Waar kopen jullie zo een gestabiliseerd DC/DC converter? Bij Conrad?
Iemand een idee hoeveel volt de ARC van een Alfa 90 nodig heeft?
Als het gaat om de reparatie zoals op alfabb, dan zoek je een 5V spanningsregelaar (DC/DC converter is iets anders) en aan de foto te zien in TO220 behuizing. Maar om zeker te weten dat dat bij jou ook zo is zul je hem denk ik eerst open moeten maken (of iemand moet het zo weten...), niet alle ARC schijnen gelijk te zijn.
5V spanningsregelaar is idd o.a. bij Conrad verkrijgbaar, deze bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/p/stmicroelect ... 84697.html
Deze kan zelfs 1.5A aan, maar staar je daar niet blind op. Wat hij echt langer dan een seconde of wat aan kan hangt vooral af van de koeling van de regelaar. Bij een boordspanning van 14V en een uitgang van 5V moet de regelaar het verschil van 9V opstoken. Bij 500mA (maximum van originele regelaar) zit je dan al aan 4.5 Watt. En dat is best veel voor zo'n mini koellichaam als op de alfabb foto's te zien is. Dat kan overigens ook een reden zijn dat de regelaars op den duur slecht worden. Gebruik bij montage dus in ieder geval koelpasta tussen regelaar en koellichaam.
Maar nu spot ik nog iets vreemds:
Op alfabb wordt gesteld dat de originele regelaar een TEA7605 is. Net de datasheet nog eens goed bekeken en nu blijken de aansluitingen van van de TEA7605 anders te zijn dan van een standaard 7805! Als de informatie daar correct is zou de fix helemaal niet moeten werken bij gelijk plaatsen, hier zie ik niets over op alfabb.
Pennen TAE7605:
1 - Ingang (12V)
2 - Uitgang (5V)
3 - Ground (0V)
Pennen standaard 7805:
1 - Ingang (12V)
2 - Ground (0V)
3 - Uitgang (5V)
Dus als je deze 2 zomaar zou verwisselen gaat er iets fout. Op grond van de alfabb foto's (sporen op print, regelaar op de kop, dus pen 1 rechts) zou ik gokken dat die TAE7605 info niet klopt. Maar verder advies geven ga ik niet doen zonder de ARC zelf gezien te hebben, of definitief uitsluitsel te hebben over de daadwerkelijk op de ARC aanwezige component.