Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

vr jun 09, 2023 22:49

Ik heb nu het derde expasietankje dat opgeblazen is. De eerste was oud, kan gebeuren. Vervangen, weer opgeblazen. Slechte kwaliteit zeker, kan gebeuren. Weer vervangen en weer opgeblazen. Met opblazen bedoel ik dat de naad rondom nog heel is maar het hele tankje wordt bol. Dit kan doordat alle interne verstevigingen losbreken.

Nu begin is toch te vermoeden dat ik een symptoom aan het bestrijden ben, wat kan de oorzaak zijn? Het zou een koppakking kunnen zijn? Je zou zeggen dat als er overdruk is, dit door de dop van het expansie tankje moet kunnen ontsnappen?

Na het vervangen van het tankje bleef het koelstof iedere keer lang op het juiste niveau. De auto rijdt prima, geen witte rook, geen water in de olie of visa versa. Geen gekke geluiden of moeilijk starten.

Nou ja, wie het weet mag het zeggen. Als er slechte expansie tankjes in omloop zijn dan is dat ook een goede verklaring.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

vr jun 09, 2023 23:43

Dat is bijzonder! Wat voor koelvloeistof zit er in? Aan de ene kant kan ik me amper voorstellen dat een bepaalde vloeistof tankjes (zo snel) op zou eten, maar aan de andere kant kan ik me überhaupt weinig voorstellen wat dat zou doen....
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 00:04

G13 (Coldax koelvloeistof OAT -38). Misschien dan G11 beter is maar dat kan dit probleem toch niet veroorzaken? Of zou G13 tankjes opvreten?

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 00:50

Overdrukventiel in de dop in orde?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 01:16

Ik gebruik iedere keer die bij het tankje geleverd wordt, dus ja, denk het wel.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 09:03

Gaat de koelvloeistof misschien koken? Dan krijg je zoveel damp dat het gaatje in de dop niet groot genoeg meer is en de druk.oploopt. Maar dan nog... :?
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 09:33

Gaat de koelvloeistof misschien koken? Dan krijg je zoveel damp dat het gaatje in de dop niet groot genoeg meer is en de druk.oploopt. Maar dan nog... :?
Lijkt me ook al amper mogelijk, volgens mij kookt G12 pas bij een graadje of 130 Celcius (ben even te beroerd om het op te zoeken). Je zou zeggen dat je dan al wel andere problemen hebt dan een expansietankje wat er de brui aan geeft, toch?

Maar goed, het tankje blijft verder wel vloeistofdicht, of dat ook niet?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 10:08

Tankje scheurt of een gegeven moment. Op diverse plaatsen komt de vloeistof eruit.

De thermometer staat altijd vrij strak op 87 graden. Nu, met dit hete weer of door iets dat stuk is, is het af en toe wat meer, 90 of zo. Niks kritisch.

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 12:22

idd vreemd: niveau koelvloeistof bij warme motor bij ' max' of meer?
Als er geen lucht meer bovenin het expansietankje zit, kan ik me voorstellen dat het expansieventiel de vloeistof minder snel kan afvoeren dan dat de vloeistofdruk toeneemt.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 12:52

Ik vul altijd tot de Max streep, niet meer. Daar heeft ie een 2000km gestaan en toen begaf het tankje het. Nu staat het niveau op minimaal, barst zit dus ergens halverwege. Kan er wel mee rijden. Geen bubbels.

Ik denk dat het probleem alleen optreedt als het warm is en/of ik harder rijdt dan toegestaan.

Koppakking?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 13:05

ik vul m zelf koud tot het max streepje, en daarna is het bij mijn 75s altijd totaal willekeurig geweest van dag tot dag hoeveel er in zat :mrgreen:

Alles wat er teveel in zit dat komt toch weer naar buiten via de expansievat dop.

Is die dop in orde, en voor hoeveel bar is die? De dop zorgt ervoor dat de druk in je koelsysteem nooit boven een bepaalde waarde kan komen, en die waarde is dan een druk die veilig is voor de slangen, radiateur, expansietankje etc.

Een dop van een 75 is uit mijn hoofd 0,8 of 1 bar. Maar veel moderne doppen zijn 1,2 bar. Want hogere druk: hoger kookpunt van de vloeistof en dus kan je koelsysteem warmer worden voordat je koelwater gaat koken. Maar dan moet de rest van het systeem dit wel aankunnen.

Dus de dop moet echt de juiste druk hebben. Het zou er op moeten staan in ieder geval. En dan nog is het de vraag of het ook klopt.

ALs ik even google dan vindt ik overigens ook veel verhalen van slechte aftermarket tankjes dus dat is wel degelijk een optie.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 13:17

Tja, de dop komt bij het tankje. Tankje zou dan toch de druk moeten kunnen weerstaan?

Ik kan niks vinden over slechte tankjes. Waar zoek jij op?

Afbeelding
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

za jun 10, 2023 20:15

Raadselachtig probleem dit.
Mijn eerste verdachte is (zijn) toch de dop(pen)
Als je luchtcompressor met reduceer hebt kan je vrij eenvoudig tankje met dop afpersen op circa 1.4 bar
Dop zou dan moet gaan door lekken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

di jun 13, 2023 11:07

Vandaag geprobeerd maar ik haalde die druk niet. Tankje begaf het volledig...Wat nu?

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

do jun 15, 2023 11:59

Gisteren het geprobeerd het tankje onder druk te zetten maar hij ging helemaal lek voordat de meter van 0 bar gekomen was...

Als ik luchtdruk zet op het ventiel komt die wel los. Ik heb echter geen idee wat de druk is in ons systeem.

Persoonlijk verdenk ik de koppakking. Vrijdag ga ik bij de garage bepalen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zit.

Terug naar “Algemene Technische vragen”