e90330
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

916 :motor eruit halen

ma feb 06, 2023 16:33

Volgens wat ik lees zijn de meningen verdeeld, langs onder of boven. Ik zou langs boven verkiezen omdat ik geen brug heb, maar is er ergens een 'handleiding'/video waar de stappen uitgelegd worden? Ik zou trial and error willen vermijden als het kan. En weet er ook toevallig iemand of een motor van een '97 plug and play ene van '96 kan vervangen? Ik geloof dat er kleine verschillen mogelijk zijn maar ben niet op de hoogte in hoeverre deze uitwisselbaar zijn.
Bedankt
AR 164 3.0 12V / BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR GTV-6

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 916 :motor eruit halen

ma feb 06, 2023 20:43

V6 of 4 cilinder?

e90330
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 916 :motor eruit halen

ma feb 06, 2023 21:17

V6 of 4 cilinder?
Natuurlijk #-o 2.0 TS
AR 164 3.0 12V / BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR GTV-6

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 916 :motor eruit halen

di feb 07, 2023 23:09

Oke dat moet al wat makkelijker gaan dan een V6, dat is namelijk echt een enorme bonk aluminium waar je nergens bij kan.

Bovenuit kan altijd, je moet alleen blijven sleutelen en sleutelen totdat je ruimte hebt. En haal wat extra dingen weg om je het leven makkelijker te maken zoals radiateur met die bovenplaat. Als je airco hebt, is die leeg laten halen (moet officieel door een garage gedaan worden ivm zeer schadelijke stoffen) wel makkelijk want dan kun je de compressor en condensor ook weghalen.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 916 :motor eruit halen

do feb 09, 2023 18:46

Airco compressor kan je van het blok halen en ophangen, dan hoeft de airco niet leeg.

Boven plaat en radiateur weg, condensor laten wel laten zitten natuurlijk.

Blok met bak aan de bovenkant er uit lijkt me bij een TS ook nog een uitdaging...

Ik heb indertijd blok (V6TB) met bak en al er aan de onderkant uit laten zakken, toen pas bak er af. Dat lijkt me ook het makkelijkste....
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

e90330
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 916 :motor eruit halen

vr feb 10, 2023 12:43

Nog een bijkomende vraag: de motor die ik op het oog heb (1997), heeft de uitsparring die ik omcirkeld heb. Mijn motor (1996) heeft dat niet. Wat is dit eigenlijk en is dat een probleem bij een swap?

https://drive.google.com/file/d/1r6UpZN ... p=drivesdk
AR 164 3.0 12V / BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR GTV-6

Johnboy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: zo jun 10, 2012 21:15
Locatie: Veenendaal

Re: 916 :motor eruit halen

vr feb 10, 2023 20:43

Gaat het om de uitsparing op het blok van de spruitstuk of van het aluminium deel van warmtewisselaar met koelvloeistof?
Als het om het aluminium deel gaat, kan je gewoon wisselen.
Als het om de gaat op het blok van de spruitstuk, kan je ook gewoon je eigen gebruiken en het gaat dicht maken. Dit is van het EGR. De egr is zinloos, gewoon los koppelen, net als wij dat bij de 155 doet.
Alfa 156 SW Ti, 2.0 JTS, '04 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '95 (sloper, Duits papieren)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper, Duits papieren)
Alfa 155 2.0 16V '95 (opknapper)
Mercedes 309D, '78 (5 cilinder, 5 bak, oprijwagen)

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 916 :motor eruit halen

za feb 11, 2023 09:34

De egr is zinloos
EGR heeft wel zin: het vervuild perfect je motor! :D
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Terug naar “Algemene Technische vragen”