Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

do aug 04, 2022 13:29

Hallo,

Ik wil graag de radiatorfan van mijn racer kunnen overrulen met een schakelaar. Ik heb de vorige keer uit nood rechtstreeks een schakelaar tussen de accu en de fan gezet (en de temperatuursensor compleet uitgesloten). Waarbij de plus van de accu, naar de switch, naar de fan ging. Dit heeft er echter voor gezorgd dat de schakelaar tot 2 keer toe gesmolten is.

Ik ben niet erg ervaring met elektrische schema's, weerstanden, relais etc, dus met het risico om mezelf heel dom te laten lijken wil ik graag beschrijven wat ik denk dat er fout gaat en wat ik denk dat de oplossing is, in de hoop met jullie hulp iets te leren. Ik wil dit nu graag definitief op een correcte manier oplossen (met het behoud van de sensor).

Aangezien ik nu rechtstreeks van de plus van de accu, naar de schakelaar en van de schakelaar naar de fan ga, neem ik aan dat het vermogen dat door de fan wordt gevraagd ook door de schakelaar gaat en de schakelaar dit niet aan kan waardoor hij te heet wordt en doorbrand. Daarom (en om de schakelaar en temperatuurswitch te combineren) denk ik dat ik een relais nodig heb die tussen de accu en de fan zit en puur een signaal krijgt van de schakelaar en/of de temperatuurswitch in de radiator.

Ik denk dat de volgende schakeling gemaakt moet worden:
- Accu naar relais voor voeding fan
- Voeding van relais naar fan
- Accu (+) naar schakelaar
- Plus van schakelaar naar fan (voor signaal)
- Accu (+) naar sensor
- Sensor naar relais (voor signaal)
- Uiteraard de min vanaf verschillende plekken
- Een relais met En/of functie

Dan heb ik enkele vragen:
1 - Zijn jullie het eens met mijn diagnose voor het doorbranden van de switch?
2 - Zijn jullie het eens met mijn voorgestelde schakeling?
3 - Kan iemand mij vertellen welke relais hiervoor geschikt zou zijn en waar ik deze kan kopen/bestellen?
4 - Heeft een relais een functionaliteit waardoor hij het vermogen dat door de switch gaat voor de signalen beperkt blijft? Of moet ik mijn 12V voeding op de schakelaar in dit geval niet rechtstreeks van de accu halen?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

do aug 04, 2022 13:51

Oke, het is niet super complex.

Je schakelaar, of dat nu een knopje is of een thermoswitch, moet je alleen zien als een manier om een signaaltje te geven dat de fan aan moet. Maar niet om daadwerkelijk de stroom te voorzien. Dus inderdaad, je schakelaartje brand door.
En dat signaal hoeft niet per se een plus te zijn.

Ik schakel liever via massa, want dan heb je geen pluskabel met stroom erop door je auto liggen. Net een beetje veiliger mocht die doorschuren.

Dus je pakt een schakelaar, legt 1 pin aan massa van het chassis. De andere kant gaat naar je relais, pin 85 of 86 (maakt niet uit). De over gebleven pin 85 of 86 gaat naar een plus. Mag van de accu, mag van je contact, maakt niet uit. Ik lus m meestal door van pin 30 op je relais, dat is het kortste.

Dan op pin 30 dus moet je 12v van je accu zetten. En een zekering tussen accu en relais plaatsen! Amperage afkijken van het boekje als je een originele fan hebt. Bij aftermarket de fabrieksopgave keer 1,5 voor je zekering. (10A fan dus 15A zekering).

Pin 87 blijft over op je relais, en dat is een kabel naar de plus van je ventilator. De andere pin op je fan mag naar massa van chassis.

Qua Relais eentje kiezen die wat hoger zit qua Amperage dan je zekering. Boeit niet zo heel erg.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

do aug 04, 2022 14:45

Bedankt voor de reactie!

De relais waar je naar verwijst is in de geval de bestaande relais van de fan? (Die heb ik nog niet gezien maar ook niet naar gezocht dus ik neem aan dat die bestaat).

En waar sluit je de sensor dan op? Ook als massa op 85/86?

Schakelen op de min heb ij trouwens nooit over nagedacht maar dat is een goede tip! Dank je.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

do aug 04, 2022 16:45

Kan heel simpel. Alles zit immers al in de auto omdat de thermoswitch in de radiateur de fan al kan laten aan gaan. Dan hoef je alleen maar de twee draden die naar de thermoswitch gaan te 'splicen', die draden naar je cabine trekken en er daar een schakelaar aan maken. Dan kun je feitelijk handmatig doen alsof je de thermoswitch bent en hopla, de fan gaat aan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

do aug 04, 2022 17:10

Dat klinkt logisch en simpel genoeg Yuri.

Fungeert de switch standaard als een massa?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

za aug 06, 2022 13:01

Afbeelding

Basisschema voor elke elektrische koelfan, als je alle extra's/tierelantijnen weg laat.

In jouw geval dus kwestie van koelfan relais opzoeken.
En dan bepalen welke pen naar thermocontact of motormanagement gaat.
Daar de schakelaar op aansluiten, parallel.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

za aug 06, 2022 13:03

Benodigde elektrotechnische automaterialen kan je kopen bij www.RDAE.nl
Prima webshop.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

za aug 06, 2022 15:16

Nou ja, dat schem dus, maar in mijn geval gebruik je dan ook de massa van de thermoswitch. Komt allemaal op hetzelfde neer.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

zo aug 07, 2022 00:07

:?

Jongens, het maakt toch helemaal niks uit of het nu massa of plus geschakeld is? Trek nou gewoon de twee draadjes op de thermoswitch in de radiator naar binnen en overbrug die met een schakelaar, klaar. En hier een tip om het allemaal plug en play te maken door twee van dit soort plugjes op die thermoswitch zetten:
Afbeelding

Ook praktisch om die thermoswitch te overbruggen indien het ding kapot gaat en je fan dus niet aangaat net als je in de file staat - scheelt heel wat hoofdbrekens hoe je die twee draadjes op dat moment langs de weg aan elkaar knoopt en hoe je dat later weer netjes op de juiste manier monteert.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

ma aug 08, 2022 08:48

Bedankt allemaal! Het schema is mij duidelijk zo (bedankt voor de tekening). Maar 1 vraag, heeft de huidige fan een relais (auto staat niet bij mij thuis, kan zelf momenteel niet kijken)?

Zo niet, wat voor relais moet ik dan hebben?

Edit: Antwoord ontvangen via de app. Er is een relais, achter de koplamp aan de rechterkant (passagierskant).

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Aansluiten fan-switch - Elektrisch schema

ma mei 22, 2023 11:49

Even opvolging op dit topic en een bedankje aan iedereen die gereageerd heeft.

Afgelopen weekend heb ik eindelijk tijd gehad om dit op te pakken en is het gelukt om de aansluiting te maken. Het was, zoals jullie al zeiden, eigenlijk heel eenvoudig. Uiteindelijk heb ik de kabel van de sensor naar het relais gesplitst en deze op de schakelaar aangesloten en vanaf daar naar een aardepunt. De rest van de schakeling lag er natuurlijk al, dus die heb ik gelaten voor wat het is. Het werkt perfect.

Dus nogmaals, bedankt!

Terug naar “Algemene Technische vragen”