Stelvio
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 19:04

bussenkop ?

zo jan 23, 2022 21:04

Wat is nou precies een bussenkop en wat is hier het voordeel van? ( i.v.m. vermogen )
Heb er één liggen maar begrijp/weet niet wat het voordeel is om deze te gebruiken.
Hoop dat iemand op het forum mij het kan uitleggen.

Met vriendelijke groet Stelvio.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: bussenkop ?

zo jan 23, 2022 23:08

Dat verbeterd de flow de verbrandingskamer in. Om meer vermogen te kunnen maken moet er meer mengsel de motor in kunnen, hoe soepeler dat gaat hoe meer vermogen je kunt behalen.

Op die manier kon men het meest rechtstreekse kanaal maken de kop in.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: bussenkop ?

ma jan 24, 2022 08:46

Voor alles anders dan een racemotor eigenlijk niet interessant.
Goed voor meer topvermogen. Niet voor lekker oppakken vanaf lage toerentallen en soepel rijden op straat.
Originele 2ltr kop heeft ribbels onderin het inlaatkanaal, die heeft alfa er destijds niet per ongeluk in gemaakt.
Originele inlaatkanaal is aan de grote kant voor beetje lekkere mengsel vorming.
Meer mengsel is leuk, maar dan moet het wel ook goed gemengd zijn.
Bovenstaande overigens niet uit eigen ervaring, maar 100% vertrouwen in kennis en kunde van de bron.
Die er wel ervaring mee heeft.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: bussenkop ?

ma jan 24, 2022 13:30

Heb op mijn Giulia een "bussenkop" maar heb vanaf +/- 2300/min al iets van 180Nm en tot 6250/min een vrij vlakke kromme met een max tot 198Nm.. dit met 170Pk bij 6250/min ( niet verder gerold op mijn verzoek ivm redelijk verse motor)
met scherpere nokkenassen voor meer topvermogen 'Race", zal je onderin wel eea kwijt raken, maar mijne rijdt bijna als een diesel :mrgreen: dus vlg mij voor op straat ook best geschikt.. afh. van hoe de rest opgebouwd wordt natuurlijk :wink: ...
Voor alles anders dan een racemotor eigenlijk niet interessant.
Goed voor meer topvermogen. Niet voor lekker oppakken vanaf lage toerentallen en soepel rijden op straat.
Originele 2ltr kop heeft ribbels onderin het inlaatkanaal, die heeft alfa er destijds niet per ongeluk in gemaakt.
Originele inlaatkanaal is aan de grote kant voor beetje lekkere mengsel vorming.
Meer mengsel is leuk, maar dan moet het wel ook goed gemengd zijn.
Bovenstaande overigens niet uit eigen ervaring, maar 100% vertrouwen in kennis en kunde van de bron.
Die er wel ervaring mee heeft.

Gr
DJ
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Algemene Technische vragen”