Naniks-147
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jun 08, 2021 21:29

Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

zo jun 13, 2021 19:48

Mijne heren,

Ik heb de navolgende vraagjes over wat de oplossingen zijn. Vandaag het raammeganisme bestuurderskant uitgewisseld gaan de voorste twee ramen met horte en stoten omhoog en knippert het dashboard km display.

Kan iemand vertellen hoe ik dit kan oplossen of is de dealer de enige oplossing...

Ik hoor graag.. gr. Sonny

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

ma jun 14, 2021 08:43

Knipperende KM-stand betekent een storing in de CAN-bus. De computer heeft dus ergens in de bekabeling een storing aangetroffen.

Het hortend en stotend omhoog gaan van het raam: wanneer er een nieuw mechanisme gemonteerd wordt, moet dit ingeleerd worden. Van de 159 kan ik mij herinneren dat dit stukje voor stukje ging. Vervolgens bovenaan een aantal seconden vasthouden en bij volledig openen eveneens een paar seconden. Bij de GT (wat meer dezelfde periode als de 147) heb ik ook wel eens een mechanisme vervangen maar weet niet meer of die op dezelfde manier ingeleerd wordt.

Heb je een nieuw mechanisme gemonteerd? Omdat je zegt uitgewisseld?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

ma jun 14, 2021 14:17

Proxi alignment is wat je wagen nodig heeft…
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Naniks-147
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jun 08, 2021 21:29

Re: Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

di jun 15, 2021 21:07

Allen hartelijk dank voor jullie reacties, het zelf inleren van de nieuwe raam bedieningschakelaar is helaas, naar herhaaldelijke pogingen, nog steeds niet gelukt.

Contact te hebben gehad met de garage vertelde men mij dat eerst het nieuwe bedieningscomponent herkent dient te worden door de boordcomputer.
Zolang de boordcomputer de schakelaar niet herkent blijft het dashboard display knipperen, kan je ramen niet callibreren en blijven dus de ramen met horten en stoten omhoog gaan.

Aansluitend de afspraak gemaakt om de computer er aan te hangen en voor 20,00 euro wordt hij ingeleerd, de ramen geprogrammeerd en wordt ook gelijk het service onderhoudsinterval gereset ivm de nieuwe gedane olie wissel.
Op zich geen geld alleen even de tijd en moeite investeren om dit gedeelte tot een goed einde te brengen.

Heb nu inmiddels wel begrepen met onze nieuwe hobby car, dat het uitwisselen van bepaalde elektrische componenten, het niet ongestraft gaat en je voor het goed afhandelen de garage nodig hebt met specifiek apparatuur.

Op naar het volgende avontuurtje.. maar eerst de dames laten genieten van hun car.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

wo jun 16, 2021 08:43

Als het een auto is waar je veel zelf aan wilt gaan doen, kan het verstandig zijn een OBD kabel aan te schaffen. Voor Alfa is er een prima programma MultiEcuScan dat in de gratis variant al heel veel kan. Dan zijn dit soort klusjes ook zelf te doen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Naniks-147
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jun 08, 2021 21:29

Re: Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

do jun 17, 2021 21:29

Beste Rob,

Als ik inderdaad wat meer moet gaan uitwisselen of storingen moet verhelpen is het inderdaad de moeite waard. Op dit moment was dit het enige, behalve dat de twee sleutels nog ingeleed dienen te worden.

Het programmaatje, waar zou ik deze kunnen downloaden? Of krijg je deze link erbij zodra je het diagnose apparaat hebt aangeschaft?

Verder, waar zou ik dit apparaatje kunnen halen? Kan ik alvast even informeren als je me wat info kan geven.

Ben zelf ook nu we deze avontuur zijn aangegaan aan het orienteren.

Gr. Sonny

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

zo jun 20, 2021 16:06

Multiecuscan kun je downloaden via www.multiecuscan.net.

Een kabel is hier te vinden: https://diagnoseapparatuur.nl/obd-kabel ... n-stekkers (gaat dan om een standaard OBD kabel bijvoorbeeld ELM 327 en of VAG - KKL) ook voor multi ecuscan hebben ze hier de nodige verloopjes.

Overigens zijn er meer leveranciers, dus dit is meer ter info.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Naniks-147
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jun 08, 2021 21:29

Re: Alfa 147, Knipperend km en dagtellerdisplay en misfunctie ramen

zo jun 20, 2021 19:09

Hartelijk dank Rob,

We zijn al reeds naar een Alfa speciaal garage geweest bij ons in de buurt, Ridderkerk. Alles doet het weer naar behoren.

Weer een stapje dichter naar perfectie.

Gr. Sonny

Terug naar “Algemene Technische vragen”