DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3782
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

di jun 30, 2020 20:39


Ook 20-30 jaar geleden zag je carburateurs van de sloop die vol zaten met roest en rommel.

maar ook je sproeierbezetting zal iets groter/rijker moeten ivm lagere calorische waarde ethanol. Daar hoor je niemand over? Iedereen rijdt dus met het lood uit zijn lagerschalen (ethanol lost lood op!!) en met te arm afgestelde carburateurs (al zal dat nog meevallen omdat Alfa's per definitie te rijk staan).

Misschien waren de vuile carb's van mensen die toen ook al de goedkoopste brst tankten? :wink:
Jaren geleden setje dellorto's ex 75 carb's op een 1750 spider gemonteerd, waren toen ook al zeker 20 jaar oud. Waren zo netjes van binnen dat ik de deksels onmiddelijk weer heb teruggezet. Lekker vanaf blijven. Alleen acc pomp membamen vervangen. Misschien van iemand die alleen maar kwaliteit benzine tankte en filters goed bij hield? Spider liep na even basisafstelling doen ook onmiddelijk goed op die set. Maar goed, voorbeelden zijn geen bewijs.


Vwb verbrandingswaarde. Daar wel degelijk over geschreven over. Alleen niet direct in de zin van calorische waarde, maar van mensen die met een auto met modern motormanagement verbruik hebben bij gehouden en verschil zien tussen premium benzine en E10 qua gereden aantal km/ltr.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Gordon
Guru
Guru
Berichten: 1896
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Tanken met oudere Alfa

wo jul 01, 2020 10:46

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat er benzine in je olie komt ;)

Voor wat betreft sproeiers aanpassen, dat lijkt mij wat onzinnig. Dat doe je immers ook niet als de pompstations overschakelen tussen zomer- en wintermix. Niet onbelangrijk ook dat de aanduiding E5 niet aangeeft dat er 5% ethanol in zit, maar maximaal 5%. In aardig wat brandstoffen die wettelijk als E5 aangeduid moesten worden zat zelfs helemaal geen ethanol en dat is waarschijnlijk met de meeste RON 98 brandstoffen nog steeds zo. Het lijkt er echter op dat in de aanloop dat de eurobenzine E10 moest gaan worden het ethanolgehalte in de maanden daarvoor al langzaam is verhoogd binnen die 5% limiet. De KNAC meldde in mei vorig jaar verdacht veel spontane branden in oldtimers geregistreerd te hebben, misschien was dat toeval misschien ook niet.

Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2263
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Tanken met oudere Alfa

do jul 02, 2020 15:29


Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.
En die corrosie geeft een soort bloemkoolachtige aanslag, dat leidt tot verstoppingen en vastzitten van bewegende delen.

Maar volgens mij kun je op een lange rit waarbij je in een keer de tank leeg rijdt, best e10 tanken als je leeg bent er er niks is. Gewoon daarna weer 98 tanken. Vermits je zeker weet dat je leidingen en rubbertjes bio-proef zijn.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Lon
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: Tanken met oudere Alfa

do jul 02, 2020 16:25

Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.
Gewoon normaal aluminium wordt niet aangetast, wel bepaalde alu legeringen :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=xkob6fBNrOg
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2263
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Tanken met oudere Alfa

do jul 02, 2020 16:34

Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.
Gewoon normaal aluminium wordt niet aangetast, wel bepaalde alu legeringen :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=xkob6fBNrOg
En carbs zijn zamak idd.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3782
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

do jul 02, 2020 20:50

Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.
Gewoon normaal aluminium wordt niet aangetast, wel bepaalde alu legeringen :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=xkob6fBNrOg
En carbs zijn zamak idd.
Weet je dat zeker?
105 serie 2000GTV heeft grille en deurkrukken van zamac.
Carb's zijn volgens mij van een andere alu legering.
Materialen nooit bewust naast elkaar gehouden.
Maar met de grille heb ik me redelijk intensief bezig gehouden ivm poging om oude op te lappen ipv nieuwe te kopen. ( zuinig/krenterig :wink: )

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2263
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Tanken met oudere Alfa

do jul 02, 2020 22:06



Gewoon normaal aluminium wordt niet aangetast, wel bepaalde alu legeringen :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=xkob6fBNrOg
En carbs zijn zamak idd.
Weet je dat zeker?
105 serie 2000GTV heeft grille en deurkrukken van zamac.
Carb's zijn volgens mij van een andere alu legering.
Materialen nooit bewust naast elkaar gehouden.
Maar met de grille heb ik me redelijk intensief bezig gehouden ivm poging om oude op te lappen ipv nieuwe te kopen. ( zuinig/krenterig :wink: )

Gr
DJ
Zamak kan verschillende samenstellingen hebben. Veel alu, weinig zink, veel zink weinig alu, koper erbij enz..
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Tanken met oudere Alfa

do jul 02, 2020 23:01

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat er benzine in je olie komt ;)
Is ook niet de bedoeling, maar je voorkomt het ook niet. Zelfs niet met Total seal zuigerveren. Oudere auto's (met bv carburateurs) hebben daar altijd last van. Toleranties vd motor zijn niet heel erg geweldig, maar moderne injectie motoren hebben het ook hoor.
Waarom denk je dat het niet zou gebeuren dan?
Voor wat betreft sproeiers aanpassen, dat lijkt mij wat onzinnig. Dat doe je immers ook niet als de pompstations overschakelen tussen zomer- en wintermix.
Dat heeft te maken met de verbrandingsenergie. Zou er al een verschil in winter/zomer benzine zijn dan is het verschil in calorische waarde verwaarloosbaar.
Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.
Zie de overige antwoorden. Is voor mij ook nieuw dat alu aangetast zou worden. Evt kan het als er meerdere metalen in het systeem zitten en er een soort van elektrolyse ontstaat. Lood lost gewoon op in ethanol

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3782
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

vr jul 03, 2020 07:24



En carbs zijn zamak idd.
Weet je dat zeker?
105 serie 2000GTV heeft grille en deurkrukken van zamac.
Carb's zijn volgens mij van een andere alu legering.
Materialen nooit bewust naast elkaar gehouden.
Maar met de grille heb ik me redelijk intensief bezig gehouden ivm poging om oude op te lappen ipv nieuwe te kopen. ( zuinig/krenterig :wink: )

Gr
DJ
Zamak kan verschillende samenstellingen hebben. Veel alu, weinig zink, veel zink weinig alu, koper erbij enz..
Aha. Thx.

Gr
DJ

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3782
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

vr jul 03, 2020 07:42

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat er benzine in je olie komt ;)
Is ook niet de bedoeling, maar je voorkomt het ook niet. Zelfs niet met Total seal zuigerveren. Oudere auto's (met bv carburateurs) hebben daar altijd last van. Toleranties vd motor zijn niet heel erg geweldig, maar moderne injectie motoren hebben het ook hoor.
Waarom denk je dat het niet zou gebeuren dan?
Voor wat betreft sproeiers aanpassen, dat lijkt mij wat onzinnig. Dat doe je immers ook niet als de pompstations overschakelen tussen zomer- en wintermix.
Dat heeft te maken met de verbrandingsenergie. Zou er al een verschil in winter/zomer benzine zijn dan is het verschil in calorische waarde verwaarloosbaar.
Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.
Zie de overige antwoorden. Is voor mij ook nieuw dat alu aangetast zou worden. Evt kan het als er meerdere metalen in het systeem zitten en er een soort van elektrolyse ontstaat. Lood lost gewoon op in ethanol
Vwb brst in smeerolie.
Dat is idd gekend probleem en gebeurd vooral in de opwarmfase (koude motor en startverrijking)
En rijk afgestelde motoren, iets wat oude alfa's vaak zijn, hebben er meer last van.
Van al die overtollige benzine knappen je zuigerveren en hoonpatroon op de voeringen niet op. De benzine spoelt de smo weg. Kijk voor de grap eens hoeveel benzine er word ingespoten door de acceleratiepompen als je gaspedaal in trapt. Alle benzine die je met 2 of 3x trappen voor het starten de inlaatkanalen in trapt verdampt niet. Een deel loopt zo langs de voering het carter in.
(de overmaat benzine is nodig om genoeg verdampte benzine te hebben om de motor te laten aanslaan, want de benzinedamp verbrand, niet de vlst)

Toen ik met m'n eerste restauratie projectje bezig was startte ik soms de motor om de moed er beetje tijdens op/afbouwen. Motor liep al omdat ik de auto halverwege afbouw keer had moeten verhuizen (letterlijk) , en nou ja, een auto verplaatsen gaat best handig als de motor loopt. Om een of andere reden ben ik daarna toch nog keer met nokkenassen in de weer geweest (timing aanpassen?) en sluitschakel laten vallen.... :oops:
Dus onderste carterdeksel eraf om de sluitschakel weer compleet te hebben.
Ik sloeg echt steil achterover van de hoeveelheid condens en benzine die er eerst uit het carter kwam bij aftappen olie agv van mijn "motiverende" start van de motor. Motor daarna nooit meer tussendoor gestart.

Hier aan gerelateerd, de mensen met een auto die nul olie verbruikt en alleen korte stukjes rijden.
Vervolgens gaan ze op vakantie, en na 2 uur autobahn of route du soleil blijkt de geen olie verbruikende motor in eens oliepeil onder max te hebben....Goh, wat gek. Condens en benzine uit de olie verdampt. Overigens hebben moderne motoren met injectie er minder last van. En gasmotoren nog veel minder. :wink:

Lang verhaal kort. Er komt brst in smo. Altijd wel iets. En bij een oude rijke nord best veel.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 441
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Tanken met oudere Alfa

vr jul 03, 2020 08:53

Klopt wat je schrijft DJ.
Daarnaast is de stoichiometrische verhouding van E10 dus 13.3:1 en van conventionele Benzine 1:14.7.
Dus dit heeft invloed op de sproeier bezetting.
Ik merk dat mijn 147 (hoewel injectie) toch niet lekker op E10 wil lopen bij koude motor met E10 (bokken), bij BP ultimate geen last.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3782
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

vr jul 03, 2020 09:45

Nog een opmerking mbt lood.
Mijn materiaalkennis is helaas niet helemaal top.
Maar in moderne lagers zit om voor de hand liggende redenen (lood is "niet zo erg" gezond) veel minder of zelfs helemaal geen lood meer.
Dus oplossen van (deel van) je lagers door ethanol hoef je dan weer iets minder bang voor te zijn.

Ik moest het ook ff googlen, samenstellingen lagers was ook aardig weg gezakt. Normaal zet je er gewoon een nieuwe in. En vooral schoon werken en bearing guard of goede smo gebruiken bij montage.

https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... ederal.pdf

Gr
DJ

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Tanken met oudere Alfa

vr jul 03, 2020 13:21

Dank voor de bevestigingen :thumbs:
Weet je waarom er geen lood meer zit in de huidige lagers? Is allemaal opgelost!!! :jumping:

Gebruikersavatar
Gordon
Guru
Guru
Berichten: 1896
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Tanken met oudere Alfa

za jul 04, 2020 12:53

En rijk afgestelde motoren, iets wat oude alfa's vaak zijn, hebben er meer last van.
Van al die overtollige benzine knappen je zuigerveren en hoonpatroon op de voeringen niet op. De benzine spoelt de smo weg. Kijk voor de grap eens hoeveel benzine er word ingespoten door de acceleratiepompen als je gaspedaal in trapt. Alle benzine die je met 2 of 3x trappen voor het starten de inlaatkanalen in trapt verdampt niet. Een deel loopt zo langs de voering het carter in.
(de overmaat benzine is nodig om genoeg verdampte benzine te hebben om de motor te laten aanslaan, want de benzinedamp verbrand, niet de vlst)
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "rijk afgesteld", maar volgens mij is het vrij standaard voor vierpitter carburateurmotoren om in de orde van 1:10 te lopen (1:6,5 voor zespitters). Als je op LPG overschakelt is dat met injectiemotoren dus ook zo, behoudens met de allernieuwste LPG injectietechniek.

Dat je met een injectieblok waar je 60% meer energie uit de brandstof weet te halen wat sneller merkt dat deze brandstof calorisch lager is wil ik ook zeker wel geloven, maar met carburateurs die toch al scheutig daarmee omgaan zie ik dat niet zo. Ik heb zelf ook nooit gemerkt dat mijn auto's beter of slechter liepen met of zonder <5% ethanol of andere klopvastheid (de 91 pomp wel altijd links laten liggen), of dat ze daardoor feller of slomer werden. Misschien dat je op de rollenbank dat ene procentje kan terugzien, maar dat het blok na zeker drie keer klokje rond nog steeds 130 paarden verzet neem ik toch al met een flinke korrel zout.
Toen ik met m'n eerste restauratie projectje bezig was startte ik soms de motor om de moed er beetje tijdens op/afbouwen. Motor liep al omdat ik de auto halverwege afbouw keer had moeten verhuizen (letterlijk) , en nou ja, een auto verplaatsen gaat best handig als de motor loopt. Om een of andere reden ben ik daarna toch nog keer met nokkenassen in de weer geweest (timing aanpassen?) en sluitschakel laten vallen.... :oops:
Dus onderste carterdeksel eraf om de sluitschakel weer compleet te hebben.
Ik sloeg echt steil achterover van de hoeveelheid condens en benzine die er eerst uit het carter kwam bij aftappen olie agv van mijn "motiverende" start van de motor. Motor daarna nooit meer tussendoor gestart.

Hier aan gerelateerd, de mensen met een auto die nul olie verbruikt en alleen korte stukjes rijden.
Vervolgens gaan ze op vakantie, en na 2 uur autobahn of route du soleil blijkt de geen olie verbruikende motor in eens oliepeil onder max te hebben....Goh, wat gek. Condens en benzine uit de olie verdampt. Overigens hebben moderne motoren met injectie er minder last van. En gasmotoren nog veel minder. :wink:
Nou kan op zich nog wel gerelateerd zijn aan mijn ongeluk. De Sei was net weer op de weg na ruim drie jaar als vrijetijdsproject bij een plaatwerker te hebben gestaan. De auto is daar ook wel eens gestart om te kunnen verplaatsen. Dat er op de koude start wat langs de zuigers lekt was ik mij op zich wel bewust van, evenals dat het bij warme motor weer verdampt, maar ik had bij die opmerking wat anders in mijn hoofd. Na de brand bleek het oliepeil namelijk ver boven max te staan, er was iets in de orde van 2 tot 3 liter benzine in terecht gekomen, eventjes iets meer dan een paar druppeltjes.

Nooit bij stilgestaan overigens dat er lood in lagerschalen zit. Enige toepassing van lood die ik kende was op kleppen en -zetels en voor zover mij bekend is dat ook de enige reden dat er nog zo lang lood in benzine heeft gezeten ondanks dat er al lang andere additieven waren gevonden om de klopvastheid te verhogen.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3782
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

zo jul 05, 2020 12:29


Daarnaast is de stoichiometrische verhouding van E10 dus 13.3:1 en van conventionele Benzine 1:14.7.
Dus dit heeft invloed op de sproeier bezetting.
Arm of rijk afgesteld heeft betrekking op bovenstaande. Lucht benzine verhouding 1:14.7 (lambda=1) is volledige verbranding. Meer lucht dan benzine dan nodig voor volledige verbranding is arm mengsel (bijvoorbeeld 1:15.7 en lambda 1.07 ) en geeft hogere verbrandingstemperaturen (met oa vorming stikstofoxiden als gevolg) dus hogere thermische belasting en iets minder vermogen.
Meer benzine dan lucht dan nodig voor optimale verbranding is rijk mengsel (bijvoorbeeld 1:13,7 en lambda 0.93 ) geeft lagere verbrandingstemperaturen, uitstoot van oa CO en HC (agv onvolledige verbranding benzine) en wat meer vermogen.

Gr DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”