Gebruikersavatar
wingrider
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

Versnellingsbak 146 in 33 ?

ma nov 23, 2015 22:17

Hallo, heeft iemand ervaring met een 145 of 146 bak of deze past in een 33 ?
Dit omdat het moeilijk is een goede gebruikte bak te vinden waarvan de synchromesh ringen nog netjes zijn.
Voor zover ik weet zijn er geen bedrijven meer te vinden die een 33 versnellingsbak reviseren omdat er geen
synchromesh ringen meer voorhanden zijn.

Jos

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

wo nov 25, 2015 16:12

kan, maar moet je wel ombouwen (146 werkt met kabels dacht ik, 33 met stang)

maar dat verhaal dat je geen synchromesh ringen meer kan kopen lijkt me zeer onwaarschijnlijk
vraag anders eens een echte specialist als A-repair :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

wo nov 25, 2015 17:12

Synchromesh ringen zijn nog gewoon te krijgen hoor, heb er pas nog een stel gekocht.
Alleen als ik het nog een keer zou doen zou ik ze niet meer bestellen, je kan dit 'Porsche style' type synchromesh namelijk gewoon eruit halen en omgekeerd erin terug stoppen, dat ding slijt maar aan 1 kant (de kant waar de schakelmof tegenaan drukt) en de andere kant is gewoon nog nieuw. Daarnaast heb ik de hele boel eens goed geinspecteerd toen het uit elkaar lag en daarbij kwam ik tot de conclusie dat de schakelmoffen (die eigenlijk de synchromeshring vastdrukken tijdens synchronizeren) in veel verdere mate versleten waren dan de ringen zelf.
Heb de binnenkant van de ring ook nagemeten en die waren niks versleten.
M.a.w. voortaan zou ik afhankelijk van de slijtage óf de ringen omdraaien óf de ringen en de schakelmoffen tegelijkertijd vervangen.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7059
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

wo nov 25, 2015 22:40

Heb nog wel een goedkope 146 boxer bak voor je liggen... :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

do nov 26, 2015 19:30

ik heb ook nog wel een goede 33 bak voor je liggen.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
wingrider
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

ma nov 30, 2015 22:44

ik laat het voorlopig zo. Ik heb onlangs een versnellingsbak ingebouwd van een 1.5IE waar ik zelf in gereden heb tot omstreeks 2006 die heeft er 265000 km op staan. Maar ik rijd toch elk jaar nog 12000 km met de 331.7IE Sportwagon. De bak die er onder uit komt heeft er 411000 km op staan. heel wat meer dus. Wat doe je eigen met zo een versnellingsbak? IK had uitlijngereedschap nodig voor mijn koppeling en iemand adviseerde me om de prise as er maar af te zagen. Daar heb ik toch maar van af gezien, omdat de bak in kwestie nog volledig intact is, buiten die synchromesh dan natuurlijk. Vrouwen willen het liefst opruimen, reviseren op termijn .. ik weet het nog niet.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

ma nov 30, 2015 23:43

IK had uitlijngereedschap nodig voor mijn koppeling en iemand adviseerde me om de prise as er maar af te zagen. Daar heb ik toch maar van af gezien, omdat de bak in kwestie nog volledig intact is, buiten die synchromesh dan natuurlijk.
Zagen is niet nodig, de prise as bestaat uit twee delen! Deze zitten aan elkaar gekoppeld in het deel, waar het differentieel huist.

De bak is altijd prima voor onderdelen als tandwielen, schakelmofvan 5/R en bijv. synchromesh van 4 & 5...... maar werken aan een boxerbak is niet voor iedereen weggelegd. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

di dec 01, 2015 08:57

IK had uitlijngereedschap nodig voor mijn koppeling en iemand adviseerde me om de prise as er maar af te zagen.
zagen of niet, het is wel verdomd makkelijk als je een losse prise as hebt liggen om de koppeling te centreren :wink:

maar ik zou niet al het werk van het overbouwen van kabel naar stang systeem willen doen, als je dan nog een gebruikte bak hebt (dan bij voorkeur reviseren)
bedenk me ook dat een 145/146 bak geen staartstuk heeft en de ophangng aan de zijkant heeft zitten, geen idee of dat nog wat uit maakt...

wel beter is het carter van de versnellingsbak van een 145/146 1.7 16V, deze heeft koelribben. Echter bij een CSC spaghetti moet je deze dan wel aanpassen, anders zitten een aantal koelribben in de weg.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”