Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

za jun 28, 2008 11:17

Klopt het dat Dell'Orto carbs voor een 2000 Nord blok deze nummers moeten hebben?

5334 A 5333 P

116930401001 116930401101

BVD!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

za jun 28, 2008 17:56

Nog nooit van gehoord..
let op de gasklep "slijphoek" (allerbelangrijkst) en op de venturi en sproeierbezetting.
Daarnaast de diverse types DHLA 40 F etc etc...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

za jun 28, 2008 22:23

Das die identificatie op die "blikjes" Niemand heeft me hier ooit iets zinnigs over kunnen vertellen.

Het enige wat echt wat zegt , na de gasklephoek die op de gaskleppen staat, is de letter die ingeslagen staat na: DHLA . Des te lager des te ouder.:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

za jun 28, 2008 23:30

Er schijnt ECHT systeem in te zitten...

Heb uit zeer betrouwbare bron (onthul ik misschien nog wel...) dat deze nummers horen bij een 1600 Giulietta (116 dus) terwijl ze als 2000-105 aangeboden werden...

Probeer nog wel de hand te leggen op het hele boekwerkje maar daar zal ik mijn persoonlijke charme voor in de strijd moeten gooien... (hopeloze zaak dus... :lol: :lol: :lol: )

Zoek ook voor de rode Zaag (standaard 2000 Berlina blok) nog een setje Dellen dus vandaar de vraag...

Heb intussen ook al wel wat nummers die WEL van een 2000 105 & 116 (Alfetta) komen.

Het A & P in die nummers is trouwens gewoon "Anteriore" & "Posteriore" (voor en achter) om aan te geven hoe de gasklepbediening aangebouwd zit.

Blijft er natuurlijk nog de vraag hoe "origineel" die blikjes zijn... zijn makkelijk te wisselen...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

ma aug 24, 2015 13:14

Mijn excuses voor het heropenen van deze discussie na al de jaren :D

Ik vraag me af wat het verschil tussen deze gaskleppen is voor de DHLA 40.
Voor de DCOE van weber is het heel éénvoudig de juiste gasklephoek te vinden, maar bij dellorto heb je enkel deze 2 beschikbare vlinderkleppen... (7481.1 en 7481.3) De vraag is nu waarvoor de .1 en .3 staat? Echter nergens iets van terug te vinden helaas.

Iemand hier meer info over?

Afbeelding
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

ma aug 24, 2015 14:23

Ach... 7 jaar verder is ook de kennisbasis aanzienlijk gegroeid... :wink:

http://www.carburateurwinkel.nl/content ... LA_40.html

Op de foto zie je het verschil tussen die 2 (7481.1 en 7481.3).
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

di aug 25, 2015 09:34

Hoi,

Bedankt voor de reactie. Wat het verschil tussen beiden is, zie ik ook. Maar wil weten waar het exemplaar met sleuven wordt toegepast en waar het exemplaar zonder sleuven wordt toegepast.

Zo weet ik dat je bij de Weber DCOE de gasklephoek van de gasklep verschillend kan aanschaffen, voor toepassing bij motoren van verschillende cilinderinhouden die dan weer op hun beurt verschillende stationair regelingen nodig hebben.

Ik wou weten of deze verschillen (7481.1 tov 7481.3), ook te maken hebben met deze openingshoek.
M.a.w. grof genomen kan dezelfde gasklep (7481.1 of 7481.3 in dit geval) gebruikt worden bij een Nord 1600 tov een 2000?

Ik ben namelijk aan het kijken of ik mijn DHLA 40 kit kan aanpassen voor op mijn opgepepte Nord 2L te doen werken d.m.v. de juiste venturi grootte te berekenen en dus ook de juiste gasklep te kiezen moest dit uiteindelijk nodig zijn.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen met mij te delen, daar er bitter weinig info over de DHLA 40 te vinden is voor wat betreft de gasklepkeuze.

Mvg,
Felice.
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

di aug 25, 2015 09:47

Een andere gasklep gaat je niks brengen... en een DHLA ombouwen van 1600 naar 2000 gaat het ook niet worden... feel free to do so... ik denk dat die alleraardigste meneer van http://www.carburateurwinkel.nl je met liefde voor honderden Euro's aan spullen levert om je 1600's om te bouwen naar 2000's maar dan kom je uiteindelijk tot de conclusie dat er verschillen in zitten die je niet kunt veranderen met het monteren van andere losse onderdelen...

Dus... je bent veel beter af met een set te zoeken die gebouwd is voor een 2000 (en met gebouwd bedoel ik dan dat ie als zodanig de fabriek verlaten heeft), die grondig opfrissen en dan de rollenbank op en experimenteren...

Als je het van te voren allemaal tot op 3 decimalen kon berekenen, was er geen rollenbank meer in leven... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

di aug 25, 2015 23:02

ik denk dat die alleraardigste meneer van http://www.carburateurwinkel.nl je met liefde voor honderden Euro's aan spullen levert om je 1600's om te bouwen naar 2000's
:mrgreen:

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

wo aug 26, 2015 00:18

Voor zover ik kan zien zit het verschil alleen in de progression holes. Deze combineren dan weer met de gasklep (met/zonder inkeping).

Deze progression holes worden er na het gieten in geboord voor de setup waar de carbs op komen. Ook worden dan de losse onderdelen gemonteerd en komt het label erop.

Dit was eigenlijk mijn logische redenering, want stel dat de gegoten body al anders was dan had daar het nummer ook in kunnen staan.

Even alleen over de non emissie:
Voor de 2 liter nord heb je verschil in progression holes: 4 voor de DHLA40 en 5 voor de DHLA40E.
De 1300 en de 1600/1750 DHLA40 hebben er 3.
De theorie zou zijn: hoe meer meer gaatjes deste leaner de progressie fase (dus minder is beter voor een opgepept blok).

Welke gasklep waar in zit heb ik zo niet bij de hand, moet ik nog even bekijken en noteren.

Er zit overigens niet alleen verschil in het aantal gaatjes, maar ook in het formaat en de locatie.

Stel dat er nog meer verschillen in de body zijn Jack, welke zijn dit dan (voor een DHLA40 versie)?

Michiel
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

wo aug 26, 2015 09:15

Er zitten zo veel verschillen in dat ik ben opgehouden met proberen het te documenteren... ik heb me er bij neergelegd dat het ombouwen domweg niet werkt... (been there, done that, got the t-shirt and moved on). Er zijn er alleen al voor Alfa meer dan 80 en ik probeer alleen nog maar onaangeroerde exemplaren te kopen omdat anders de ellende niet te overzien is.

Qua body zitten er op z'n minst verschillen in de beluchting van de acceleratiepomp, de acceleratiepomp zelf, de stelschroeven, vlotterkamerdeksel, wel / geen luchtomloop, wel / geen gasklepsensor, progressiegaatjes, Tri-Jet versies en zo gaat het maar door.

Dan heb je nog zulke leuke verschillen als 4 verschillende hulpventuri's, 3 verschillende gaskleppen, 3 verschillende ballaststaafjes voor de pomp, 3 verschillende luchtomloopschroeven, 5 verschillende "co schroeven", 3 verschillende acceleratiesproeiers, minstens 2 verschillende stationairaanslagschroeven, 5 verschillende pompmembranen etc... dus dan zit je al op 16.000 mogelijke combinaties (tel ik venturi's en sproeierbezetting nog niet mee).
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

wo aug 26, 2015 15:10

Klopt het dat Dell'Orto carbs voor een 2000 Nord blok deze nummers moeten hebben?

5334 A 5333 P

116930401001 116930401101

BVD!
Maar wat is het antwoord nou? Zit al een tijdje te wachten....
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

wo aug 26, 2015 15:40

Klopt het dat Dell'Orto carbs voor een 2000 Nord blok deze nummers moeten hebben?

5334 A 5333 P

116930401001 116930401101

BVD!
Maar wat is het antwoord nou? Zit al een tijdje te wachten....
Antwoord: neen, dat klopt niet.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

wo aug 26, 2015 23:52


Qua body zitten er op z'n minst verschillen in de beluchting van de acceleratiepomp, de acceleratiepomp zelf, de stelschroeven, vlotterkamerdeksel, wel / geen luchtomloop, wel / geen gasklepsensor, progressiegaatjes, Tri-Jet versies en zo gaat het maar door.
Op de tri jet na was ik inderdaad op de hoogte van deze verschillen. Eigenlijk was ik vergeten te schrijven dat het mij om verschillen gaat die gerelateerd zijn aan de motorinhoud. Bij bovengenoemde zijn dat toch nog steeds alleen de progressiegaatjes?
Kan me bijna niet voorstellen dat er meer dan 80 verschillende non emisssie bodies zijn.
Ik zal de 1300 DHLA40 nog eens even goed naast de 2000 DHLA40 houden op zoek naar verschillen.

Ik neem nog steeds even aan dat jij gelijk hebt en heb daarom nu een set erop die wel origineel voor 2L gebouwd is. Voor een standaard blok zal dit sowieso het beste zijn.
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Dell'Orto identificatie voor 2000 Nord...

do aug 27, 2015 19:29

Neeee.... niet 80 verschillende non-emissie bodies... dat zou wel heel gortig zijn... 80 verschillende variaties voor Alfa verdeeld over de "niets", E-zonder-torentjes, E-met-torentjes, F, G, H, L, N & R bodies.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”