Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

Lancia Delta Integrale Pierburg

do jun 25, 2015 12:40

Even geen Alfa onderwerp, maar het gaat over mijn Delta Integrale Evo. Volgens mij zijn er op dit forum veel mensen die bekend zijn met de Lampredi motor. Onlangs viel mij op dat beide onderste slangetjes van de Pierburg (klep voor regeling turbodruk) niet bevestigd zijn, maar los eronder hangen. De motor loopt echter gewoon goed, alleen reageert hij wel abrupt op gas loslaten wanneer de turbo op druk is. Nu lijkt het mij niet de bedoeling dat deze slangen niet aangesloten zijn. Weet iemand hoe deze aangesloten dienen te worden?

Ik weet niet of deze slangen bewust zijn afgekoppeld. Volgens de vorige eigenaar is de auto wel voorzien van een andere chip (280pk ?) door de Italiaanse eigenaar voor hem.

Alvast bedankt.
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Lancia Delta Integrale Pierburg

do jun 25, 2015 19:40

Met een pierburg klep wordt de turbodruk geregeld. Deze komt in de slang naar de actuator die de wastegate bedient. De wastegate gaat bij een bepaalde druk op de actuator open. Door de pierburg klep dicht te zetten gaat de wastegate niet open en kan de druk hoger oplopen als normaal. De turbo spoelt dan ook wat sneller op.

Als men bv een standaarddruk hanteert van 0,5 bar kun je met de ecu de druk makkelijk op 1,0 bar houden.dan laat de ecu de pierburg klep dicht tot de 1,0 bar bereikt wordt.op het moment dat hij dan open gaat wordt de wastegate geopend en neemt de druk niet meer toe. Andersom kan de ecu ook makkelijk de turbodruk terug laten vallen door de klep open te zetten, bv bij detectie van pingelen.

De pierburg klep omzeilen is dus eigenlijk niet zo mooi.wordt meestal gedaan als men de laaddruk puur mechanisch wil regelen of als men ingrijpen door de ecu wil voorkomen.

Even aansluiten volgens het werkplaats handboek en testen wat er gebeurt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

Re: Lancia Delta Integrale Pierburg

do jun 25, 2015 22:08

Even in het werkplaatshandboek gekeken. De slangen van de turbo en de wastegate - die normaal op de pierburg zijn aangesloten- hangen bij mij gewoon los in de motorruimte. Verliest de turbo hierdoor juist geen druk? Ik begrijp dat bij de normale werking van de pierburg deze slangen met elkaar in verbinding staan en dat hij bij te hoge druk de klep opent richting de luchtinlaat (deze is bij mij wel aangesloten). Bij mijn integrale is ook de stekker afgekoppeld voor de aansturing van de ECU....deze heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Lancia Delta Integrale Pierburg

do jun 25, 2015 22:35

Als de wastegate nergens op aangesloten is zou de wastegate nooit open gaan en je dus juist heel veel turbodruk opbouwen. Oneindig veel...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

Re: Lancia Delta Integrale Pierburg

vr jun 26, 2015 12:59

Vandaag alles goed bekeken, maar inderdaad was er niets aangesloten. Dus blijkbaar al die tijd op volle boost gereden.....dat verklaard waarom die zo snel was.....

Pierburg gecheckt en gereinigd, deze functioneert goed. Nu alles weer aansluiten volgens werkplaatshandboek. Zal wel een groot verschil in vermogen geven.
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

Re: Lancia Delta Integrale Pierburg

za jun 27, 2015 20:52

Vandaag test gereden en de auto loopt helemaal super. De Turbo komt veel geleidelijker op druk en de motor is veel minder nukkig. In het verleden was de turbo een soort aan/uit schakelaar in vergelijking met nu. Turbo lijkt niet te hebben geleden: geen rook en een mooie 1,4 bar druk.

Bedankt nog voor je reacties.
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Lancia Delta Integrale Pierburg

zo jun 28, 2015 00:25

Mooi dat hij nu beter loopt. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”