Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

remdruk verschil achterzijde te groot Alfa 33

vr nov 28, 2014 22:37

Van één van mijn 33's die ik weer voor de keuring ben gaan gooien na twee jaar stilstand. Heb ik een te groot remdruk verschil tussen de achterwielen. Vermoeden was een vastzittende remcylinder.

Overigens twee jaar geleden voor de APK de remcylinders en remvoeringen vervangen te hebben voor destijds zelfde type probleem. Hiermee destijds opgelost, maar had toen nog een CO probleem waardoor de APK niet erop was gekomen. Dit betrof overigens een Labda sensor die reeds vervangen is. En daarmee bij deze keuring geen probleem was.

Terug naar onderwerp. Remcylinder zit niet vast. Bij indrukken van rempedaal komt dezelfde hoeveelheid remvloeistof bij zowel de rechter als linker remcylinder naar buiten (ontluchten, met slangetje, zodat je kunt zien hoeveel vloeistof naar buiten komt).

LA 75% minder remdruk volgens keurmeester. Remcylinder LA was gewoon los, voor zekerheid toch uit elkaar gehad en buiten beter weten om toch wat schoongepoetst. Met dus als resultaat geen verbetering. Ik zelf check de remkracht met moment sleutel en blijf een verschil houden.

Iemand suggesties waar ik het probleem eventueel in kan vinden? Ik sta met Vraag tekens.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: remdruk verschil achterzijde te groot Alfa 33

za nov 29, 2014 01:08

Het gaat om trommels achter? De voeringen zijn nog steeds als nieuw sinds die vorige wissel? Een beetje inremmen wil dan ook wel eens helpen. Trommels en voeringen goed schoon, niet vet?

Andere mogelijke oorzaken zijn de remdrukverdeler (die heeft volgens mij gescheiden circuits voor LA en RA) en de hrc.
De hrc heeft 3 aansluitingen: 1 voor RA, 1 voor RV+LA en 1 voor LV. (als ik het goed in het vraagbaak plaatje zie)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: remdruk verschil achterzijde te groot Alfa 33

za nov 29, 2014 07:51

Haal toch rechts achter ook maar even uit elkaar.
Als daar ook niets vast zit,is je volgende verdachte de lastafhankelijke remdruk verdeler.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1219
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: remdruk verschil achterzijde te groot Alfa 33

za nov 29, 2014 08:56

Naast inderdaad de remdrukverdeler (en leidingen naar de remmen zelf) zou het ook nog het stelmechanisme kunnen zijn. De trommels zijn zelfstellend, als een dat niet goed doet dan krijg je ook een aardig verschil.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: remdruk verschil achterzijde te groot Alfa 33

za nov 29, 2014 13:16

Óf misschien een remslang die gaar is, dwz verstopping of juist een canvasbreuk... afstelling van de remvoeringen kan ook nog het euvel zijn..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: remdruk verschil achterzijde te groot Alfa 33

zo nov 30, 2014 23:00

Ik heb het stelmechnisme expres bij de LA kant zo strak mogelijk proberen af te stellen, maar dit had dus ook niet geholpen, ik zal morgen RA eens bekijken. Dank voor uw reacties, vind alleen het proberen van de de hoofdremcylinder en remkracht verdeler zoveel werk worden, met daarbij een hoop olie consumptie als gevolg, dus wil hieraan nog niet denken, en daarbij vastgesteld dat er bij beide zijde ongeveer evenveel olie vrijkomt.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: remdruk verschil achterzijde te groot Alfa 33

ma dec 01, 2014 13:38

Ik zou toch even checken of de remdruk begrenzer op beide kanalen juist werkt!
Daarvoor hoef je nog niet direct de boel los te koppelen en/ of remvloeistof af te tappen.
Wurm de stofhoes even opzij en laat iemand hard op het rempedaal stampen (pompen) en kijk zelf, wat er gebeurt onderaan de begrenzer. Beide pennen horen er even ver uit te komen! Als er eentje niet uitkomt, wordt dat kanaal niet begrensd en zal veel harder remmen, dan de andere kant. Mogelijk zit de pen van het rechter rem kanaal dus vast. ;)

Mechanisch kan ook wel, als er wat met remvoeringen en/ of trommels gewijzigd is. Eerst de boel goed inremmen/ randjes weg slijten, zodat de remvoering overal vol contact maakt, anders zal het echt hoegenaamd niet remmen.
Dit kan je bespoedigen, door onder het rijden met beleid de handrem aan te trekken. Dan krijg bovendien meteen een duidelijk beeld dat ie scheef trekt. (zo niet, dan is het probleem toch echt hydrolisch)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”