Gebruikersavatar
Sam75
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 21:38
Locatie: Oplinter, Vlaams-Brabant (B)

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

do nov 06, 2014 22:24

Met een rookmachine kun op eenvoudige manier snel vacuumlekken vinden.
CO is eigenlijk de basis waarmee je begint, ontsteking op tijd enz.
Als hij afslaat, controleer eens de luchtschuif of die mss al dicht staat.
Goede test, ga ik dit weekend eens controleren. :D
Wat als hij nu toch dicht staat? Zou dan toch de extra luchtschuif defect zijn?
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

vr nov 07, 2014 19:40

Die luchtschuif kan je testen; Uit het boek: Bij een motortemperatuur van 20 graden sluit de luchtschuif in 3 minuten en 20 seconden. Als hij idd te vroeg dicht gaat zal je problemen houden met uitvallen.

Gebruikersavatar
Sam75
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 21:38
Locatie: Oplinter, Vlaams-Brabant (B)

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

vr nov 07, 2014 19:47

Die luchtschuif kan je testen; Uit het boek: Bij een motortemperatuur van 20 graden sluit de luchtschuif in 3 minuten en 20 seconden. Als hij idd te vroeg dicht gaat zal je problemen houden met uitvallen.
Zeer bedankt! Ik ga dat in het weekend eens uit testen.
Weet u toevallig welke van de 2 stuurdozen het signaal van de luchtschuif zou ontvangen?
Brandstof/inspuiting of die van de ontsteking?
Ps. Welk handboek hanteert u?
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

vr nov 07, 2014 20:10

Ik heb in het schema gekeken, (het is helaas geen gedetailleerd schema)hij krijgt het signaal van het hoofdrelais. Die warmt het Bimetaal op. Dus ook testen of het lang genoeg bekrachtigd blijft, daarna neemt de warmte van de motor het over om het Bimetaal in sluitstand te laten staan.
Het is een boek van het trainingscentrum Alfa Romeo.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

vr nov 07, 2014 20:19

Eigenlijk andersom, als hij niet bekrachtigd wordt blijf hij in open stand staan en zou dus verhoogd lopen.

Gebruikersavatar
Sam75
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 21:38
Locatie: Oplinter, Vlaams-Brabant (B)

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

za nov 08, 2014 15:05

Eigenlijk andersom, als hij niet bekrachtigd wordt blijf hij in open stand staan en zou dus verhoogd lopen.
Oke ik heb de extra luchtschuif eens bekeken en uitgemeten.
Op het stekkertje van de luchtschuif staat altijd spanning op. (tussen 13/14V) Dus van koud tot dat de fan van de radiator op springt.

Bij koude motor (nog niet gedraaid) staat de luchtschuif toe. Maar met een kleine opening van ongeveer een speldenkop groot. Is dat normaal? Moet de klep niet volledig openstaan bij koude motor?

Naargelang de motor begint op te warmen sluit de luchtschuif volledig af.

Ik heb de luchtschuif ook gedemonteerd van het kleppendeksel, dus ik weet niet of het bimetaal opwarmt door de hitte van het kleppendeksel.
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

za nov 08, 2014 19:29

In het boek staat dat hij volledig open staat in koude toestand.
In principe maakt het niks uit als er spanning op blijft staan, dan staat hij volledig dicht als helemaal hij is opgewarmd .
Hij wordt bij warme toestand immers niet meer gebruikt.
Wel vreemd dat hij wel verhoogd draait in koude toestand.

Gebruikersavatar
Sam75
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 21:38
Locatie: Oplinter, Vlaams-Brabant (B)

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

za nov 08, 2014 20:11

In het boek staat dat hij volledig open staat in koude toestand.
In principe maakt het niks uit als er spanning op blijft staan, dan staat hij volledig dicht als helemaal hij is opgewarmd .
Hij wordt bij warme toestand immers niet meer gebruikt.
Wel vreemd dat hij wel verhoogd draait in koude toestand.
Dus ik kan er vanuit gaan dat de extra luchtschuif niet defect is?
Wat mij ook opviel, als ik het stekkertje loskoppel bij koude motor bleef de motor 1100 t/min draaien en heb ik het "probleem" niet gehad.
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

za nov 08, 2014 20:17

?? Dan klopt er toch iets niet. Die zit er niet voor niks op.
Normaal wordt de brandstof voorziening verrijkt (TEMP. SENSOR)in combinatie met extra lucht in koude toestand.
Op welk toerental loopt stationair warm?

Gebruikersavatar
Sam75
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 21:38
Locatie: Oplinter, Vlaams-Brabant (B)

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

zo nov 09, 2014 00:54

?? Dan klopt er toch iets niet. Die zit er niet voor niks op.
Normaal wordt de brandstof voorziening verrijkt (TEMP. SENSOR)in combinatie met extra lucht in koude toestand.
Op welk toerental loopt stationair warm?
Met aangesloten stekker draait hij koud wel mooi hoor. Alleen na een 3 tal minuten niet meer..
Warm: ongeveer 900/950 t/min (kortom net geen 1000)

Ik heb dat boek trainingcentrum online gevonden.
Begrijp ik goed dat de ingebouwde luchttemperatuursensor in de luchthoeveelheidsmeter ook een rol speelt bij het regelen van de koude start? Of ben ik volledig mis?
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

zo nov 09, 2014 11:42

Zoals er staat is hij meer van belang in verandering van de buitentemperatuur.
Dit zal ook invloed hebben bij zijn koudstart, het schema laat alleen penbezettingen zien helaas.

Terug naar “Algemene Technische vragen”