Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

156 2.0 JTS stottert tussen 2000 en 3000 rpm (OPGELOST)

vr okt 24, 2014 16:46

Zoals in de titel omschreven staat stottert de motor (bij warm en bij half gas tussen 2000 en 3000rpm), slaat hij soms af en wil dan niet meer starten (startmotor gaat ook niet meer rond). Na 5 minuten wil hij wel weer starten en rijden (stotteren blijft).

ECU Uitlezen geeft:
P1703 Engine cut off from C.R./CAE
Selespeed uitlezen geeft:
P0725 Engine speed

Gister speed sensor bak en bougies vervangen, geen oplossing.
Het betreft een goed onderhouden 2.0 JTS Selespeed 2002 met 278k km, zonder olieverbruik.

Zijn dit de begin sympthomen van een BDP sensor?

Edit: bericht titel aangepast
Laatst gewijzigd door Seliquella op zo nov 30, 2014 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

vr okt 24, 2014 18:07

Mijn ervaring met kapotte bdp sensor is dat de startmotor nog wel draait
ALFA loos

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

vr okt 24, 2014 19:00

Ff Googlen op foutcode leerde mij dat het probleem waarschijnlijk in de koppelingsensor zit, maar kan evenwel een defecte koppelingsactuator zijn of een kapotte remlichtschakelaar.. BDP-sensor kán, maar lijkt mij niet waarschijnlijk omdat de motor daar niet op gaat stotteren, my guess komt het stotteren doordat de koppeling niet goed word vrijgegeven.. denk dat je beste even de auto naar de dealer kan brengen, misschien moet de koppeling ook wel opnieuw gekalibreerd worden..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

vr okt 24, 2014 21:24

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb het idee dat een (JTS) Selespeed aan een aantal voorwaarden moet voldoen voordat de startmotor aangestuurd wordt.
Als ik instap en meteen de sleutel omdraai, gebeurt er normaliter niets totdat de Selespeed pomp voldoende druk heeft opgebouwd en de versnellingsbak in N geschakeld heeft.

Moet toegeven, dat ik het niet zelf heb ondervonden, maar mijn vrouw. Zij gaf aan dat de motor echt niet rond ging draaien, maar wel de sleutel geheel had teruggedraaid. Als je de sleutel namelijk niet geheel hebt teruggedraaid dan gaat de start motor zowiezo niet rond.

Speedsensor bak gister vervangen en EOL routine laten aflopen, geen verbetering. Koppeling actuator positie 28.6 (kan iets kleiner 28-28.5mm maar verwacht hier geen wonderen van). Koppeling is nieuw, net als het druklager.

Dinsdag is de krukas sensor (BDP sensor) binnen, di ga ik maar eerst vervangen.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1217
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

ma okt 27, 2014 09:29

De foutcode duidt op een probleem met de koppelingsbediening. Ergens kan deze niet worden vrijgegeven (CR=clutch release).
De code engine speed is het signaal dat de Selespeed ECU krijgt via de CAN-bus.
Als je zeker weet dat de koppeling en Selespeed hydrauliek goed ontlucht is, dan zou je nog kunnen denken aan elektronische gremlins.
Overigens kan het best zijn dat de BDP sensor opspeelt. Even laten staan en weer starten is wel een bekend fenomeen, evenals de ontbrekende foutcode in de ECu van de motor.
Het vrijgeven van de startmotor gebeurt inderdaad pas na een aantal voorwaarden die de Selespeed ECU via de CAN bus aan de motor ECU doorgeeft.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

ma okt 27, 2014 21:01

Bedankt Rob,

Ik was er nog niet achter wat CR in hield, that makes sense.

Gistermiddag reed ik met een koude motor van het werk wek en ontkoppelde de koppeling niet voldoende, de auto bleef kruipen bij nagenoeg stilstand. Weer door gereden en verder geen last meer gehad, koppeling kwam netjes vrij. Ik heb gisteravond de bak nog even gesteld, stond ergens iets boven de 29mm, heb hem terug gesteld naar 28.35mm en vervolgens EOL laten uitvoeren. Tijdens rijden is hij nu 28.5mm.
Geen foutmelding of afslaan meer gehad, maar het inhouden/bokken bij een warme motor, enkel bij 2000-3000rpm en minimaal half gas, is nog niet verholpen. Zijn dit voortekenen van het overlijden van de BDP sensor? Ik ben er nog niet zo heel zeker van, maar who knows.. Als het goed is morgen de BDP sensor binnen...

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

di okt 28, 2014 10:44

Geen foutmelding of afslaan meer gehad, maar het inhouden/bokken bij een warme motor, enkel bij 2000-3000rpm en minimaal half gas, is nog niet verholpen.
Bij een 2.0JTS zoals in een 156 en GT denk ik bij dit soort klachten eerder aan de voortekenen van problemen met de mengselregeling, deze motor is bekend met problemen als inwendige vervuiling van inlaattraject en verbrandingskamers agv de EGR (uitlaatgasrecirculatie), maar ook EGR-kleppen die kapot gaan/open blijven hangen door vervuiling, en de lambdasondes hebben ook niet een erg lange levensduur...

Voor wat betreft de storingscodes, wat ik begreep van wat ik heb gelezen zo her en der op het net was dat als de koppeling niet lekker werkt/vrijkomt dat dan P1703 optreed, en dat hierop volgend de motor word afgezet, en vervolgens P0725 in de Selespeed-ecu optreed omdat er geen RPM-signaal meer naar deze ecu word gestuurd.
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1217
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

di okt 28, 2014 18:22

Net als wat Mark156 hierboven zegt kan dat slechte lopen op allerlei zaken duiden.

Het afslaan van de motor geeft inderdaad een foutcode in de Selespeed ECU, zoals ik al aangaf.

Bij deze motoren wordt directe injectie toegepast met een arm-mengsel karakteristiek. DIt is heel gevoelig voor een aantal zaken: (and forgive me for saying: BMW fora staan hier vol mee, zelfde techniek)

- slechte verstuivers (defect of vervuild)
- hogedrukpomp defect,
- diverse sensoren net buiten specs,
- lambdasondes,
- valse lucht

Die laatste kan overal vandaan komen, van de kleinste vaccuumleiding tot aan de carterventilatie aan toe.
Als je zelf goede uitleesapparatuur hebt kom je een heel eind, zoek anders iemand die dit goed kan. Je zult alle parameters moeten kunnen beoordelen op hun waarde.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

di okt 28, 2014 20:22

Arm mengsel regeling zit er mij niet meer in, met dank aan Squadra Tuning.
Blok is ca 43k km uit elkaar geweest voor een zuiger modificatie, kop is toen gereinigd en heeft sindsdien geen druppel meer verbruikt. Bougies waren schoon en niet aangeslagen.
Kan idd van alles zijn, BDP sensor heb ik niet echt het idee van dat dat het is, maar voor een paar tientjes wil ik het wel vervangen. Er zit wel een gaatje in de uitlaat, maar zit na de kats en lamdasensors.

Ik heb eigenlijk de meeste parameters al uitgelezen, maar ik zie geen rare dingen tijdens het stotterende rijden. Geen uitval van sensoren, dipjes en dergelijke.

Ga nog even te raden bij een paar specialisten hier in de buurt...

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

do okt 30, 2014 10:39

Ik weet niet hoe lang je last hebt van dat stotteren, maar het kan bij motoren als deze zelfs nog een reactie zijn op een ''batch'' beroerde benzine, dus.. ik weet niet of je in de tussentijd nog eens getankt hebt? Mijn moeder rijd met een Daihatsu Cuore uit 2005, die heeft het ook eens bij de hand gehad.. getankt bij nota bene een Esso-pomp, niet eens een ''witte'' pomp, maar wel inhouden een zelfs en brandend MIL-lampje.. :blue_confused:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 2.0 JTS stottert slaat af en wil niet starten

vr okt 31, 2014 20:18

Klopt, ik sluit slechte benzine ook niet uit.
Laaste keer tanken is bij een onbemande BP (ulitmate) hier in de buurt geweest.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 2.0 JTS stottert tussen 2000 en 3000 rpm

zo nov 02, 2014 14:24

Gisteren een lege tank weer gevuld met ultimate van een andere BP pomp, maar helaas geen verbetering.
Zojuist proef geredenen de lucht massa gemeten, kom maximaal aan de 433kg/hr terwijl ik ooit 476kg/hr gemeten heb.
Met een af gekoppelde lmm is het schokken misschien iets minder, maar niet geheel weg ook slaat de motor af uiteraard.
Moet nog steeds nog een andere lmm proberen.

Edit bericht titel aangepast, motor slaat niet meer af maar schokt enkel nog bij accelereren tussen 2000 en 3000 rpm.
Geen foutmeldingen meer in de ECU.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 2.0 JTS misfire cilinder 4

za nov 22, 2014 21:16

Nu heeft het probleem zich als volgt ontwikkeld, ik reed vandaag op de snelweg en plots kwam het piepje motorstoringslampje op ga naar de dealer. Melding bleef hardnekkig en ik heb de hele weg een knipperend en piepend dashboard gereden. Best irritant en motor liep op 3 cilinders, er is dus nu echt iets stuk.

Uitgelezen P0300 en P0304 > Misfire cilinder 4.
Ik dacht makkie is vast een bobine. Ik heb bobine en bougie met cilinder 3 verwisseld, maar melding misfire cilinder 4 komt terug na het wissen. Ook heb ik een behoorlijk vonk als ik de bobine met een bougie op het kleppendeksel leg.
Bougie was niet noemenswaardig nat, dus ik vermoed dat ik het in de injector of de aansturing ervan moet zoeken.

Bij een JTS zitten deze echter op een onmogelijke plek en is dus ook niet zo maar door te meten.
Iemand ervaring met dit probleem of tips?

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: 156 2.0 JTS stottert tussen 2000 en 3000 rpm

za nov 22, 2014 23:32

ja heb ik gehad met een 156 jts,2injectoren kwamen er uit dat ze niet goed waren[heb ze laten testen en reinigen]heb er 2 goede gebruikte bij gezocht[nieuw 160 euro per stuk]heb bij demonteren ook gelijk het inlaatspruitstuk eraf gehaald en de vervuiling van de inlaat bij de kleppen eruit gekrapt[bekend euvel jts]alles weer inelkaar gezet,starte goed ook op 4 cilinders,maar omdat er denk te lang met doorgereden was,had ik een dichtgebrand katalysator die binnen een minuut rood gloeiend was,heb die ook moeten vervangen,nu is ie weer helemaal top.dus als je het euvel pas hebt niet met doorrijden ,kost je zo een kat,heb gelukkig alles gebruikt kunnen vinden waardoor de reparatie maar een paar honderd koste aan onderdelen.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 621
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 2.0 JTS misfire cilinder 4

zo nov 23, 2014 16:59

ja heb ik gehad met een 156 jts,2injectoren kwamen er uit dat ze niet goed waren[heb ze laten testen en reinigen]heb er 2 goede gebruikte bij gezocht[nieuw 160 euro per stuk]heb bij demonteren ook gelijk het inlaatspruitstuk eraf gehaald en de vervuiling van de inlaat bij de kleppen eruit gekrapt[bekend euvel jts]alles weer inelkaar gezet,starte goed ook op 4 cilinders,maar omdat er denk te lang met doorgereden was,had ik een dichtgebrand katalysator die binnen een minuut rood gloeiend was,heb die ook moeten vervangen,nu is ie weer helemaal top.dus als je het euvel pas hebt niet met doorrijden ,kost je zo een kat,heb gelukkig alles gebruikt kunnen vinden waardoor de reparatie maar een paar honderd koste aan onderdelen.
Bedankt voor je reactie, ik heb vanmiddag nog even geprobeerd een testopstelling te maken om allereerst de aansturing van de injectoren te controleren middels een proeflampje. Het signaal was niet geheel constistent en viel vaak weg, of dit met de opstelling te maken heeft moet ik nog uitsluiten. Graag zou ik ook op de connector aansluiting op het schutbord willen meten, maar ik mis eigenlijk nog een goed elektrisch schema van dit gedeelte van de auto.
Iemand nog een schema beschikbaar van een 156 2.0 JTS?

Terug naar “Algemene Technische vragen”