Als je het hebt over de ECU zelf, dan heb je wat meer nodig denk ik. Volgens mij zit namelijk de startblokkering ook hierin met een code geprogrammeerd en die zal je moeten programmeren met de rest van de auto.
Klopt, maar sterker nog, vanaf de 147 heb je qua electronica in de auto te maken met het zgn. CAN-BUS netwerk, dit is een communicatienetwerk waarbij alle ECU's aan elkaar zijn gekoppeld, hierbij kun je niet zomaar even een andere ECU voor bijv. motormanagement plaatsen, maar dit moet ingeleerd worden... zelfs als je een trekhaak eronder gaat zetten, dan heb je bij de originele bekabelingsset een ECU zitten die ingeleerd moet worden, anders werkt het gewoon niet... typisch gevalletje van ''vooruitgang''; zelfs bij zoiets knulligs als een trekhaak monteren heb je als monteur tegenwoordig een testkast nodig..
BDP-sensor kun je inderdaad niet zomaar loskoppelen, de motor-ECU krijgt dan geen signaal over toerental en zal, ivm de strengere milieu-eisen die gelden vanaf de invoering van het EOBD-protocol (te herkennen aan oranje controlelampje van motormanagement, niet-EOBD is rood, heb ik mij eens laten vertellen) de inspuiting niet ontgrendeld worden en doet de motor niets dan rondgaan op de startmotor. Het symptoom van een kapotte BDP-sensor is trouwens al zo oud als de weg naar Rome, ik kwam dit in de garage ook tegen bij Fiat Uno's en Tipo's waarvan de BDP-sensor kapot was gegaan.. ''grappig'' om te zien dat dit nog steeds dezelfde soort problemen veroorzaakt, namelijk niet meer willen starten met warme motor/afslaan, na afkoeling doet-ie het dan weer wel...