Dit is een systeem dat leuk is als hobbyist die enkel wat onderdelen met een poedercoating wil beschermen tegen corrosie. Het is zeer beperkt in de mogelijkheden, zowel kwa kleuren als laagopbouw.
Zo te zien wordt het poeder door middel van wrijving elektrostatisch geladen waardoor het aan het voorwerp gaat hechten (welke geaard is) De armband die vermeld is is puur om een schok van het pistool tegen te gaan mocht je de statische kern aanraken denk ik, ik weet dat dat bij elektrische psitolen best een oplawaai geeft.

Het grote nadeel van dit systeem is dus dat je de statische lading van het poeder niet kunt regelen. Normaal gesproken gebruik je namelijk niet voor elk type poeder dezelfde statische lading. Een te hoge spanning kan zeker bij metallics al gauw leiden tot vreemde plekken op je materiaal. Hier is de lading te groot zodat het materiaal het poeder weer af gaat stoten.
Een te lage statische spanning heeft als nadeel dat het poeder slecht kan hechten in bijvoorbeeld hoekjes en kleine sparingen van je materiaal. Bij dure systemen zit zelfs een speciale kop om deze lastige plekken beter te dekken, anders worden deze vaak eerst met een hogere lading voor-bespoten waarna het geheel met een wat lagere spanning wordt gecoat.
Ook een tweede laag aanbrengen vergt een andere lading. Net wat lager dan de eerste laag om een goede hechting te verkrijgen. Anders krijg je weer het effect dat het poeder door te veel statische electriciteit juist op plekken wordt afgestoten door je materiaal.
Er zijn wel betere kits voor de doe-het-zelver te verkrijgen dan deze, met wel een spanningsregulator erbij. Zelf ben ik nu erg tevreden over deze set:
http://www.ebay.nl/itm/PSS-SPECTRACOAT- ... 5af04c81ea
Groet,
Martijn