Tom VDW
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 1.8 TS stottert en hapert - UPDATE - Stappe

zo okt 13, 2013 21:36

Even mijn nieuwe Multiecuscan aan de 156 gekoppeld.
Gaf daar één foutcode, P1512 (stappenmotor).
Heb dan even de stappenmotor opnieuw ingelezen, maar de fout kwam terug.
Moet dus kapot zijn en kan alle klachten veroorzaken lijkt mij..
voordat je nieuwe stappenmotor koopt, best alle stekkers eens controleren.

zeker de 2 stekkers op de ECU, als hier ergens slecht contact is krijg de meest vreemde dingen (hoog toerental, stilvallen, slecht lopen
Heb ik al eens gedaan, misschien eens inspuiten met WD40 of dergelijke?

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfa 156 1.8 TS stottert en hapert - UPDATE - Stappenmot

ma okt 14, 2013 10:38

Als het een soortgelijke regelaar is als bij de 155 16v, dan kun je deze helemaal demonteren en dus goed
schoonmaken. Ik heb dat met remmenreiniger gedaan, en daarna met wd40 smeren.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Tom VDW
Guru
Guru

ma okt 14, 2013 11:02

Als het een soortgelijke regelaar is als bij de 155 16v, dan kun je deze helemaal demonteren en dus goed
Zou het daarme opgelost kunnen zijn of rekt dit enkel de levensduur?
Heb al gezien dat een nieuwe idd naar de 200 gaat, slik..

Mvg,
Tom

high fidelitaly
Full Member
Full Member

ma okt 14, 2013 11:32

Rutger,

bij de 156 is dit anders.

moet ook geprogrameerd worden en is inderdaad wel prijzig. reinigen is geen optie.
wel ervoor zorgen dat gasklep goed gereinigd is. een vervuilde gasklep kan de afstelling beinvloeden
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Tom VDW
Guru
Guru

ma okt 14, 2013 11:45

Rutger,

bij de 156 is dit anders.

moet ook geprogrameerd worden en is inderdaad wel prijzig. reinigen is geen optie.
wel ervoor zorgen dat gasklep goed gereinigd is. een vervuilde gasklep kan de afstelling beinvloeden
Bedankt! Programmeren moet wel lukken met men MES.
Maar even zien bij de dealer wat het daar kost.

Mvg,
Tom

mark156
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 14, 2013 17:50

Vanaf de CF2-generatie (o.a. 156) heeft de TS-motor toch geen aparte stappenmotor meer?.. Dan is het toch al een elektr.gasklep die ook het stat.toerental regelt? Vervuiling is wel een bekend probleem, maar ik geloof dat er ook regelmatig aanpassingen in de software werden uitgebracht, in de tijd van de 156 in ieder geval. Vervuiling komt idd ook wel vaak voor, maar ik raad je af om dit met remmenreiniger en een doekje te doen, word het soms zelfs erger van(wat ik toentertijd in mijn werk bij een Alfa-dealer heb gezien...). Je kunt dan beter de gasklep reinigen met een middel als Tec-Flow. Ik dacht dat je de gasklep kunt beschadigen als je deze handmatig open duwt, oid... Dit middel is een reinigend schuim in een spuitbus, dit moet je dan bij warmgereden motor bij een stationair draaiende motor met kleine beetjes tegelijk op/om de gasklep spuiten en er dan voor zorgen dat de motor nét niet afslaat. Dit stinkt overigens wel enorm, en geeft soms ook beste rookpluimen, dus dat zou ik dan wel in de open lucht buiten een woonwijk doen. Om dit bij een 156 te doen zou je een soort flexibele spuitlans in het inlaattraject tussen gasklep en LMM kunnen steken en proberen dit luchtdicht af te sluiten zodat je geen foutcodes mbt je LMM krijgt, want op deze manier creeer je valse lucht-lekkage als dit niet goed afsluit. Ik heb dit spul in mijn vroegere job als automonteur nogal eens gebruikt en het werkt prima, ook bijv. om koolaanslag uit verbrandingsruimtes op te lossen als je een koppakking aan het vervangen bent...

Afbeelding
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Tom VDW
Guru
Guru

ma okt 14, 2013 18:30

Is inderdaad een gasklepsensor, sorry voor de verwarring.
Op diverse fora gelezen dat dit onderdeel vaak hoort bij foutcode 1512 en het inhouden kan veroorzaken.
Heb er een vrij goedkoop kunnen aanschaffen. Meteen ook 8 nieuwe 100.000 km bougies besteld.
Deze zagen er namelijk ook niet fris meer uit. Althans de ene die ik even heb gedemonteerd.

Laat weten of het wat zal helpen..

Tom VDW
Guru
Guru

za nov 09, 2013 23:48

Ondertussen de gasklepregelaar vervangen en foutcode is weg net zoals het stotteren en schokken.
Ondertussen ook volledig groot onderhoud met distributie, spanrollen, waterpomp, thermostaat, bougies, filters, olie, remolie etc...
Gaat weer als een trein. Meteen ook al wat oppervlakte roest op de bodem in de omvormer gezet. Binnenkort maar wat bitumen eroverheen.

Gasklepregelaar vervangen was niet zo heel simpel. Gasklep moest ervoor volledig af, dan pas kan je gemakkelijk bij de drie torx bouten..

Terug naar “Algemene Technische vragen”