Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 11:15

Ik zit met een irritant probleem in mijn gerestaureerde Bertone.

Bij 120km/u treedt er een resonantie of trilling op. Naarmate je harder rijdt wordt het wat erger.
Het zit niet in het toerenbereik, maar in snelheid. Als ik in de 3e of 4e versnelling het zelfde toerental draai als bij 120km/u in de 5e versnelling is er niets aan de hand. 120km/u in de 4e versnelling levert ook weer de resonantie.

Bij de Bertone heb ik het volgende gedaan omdat het versleten was of om de trilling uit te bannen:
- nieuwe hardy.
- nieuwe kruisjes.
- nieuw tussensteunlager en steun.
- cardanas laten balanceren.
- Nieuwe messing bus in de krukas.
- Wielen gebalanceerd en uitgelijnd.
- Alle bussen in de ophanging zijn vervangen.
- voorwiellagers zijn nieuw, deze gecontroleerd.
- Ophanging voorzijde nagelopen op lossen onderdelen
Feitelijk is de hele onderkant voorzien van nieuwe lagers, bussen en ophangingen.

En uiteindelijk heb ik de achteras vervangen voor een gereviseerde 2000 as van JC (om achterasproblemen uit te sluiten)
probleem bleef en om zeker te zijn ook nog een keer de as vervangen voor die van een spider 1600 (trekt wel hard, maar resonantie blijft)

Ik ben er nu wel zeker van dat het niet in de aandrijflijn zit, maar waar wel?

Iemand nog suggesties of moet ik er mee leren leven??
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 13:26

Uitgaande as van de versnellingbak zit een centreer "bolletje" op. Valt in bus voorin de cardanas. In de bus voorin de cardanas hoort ook nog een aanslagrubbertje (plat stukje hard rubber ter grootte van een 5 cent munt)
"Bol" op de uitgaande bakas moet netjes rond zijn. Bus voorin de cardas moet ook in goede staat zijn.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 14:46

De bol op de uitgaande as heb ik gecontroleerd, is mooi rond zonder zichtbare schade (had ik nog foto's van :wink: ).
De rubberen aanslag en bus in de cardanas ben ik niet helamaal zeker van, ga ik vervangen als ze niet goed zijn.

Als ik het goed heb bedoel je nummer 0.1616.0 en 0.1617.0, kan dit het probleem geven wat ik heb?

Afbeelding
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 16:22

Ik heb de cardanas er even onderuit gehaald. Je ziet waar de bol van de uitgaande as de bus heeft geraakt, maar ik kan geen loopspoor voelen. De diameter van de as is 0.1mm kleiner dan de bus.
Het drukrubber zit er in maar dat ga ik preventief vervangen en zo ook het rubber om de uitgaande as. Ik denk echter niet dat dit de oplossing is.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 16:49

Is de snelheid waarbij het probleem speelt niet veranderd met de 1600 as? Je zou zeggen dat wanneer het probleem in de aandrijfas zit, dit wel zou moeten. Als het bij dezelfde snelheid optreedt dan zou ik de wielen eens wisselen met een andere set.

Edit - die heb je ook al gewisseld lees ik op je website. Dan wordt het wel erg vaag.
Laatst gewijzigd door ericj op zo sep 08, 2013 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 16:52

Dan is dit vrees ik ook niet de oplossing helaas. Die 0.1mm lijkt mij niet veel te veel ook al is het niet heel strak. Maar wat je zou kunnen proberen is de boel monteren (ik bedoel de bus waar de bol in valt) met veel dik/taai vet in de bus. Een vet met "low speed high load" eigenschappen, zoiets als bijvoorbeeld op draaikrans van kranen word gebuikt. Als dat ( tijdelijke) verbetering geeft heb je een indicatie.
Als je ik zo lees wat je allemaal al gedaan hebt zou ik zo gauw ook geen andere suggesties hebben.
Schuifstuk van cardanas in orde? Moet ook speling vrij zijn. Die kan je trouwens ook vol vet pompen. Hoort een smeernippel op te zitten.
Mijn pa z'n berlina trilde ook en dat bleek schuifstuk te zijn. Vervangen voor een andere goede gebuikte en het was weer OK. Zonder verder te balanceren. Een mens moet ook eens geluk hebben. Beide helften van cardan zijn in principe ook los gebalanceerd.

Gr,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 17:02

Vraag: heb je die kruisstukjes gedaan voor het trilling probleem (dus preventief) of na het trillingsprobleem. Ik ben zelf ook wel eens met kruisstukjes in de weer geweest (en een alfa technisch zeer goed onderlegde kennis van me ook) en dat valt nog niet mee om echt goed te doen.
Je zou kunnen overwegen de hele cardanas ook eens uit te wisselen met een waarvan bekend is dat die goed is. Als je de achteras al hebt gehad kan dat er ook nog wel bij.
En zag in de gauwigheid dat je niet op rug liggend onder een auto hoeft te tobben.
gr
DJ

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 17:21

Kruisstukjes zijn meteen bij revisie vervangen. Dus voor het probleem.
Het idee om de cardanas van een andere auto te gebruiken is wel iets. :D

Op dit moment is mijn as er al onderuit, dus dat werk heb ik al gehad.
Wordt vervolgt.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 17:30

Kruisstukjes zijn meteen bij revisie vervangen. Dus voor het probleem.
Het idee om de cardanas van een andere auto te gebruiken is wel iets. :D

Op dit moment is mijn as er al onderuit, dus dat werk heb ik al gehad.
Wordt vervolgt.
Niet om iemand te na te komen, maar nieuwe kruisstukjes zouden ook wel oorzaak van het probleem kunnen zijn ipv de oplossing.
Bekend goede as monteren is denk handigste nu als je eigen as er toch al onder vandaan ligt.

Laat nog even weten als je iets gevonden hebt.

Gr,
DJ

rafael
Member
Member
Berichten: 165
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: resonantie Bertone

zo sep 08, 2013 23:27

Nog 2 mogelijkheden:
1) is de drukgroep van de koppeling goed gecentreerd? Als het goed is zitten er pinnetjes in het vliegwiel, zodat de drukgroep goed gecentreerd wordt.
2) soms zitten de kruiskoppelingen teveel naar een kant, waardoor hij niet soepel draait.

Terug naar “Algemene Technische vragen”