Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

za jun 29, 2013 22:53

Tot deze morgen werkte de snelheidsmeter en odo-meter van mijn Alfa Spider type III perfect.
Daarstraks even een kort ritje gedaan, moest echter bruusk remmen voor een auto die van een oprit kwam.
Opeens gaf de snelheidsmeter niks meer aan, ook de odo-meter telde niets meer bij.
Kan op het eerste zicht niet meteen iets raar vinden.
Iemand tips en waar ik moet kijken?

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

za jun 29, 2013 23:01

Ik ga er van uit dat de kabel gebroken is. Type 3 heeft dacht ik nog een ouderwetse kabel

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

zo jun 30, 2013 09:29

Ik vreesde al zoiets. Iemand een idee waar deze kabel naartoe gaat? Vermoedelijk de versnellingsbak.
Is het een lastige klus deze te vervangen?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

zo jun 30, 2013 10:02

In de derde gen spider kan er zowel een elektronische als mechanische teller verbouwd zitten. De elektronische heeft een kastje tegen t schutbord zitten waar t mechanische signaal omgezet wordt in een elektronisch signaal.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

zo jun 30, 2013 11:25

Persoonlijk denk ik een kabel te hebben.
Is een hele vroege type 3, dus met oud dashboard. En er loopt een kabel uit het schutbord meteen naar de achterkant van de klokkenwinkel. Deze loopt aan de andere kant naar beneden langs de balken en verdwijnt ter hoogte van de versnellingsbak, waar kan ik niet zien.

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

zo jun 30, 2013 11:28

Als-ie mechanisch is loopt hij naar je bak. Even de auto omhoog en je kunt er van onderen bij. Is zo gepiept. :wink:

Wat ik me afvraag: breken deze kabels vaak? Heb er net 2 maanden een nieuwe in en de mijne is gebroken bij de aansluiting met de bak... Pech?

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

zo jun 30, 2013 11:48

Bedankt, ik dacht dat ie op een moeilijke plaats zat. Even nieuw kabeltje bestellen dus..
Je bijft toch knutselen met zo een oldie ;)..

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

zo jun 30, 2013 17:49

Let even op de lengte van de kabel, ik had er ooit 1 gekocht voor een Giulia en die was net iets te kort.
Bovendien, als de aansluiting op de teller een beetje vergelijkbaar zit als bij een Giulia, dan kan het best nog een k..klusjes worden.
Bij mij zat de moer moervast en heb de middenconsole moeten verwijderen om meer plaatst te hebben. Succes

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Snelheidskabel kapot? (Alfa Spider III)

zo jun 30, 2013 18:15

Let even op de lengte van de kabel, ik had er ooit 1 gekocht voor een Giulia en die was net iets te kort.
Bovendien, als de aansluiting op de teller een beetje vergelijkbaar zit als bij een Giulia, dan kan het best nog een k..klusjes worden.
Bij mij zat de moer moervast en heb de middenconsole moeten verwijderen om meer plaatst te hebben. Succes
Aj das minder :). Hopelijk gaat het iets vlotter bij mij, al weet ik ondertussen uit ervaring dat dit meestal niet het geval is.
De kabel zou de goede moeten zijn, 1998 mm.. Besteld bij Prins.
Gelijk maar wat andere onderdelen besteld, anders zonde van die verzendkosten :).

Terug naar “Algemene Technische vragen”