Robby Bertone
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 01, 2013 19:52

Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 15:53

Ik heb sinds een jaar een Alfa 159 jtdm (150pk).
Ik heb nu voor de 4e keer het roetfilter verstopt. Weer naar de garage, weer regenereren!
Rijdt al bewust korte stukjes in de punto en lange in de 159.
Heeft iemand een verklaring voor dit gedoe?
Is het iets wat vaker voorkomt en wat kan dit probleem verhelpen?
Hoor graag jullie reactie.

Robert

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 16:26

In de zoekfunctie:

Misschien staat hier een hint??
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 18:12

Verstopt is verstopt. Als ie te dicht zit, is regenereren ook niet meer mogelijk. En controleer gloeibougies
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 20:32

Komt toch door te korte stukjes rijden schijnbaar. Bij regenereren via obd (bij de dealer wordt) het hele spel na de cyclus automatisch op een vullingsgraad van 70% gezet (vraag me niet waarom) dus ben je binnen de kortste keren weer aan de beurt...

Zie ook de website van squadra tuning voor detail info. Er zijn trouwens bedrijven die een complete DPF delete doen, helaas wenst Squadra daar niet aan mee te doen volgens de site. AHM motorsport in Londen bv doet t wel, een vervangpijp ipv voorkat en roetfilter, alle sensoren enzo er af én (omdat de auto bij apk via obd uitgelezen dient te worden) wordt alle software er compleet uitgehaald maw de regeneratieBS :-# bestaat dan niet meer op je auto. Enige minpunt zou kunnen zijn dat je bij de apk wat kritisch zit met de roetmeting (mag ik meen K-waarde 1,5% hebben)

Ik overweeg om dit op termijn ook te laten doen op de 2.4, heb al regelmatig de melding gehad dat filter verstopt zat...

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 21:03

APK bij auto's vanaf 2006 geschied roetmeten middels EOBD,dus als de software goed herschreven is(bepaalde cyclussen verwijderen),en er geen foutcodes aanwezig zijn,zou het geen problemen mogen opleveren.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 21:10

Dus 'fysiek' roetmeten bestaat dan niet meer Sander? Maw dat verfoeide slang in de kont en op 5000rpm poken?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 21:11

Vriend van mij heeft een bedrijf in diesel techniek. Proefondervindelijk en door zelf expertise hebben ze nu 2 ovens om roetfilters compleet schoon te branden.
Na een nachtje in de oven, blazen ze hem daarna schoon. Misschien is dit wat?
Echter meldde hij mij wel dat een verstopt filter 9 van de 10 keer wel een oorzaak heeft en het verstopte filter het gevolg is!
Ofwel probleem lokaliseren anders binnen de kortste keren weer verstopt filter!

Groet Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 21:19

Een roetfilter wat verstopt krijgt dus teveel roet in een te korte tijd voor zijn kiezen.
M.a.w. de motor (in ieder geval de verbranding) loopt niet zoals het hoort!
Problemen zoeken en oplossen is beter voor het milieu als het roetfilter met allerlei kunstjes verwijderen.

Nog een aandachtspuntje is de gebruikte motorolie, dit moet een low saps olie zijn i.v.m. verstoppen van het roetfilter.
Mijn dealer keek of ie water zag branden toen ik hem vroeg of hij de juiste (low saps) olie in mijn Giulietta had gedaan bij de eerste beurt. Volgens hem was het allemaal commercieel gezeur al die verschillende soorten olie.

Forte heeft trouwens ook een brandstof toevoeging speciaal voor diesels met roetfilters.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: Roetfilter problemen!

wo mar 06, 2013 23:11

Een verstopte roetfilter is altijd ergens een oorzaak van , dit kan bij Jou zijn:
-valse lucht via de vlinderklepjes in je inlaatspruitstuk .
-niet goed werkende verstuivers.
-niet goed werkende egr klep.
-brandplaatje van verstuivers lek .
-niet goed functionerende voorgloeisysteem.

Dit zijn de bekende kwaaltje van de 159 1,9jtd 16v
Denk dat het raadzaam is dit bij een dealer/specialist te laten controleren.
En anders toch bij een chiptuner Evt de DPF laten uitprogrammeren , dit kan o.a bij "fasttech" in haaksbergen.
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Terug naar “Algemene Technische vragen”