Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

zo jan 20, 2013 12:27

Omdat ik mijn motorblok wil laten reviseren en meteen wil laten voorzien van HC-zuigers, dacht ik dat het handig was om meteen wat andere upgrades te doen. (zonder dat het meteen echt in de papieren gaat lopen)

Mij is geadviseerd om de (standaard) inlaatnokkenas te vervangen door een van een alfa 75. Zo krijg je nog meer koppel onderin en dus een lekkere straatmotor. (ook alfa 75 kleppen monteren, aangezien die iets korter zijn)

Heeft iemand ervaring wat er gebeurt als je een 75 nokkenas monteert?
Of weet iemand iets van lifthoogtes, en graden? (ben zelf geen expert op dat gebied, dus wel graag enige uitleg daarbij)
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

zo jan 20, 2013 13:43

Even op alfaspeed kijken, is een apart topic over nokkenassen. " een" nokkenas van een 75 gaat niet werken als je niet weet welke je hebben moet. Daarnaast is het de vraag of wat je vindt daadwerkelijk nog de originele is.
Alfabb staat ook heel veel info op over nokkenassen en alles wat erbij komt kijken.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

leuv
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

zo jan 20, 2013 17:48

Over de nokkenassen sluit ik me aan bij het antwoord van vV.
Kleppen overzetten gaat niet. Deze zijn volgens mij langer en dunner. De 75 heeft nl. een heel andere cylinderkop.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

zo jan 20, 2013 18:07

Nu moeten we gaan oppassen, je hebt de 75 met nord blok, en de 75 ts. Een kop en nokkenassen en ook kleppen van de eerste is geen probleem. Ik meen dat Marcel Violier koos voor bepaalde kleppen en zigers van de motronic, zuigers is duidelijk denk ik vanwege de hogere compressie.is op zijn site arese tuning te vinden dacht ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

ma jan 21, 2013 10:14

Heb even op het alfaspeed forum gezocht. En er wordt inderdaad veel over nokkenassen gesproken, maar helemaal duidelijk wordt het nog niet.

Als het goed is heb ik al kleppen uit een alfa 75, dus niet van de TS.
Wat voor nokkenas het motorrevisiebedrijf er in wil gaan zetten is me nog niet helemaal duidelijk, maar het betreft wel iemand met verstand van zaken. (is een motorrevisiebedrijf in Soesterberg)

Ik dacht dat een 2 liter nord blok uit een 75 al standaard andere nokkenassen heeft en dat deze er zo in zouden passen. Maar het is natuurlijk te eenvoudig van mij gedacht.
Helaas heb ik ook niet voldoende ervaring in hoe al die nokkenas profielen er uit zien, dus als ik veilig wil blijven kan ik beter de originele nokkenassen blijven gebruiken.

Zouden jullie wel het balanceren van de krukas incl. vliegwiel aanraden? Mij is verteld dat dit voor een straatmotor eigenlijk niet echt nodig is.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

ma jan 21, 2013 13:25

motor balanceren heeft wel zin, want je krijgt er gewoon een lekkerder draaiend blok van. Maar dan krukas, poelie en vliegwiel en eigenlijk ook zuigers en drijfstangen uitwegen , is niet heel erg veel werk voor iemand die weet wat ie doet. wel een goede weegschaal nodig.

nokkenassen kan je denk ik beter overlaten aan iemand die er verstand aan heeft, je kan er makkelijk de motorkarakteristiek mee verpesten als je de verkeerde erin doet.
Ik meen dat zeker bij een 2 liter de oude nokkenassen regio 1972 de beste zijn, 75 zijn dacht ik milder vanwege milieuzaken die meer en meer gingen spelen.

Wat van belang is is diagram (wanneer gaan kleppen open en weer dicht) en lift van wat er inzat en in zou komen, zonder dat is er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

ma jan 21, 2013 14:23

@ vV

Bedankt voor je uitleg.
Ik ga toch maar voor de set-up zoals ie nu is. Een beetje verbeterd met HC zuigers en de boel laten uitbalanceren.

De vraag is nu nog een beetje: ga ik naar een bedrijf toe met ervaring in Nord blokken of ga ik naar iemand met veel verstand van motorrevisie's maar niet noodzakelijkerwijs van Alfa blokken.
Is een Nord blok lastig te reviseren, of is het eigenlijk vrij eenduidig?
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

ma jan 21, 2013 14:59

beetje ervaring is wel fijn, zitten toch een paar aparte punten in de constructie.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

di jan 22, 2013 12:35

Heb even op het alfaspeed forum gezocht. En er wordt inderdaad veel over nokkenassen gesproken, maar helemaal duidelijk wordt het nog niet.


Ik dacht dat een 2 liter nord blok uit een 75 al standaard andere nokkenassen heeft en dat deze er zo in zouden passen. Maar het is natuurlijk te eenvoudig van mij gedacht.
.
Specifieker.... Je hebt de inlaat nokkenas nodig van een 75 2liter carbs motor. Deze heeft meer lift. Om deze te kunnen gebruiken moet je de kop aanpassen anders lopen de nokken vast in de kop.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

di jan 22, 2013 15:47

Mij was al verteld dat de kleppen waarschijnlijk uitgewisseld moeten worden. 75 kleppen zijn korter.
Maar ik begrijp van jouw verhaal dat de nokken ook tegen de behuizing rond de klepstoters vast lopen.

Op zich is dat natuurlijk zo weggefreest, maar de vraag is of al die moeite (en kosten) gaat lonen?
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

di jan 22, 2013 18:01

@ vV

Bedankt voor je uitleg.
Ik ga toch maar voor de set-up zoals ie nu is. Een beetje verbeterd met HC zuigers en de boel laten uitbalanceren.

De vraag is nu nog een beetje: ga ik naar een bedrijf toe met ervaring in Nord blokken of ga ik naar iemand met veel verstand van motorrevisie's maar niet noodzakelijkerwijs van Alfa blokken.
Is een Nord blok lastig te reviseren, of is het eigenlijk vrij eenduidig?

Is van Lingen in Houten niet een goede optie?
Veel ervaring.

gr Jan

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: Alfa 75 nokkenas in een 105 serie blok

wo jan 23, 2013 08:55

Zonder reclame te maken of bedrijven af te kraken, is voor mij nu de keus:

Mannessen, Soesterberg: Duur maar kwalitatief wel goed
Oldtimerland, Amersfoort: Iets beter aan de prijs, en de monteur heeft veel ervaring met alfa blokken
Iemand privé: Werkt overdag bij een motorrevisiebedrijf, maar heeft weinig tot geen ervaring met 105 serie blokken.

Verder zijn er natuurlijk nog een hele reeks andere goede bedrijven, maar die zitten verder weg en ik vraag me af of die goedkoper kunnen zijn.
GT 1300 Junior, 1969

Terug naar “Algemene Technische vragen”