Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

za dec 01, 2012 17:41

Hoi,

Mijn pas aangeschafte 166 rookt bij koude start kortstondig even hevig.
De rook is grijsblauw van kleur.
Het duurt hooguit 10-15 seconden, daarna is het weg.
BIj warme start gebeurt het niet.
Tijdens afremmen op de motor geen rook, en bij normaal rijden ook niet.
Bij diep intrappen wel, maar dan is het niet anders dan andere diesels dat doen.

Ik vraag me af wat het kan zijn.
- Zuigerveren lijkt mij niet want dan zou ik ook blauwe rook verwachten bij optrekken etc
- Klepgeleiders of -rubbertjes lijkt me ook niet, want dan zou ik blauwe rook verwachten bij gas loslaten

Zou het het lager van de turbo kunnen zijn? Bij deze versie zit een kogelgelagerde turbo gemonteerd (laatste fase, motorcode 936B000).
Mijn theorie is dat bij koude start dit mogelijk niet helemaal netjes afdicht, waardoor er even wat olie in het inlaattraject komt.
Zodra even wat warmer wordt dan sluit het wel af.
De turbo zweet ook wat olie buiten aan de compressorkant.
Ik heb de slang nog niet los gehad om erin te kijken (te koud om op straat te liggen :roll: )
De auto heeft 95.000 km gelopen, heeft keurig al zijn onderhoud gehad bij de dealer. Detail is dat het uitlaatspruitstuk een keer is vervangen en er een tapeind afgebroken is (spruitstuk lekt dus iets).
Ook de swirlkleppen zijn vervangen.

Zijn er mensen met zo'n zelfde ervaring?
Wat kost een nieuwe turbo?
Is dat goed zelf te vervangen?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

za dec 01, 2012 20:18

Zou het niet een of meerdere kapotte gloeispiralen kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

za dec 01, 2012 23:15

Verbruikt ie olie?
Je zegt de eerste 10 a 15 sec, dus roken bij stationair draaien na de start?

Hoe is het met de EGR klep?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

zo dec 02, 2012 00:10

Zou het niet een of meerdere kapotte gloeispiralen kunnen zijn?
Weet ik niet, er gaat in ieder geval geen lampje knipperen zoals ik wel heb gehad bij mijn 156 2.4JTD.
Verbruikt ie olie?
Weet ik ook niet, hij heeft nog steeds last van een olielekkage (waarschijnlijk bij het filter).
Hij rookt verder niet blauw en stinkt ook niet naar verbrande olie.
Je zegt de eerste 10 a 15 sec, dus roken bij stationair draaien na de start?
Precies, alleen de eerste 10-15 sec direct na het starten.
Hoe is het met de EGR klep?
Nog niet naar gekeken. Kan dat invloed hebben dan?
Bij mijn 156 maakte ik die bij elke beurt schoon, deze is denk ik nog nooit los geweest.
Wel is me daar wat aan aopgevallen toen ik hem een beurt heb gegeven (direct na aankoop).
Ik heb de ECU uitgelezen, en je kunt dan allerlei sensorwaarden real-time meten.
Het signaal van de EGR-klep bleef constant, terwijl bij mijn 156 dit wisselde als je met het gas speelt.
Maar ik had geen goeie def-file, dus ik heb het daar op gegooid. Maar misschien zit-ie dus wel vast.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn dan?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

zo dec 02, 2012 13:14

Schoonmaken kan nooit kwaad natuurlijk, turbodruk sensor ook meteen doen uiteraard.
Als een motor met EGR loopt dan zal deze meer roken als zonder EGR.

EGR flow wordt vermoedelijk gecontroleerd door de waarde van de turbodruk sensor en de LMM.
Als uit die berekening (bij de koude start) geen EGR uitkomt zal de EGR steeds verder openen.
Ik heb het bij de 1.9 16v motor nooit echt gecontroleerd maar ook die rookte de eerste seconden.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de EGR klep na elke koude start een sweep maakt om de werking te controleren.
Bij de Euro 3 motoren is het namelijk verplicht om fouten in de emissie te detecteren en melden.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

zo dec 02, 2012 13:51

Wat hier staat zit een goede basis van waarheid in.... Maar een ECHT fout werkende EGR geeft ook problemen en meldingen, evenals meer zichtbare uitstoot wanneer de motor juist op bedrijfstemperatuur is.
Arjan: laat de motor op dit gebied eens goed uitlezen. Het is goed mogelijk dat er in het "slakkenhuis" van de turbo een residu olie terechtkomt na afkoeling. Niet raar bij dit type turbo's (16v hebben dat ook met regelmaat)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

zo dec 02, 2012 14:43

Het is goed mogelijk dat er in het "slakkenhuis" van de turbo een residu olie terechtkomt na afkoeling. Niet raar bij dit type turbo's (16v hebben dat ook met regelmaat)
Dat is ook hetgeen ik vermoedde. Die olie komt er dan in doordat het iets uit het lager lekt, daar zit namelijk geen pakking.
Kortom: zodra het lekker weer is, en ik tijd en zin heb de boel eens loshalen, inspecteren en reinigen.
Waarschijnlijk ga ik hem de komende maanden schorsen omdat ik nog met een verzekeringskwestie bezig men met m'n 156, en 2 van die 5-pitter diesels in de wegenbelasting en verzekering is wat kostbaar...
Dan heb ik tijd genoeg om eens lekker te prutsen :wink:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

ma dec 03, 2012 23:16

Heb nog 'ns wat verder geïnformeerd.
- EGR klep defect veroorzaakt ook roken bij warme motor. Rook is dan zwart (onvolledige verbranding, teveel diesel)
- Witte/grijze rook duidt op onverbrande diesel (geen verbranding, alleen verdamping).
- Mijn type motor is gevoelig voor roetafzetting op de klepstelen, bij niet sluiten dus ook onvolledige verbranding. Maar dan ook slecht lopen direct na starten. Dat doet-ie niet.
- Het type turbo dat ik heb staat er niet om bekend dat die vaak kapot gaat.

Geen verbranding bij starten kan ook worden veroorzaakt door een storing in het voorgloeisysteem of een defecte verstuiver.
Het gloeispiraal symbool op het dashboard knippert niet, maar blijft ook niet erg lang branden.
Dus ga ik nog controleren:
- gloeipuggen doormeten (misschien een of meerdere defect)
- voorgloei tijdrelais controleren (te korte voorgloeitijd?)
- een keer reiniger in de tank gooien.

Afijn, het is wat vervelend maar niet meteen iets om zorgen over te maken.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: 166 2.4JTDm 20V (185pk) rookt bij koude start

zo jan 13, 2013 17:45

Reinigingsmiddel voor commin rail diesels in de tank gegooid en even regelmatig even doorgetrokken..
Het roken bij koude start is nu al een tijdje helemaal weg, ook bij de huidige vorst :D .
Was kennelijk een slechte injector.
Weer wat opgelost 8)
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”