jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Uit winterslaap, plas benzine (Bertone) (Vlotterprobleem?)

zo jun 03, 2012 10:47

Ondanks de het mooie weer wat we al hebben gehad, had ik nu pas tijd om de Bertone uit zijn winterslaap te halen.

Eerst stofhoes eraf en weer even flink genieten van de mooie lijnen. Het blijft een prachtig ontwerp.

Alles even goed nagelopen
Accu gemoneteerd.
Bougies eruit, controleren. Prima!
Electra nalopen, geen rare dingen, muizen oid.
Olie controleren
Luchtfilter verwijderd.
Verse peut erin.

Even schommelen in z'n 4. Alles draaidt goed. Niks zit vast.

Eevn starten zonder bougies. Filter zit al weer vol met bezine.

Bougies erin en starten.

Slaat vrijwel direct aan. Met de choke, maar wel een beetje onregelmatig. Beetje gas geven en pakt dan redelijk op. Stationair lijkt hij op 3 cilinders te lopen, met een beetje gas pakt hij redelijk op.

Na een paar minuutjes even uit de auto en de boel bekijken............... :shock: :shock: :shock: :shock:

Een grote plas bezine achter de auto, uit de uitlaat druipt de bezine.
Grote plas bezine onder de motor
Bougie van cilinder 4 wordt omringd met bezine
Luchtfilterbak staat vol bezine, het loopt vanuit de carb zo het filterhuis weer in. (alleen van cilnder 4)

Even flink schrikken. Een klein fonkje en alles had flink in de fik gestaan. Gelukkig niks gebeurd.

Het probleem bestaat uit 2 delen.
- het bleek alle slangen van en naar de pomp/filter/carbs kats rot waren. Het droop eruit en bij aanraking vielen ze uit elkaar. Nu heb ik werkelijk alle rubbers vervangen in en aan mijn Bertone, behalve die paar slangetjes bij de pomp/filter. Die zagen er toen nog goed uit. Met wat nieuwe slangen alles vervangen.
- het volgende probleem is dus cilinder 4. Eerst maar even alle gelekte bezine weggehaald. Bougie eruit. En alles laten drogen.

Mijn vraag is nu, wat zou het kunnen zijn?
Bezine genoeg in ieder geval!!!
Cilnder 4 doet blijkbaar niet mee of krijgt te veel bezine.

Of clinder 4 fonkt weet ik nog niet. Was alleen in de stalling en dus moeilijk te testen.
Bougies zijn nieuw en hebben het hiervoor prima gedaan.
Misschien een probleem in de carb. Vast zittende flotter zou kunnen, maar dan zou het ook uit cilinder 3 moeten lekken.
Waarom rond bougie 4 bezine stond is mij niet duidelijk. Ik ga er maar even vanuit dat ik de bougie niet helemaal goed had vastgedraaid.

Iemand een idee?

Wat specs: GTV 2000, motor/carbs gereviseerd en functioneerde prima voor de winterslaap. Hoog compressie zuigers, carbs: dellorto's
Laatst gewijzigd door jaben op ma jun 04, 2012 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Rob75
Guru
Guru

RE: Uit winterslaap, plas benzine (Bertone)

ma jun 04, 2012 08:10

Een nogal ingewikkeld verhaal.

Als ik het helemaal ontdoe van allerlei zaken, dan lijkt het me toch een hangende vlotter. De benzine in zulke hoeveelheden kan bijna niet alleen van normale aanzuiging komen.

Wat lastig is, is dat cilinder 3 er geen last van heeft, maar dit is wel te verklaren door een iets schuin staande auto/motor, waardoor de benzine het laagste punt zoekt en dat is cilinder 4.

Succes met zoeken.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jun 04, 2012 08:56

Vlotter is ook het enige wat ik kan verzinnen waardoor er zoveel benzine in de motor komt. Geen verklaring voor cil 3 niet.
Zat er ook benzine tegen onderkant motorkap? Wellicht dat persslang van de benzinepomp kwam en zo bij bougiecil is gekomen.
Ik zou zeggen inspecteer vlotter (lek?) en vlotternaald (vuil) en mechanisme (blijft er niks haken) en met twee man voorzichtig nog een keer proberen.

Gr,
DJ

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

ma jun 04, 2012 09:10

En ik zou de benzineslang van de pick-up in de tank naar de vaste leiding ook vervangen... die is minstens zo oud als de vergane glorie onder de kap (misschien zelfs wel ouder als er onder de kap al een keer vervangen is) en dus minstens net zo gaar...

Je kunt het vlotterdeksel er zo afschroeven en de vlotter visueel inspecteren maar het blijft een raar verschijnsel.

Grote kans dat je redelijk wat vuil aantreft onderin de vlotterkamer en in de individuele filters van de carbs (misschien ook in het glaasje van het filter / drukregelaar). Kan allemaal meespelen in het veroorzaken van dit gedoe.

Verder redenerend:
Benzine kan eigenlijk alleen je filterbak inlopen door overstromen van de vlotterkamer en dan komt het via de ontluchting in je filterbak. Afhankelijk van hoe het stroomt (hellingshoek van de auto o.a.) kan het LIJKEN alsof het uit cilinder 4 is gekomen.
Via de sproeiers je filterbak inlopen is zeer onwaarschijnlijk omdat die allemaal naar de motor gericht zijn en er bij starten / lopen behoorlijk aan gezogen wordt en niet "tegen de stroom in" zal gaan.
Ergo, de enige mogelijke oorzaak is je vlotter die of blijft hangen of lek is of je vlotternaald is naar de eeuwige vlotternaaldvelden.
Als dit het geval is kan het heel goed zijn dat cilinder 4 in den beginne net even wat minder goed meewerkte en door de overdosis benzine die uit het filter gezogen werd totaal verzopen is waardoor ie het helemaal niet meer doet maar door de zuig / perswerking van de cilinder wel de "oneindige" (over)stroom benzine aanzuigt en onverwerkt via de uitlaat er weer uit gooit.
Een gemiddeld pompje produceert zo'n 2 liter per minuut dus reken maar uit wat er zoal aan bezine verspreid is als ie een paar minuten heeft gelopen maar als het zelfs vloeibaar uit je uitlaat komt (is dat wel benzine en niet condens vermengd met wat onverbrande benzine van cilinder 4 waardoor het misschien benzine LIJKT omdat het zo ruikt?) zou ik HEEL erg voorzichtig zijn met een volgende startpoging want zo'n plas benzine wil je NIET ontsteken...

Je kunt deze redenering (die misschien wel helemaal niet klopt) redelijk makkelijk controleren door je bobinekabel los te koppelen (zodat je geen ontsteking hebt), je luchtfiltertrommel te demonteren en iemand te laten starten en kijken wat er zich in de luchtfilterbak afspeelt.
Als je een electrische pomp hebt, kun je het ook in je eentje doen door hem op contact te zetten zodat de pomp pompt.

Het is maar een gedachte....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma jun 04, 2012 11:28

Bedankt voor jullie antwoorden.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik ook het idee heb dat een vlotter blijft hangen. Het is ook aannemelijk dat het uit cilinder 4 lijkt te komen, maar dat het eigenlijk ook uit de 3de poort komt, maar door de hoek/helling blok anders lijkt.

Als eerste gaan we die eens goed inspecteren.

Vonk ga ik volgende week testen met iemand erbij.

De overige leidingen ga ik ook maar vervangen. Ik neem aan dat ook de koppelstukjes bij de tank ook aan vervanging toe zijn.

Ik heb inderdaad getwijfeld aan de plas bij de uitlaat. Nu ik er weer over denk zou het ook condens kunnen zijn met een flinke bezine lucht. Maar dan nog blijft het wel veel condens. Uitlaat rookte niet, maar de motor was dan ook niet warm. Als het toch bezine is moet je er inderdaad niet aan denken als een uitlaat vol met bezine tot ontbranding komt!!

Ik heb het bezinefilter verwijderd. Het filter is schoon en er zat wel wat vuil in het glaasje. Het leek niet veel, maar ieder beetje kan natuurlijk genoeg zijn voor verstoppingen in de carbs.

Kortom, rustig alles doornemen en bij wtijfel slangen vervangen. Hopelijk zaterdag tijd om er verder aan te werken.

Ik hou jullie op de hoogte.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jaben
Advanced Member
Advanced Member

RE: Uit winterslaap, plas benzine (Bertone) (Vlotterprobleem

ma jun 04, 2012 16:36

Ik kon het natuurlijk niet laten om toch even snel te gaan kijken.

Eerst maar bougie uit cilinder 3 gedraaid. Zeiknat!! Dus 3 en 4 zeiknat, kan dus goed een vlotterprobleem zijn. 1 en 2 overigens mooi droog.

Kapje van de carb er af. Vlotters los en even getest in een bakje water. Blijven mooi drijven en zie geen bubbeltjes. Niet lek dus.

Dan de vlotternaald:

Afbeelding

Lijkt mij niet helemaal goed meer :roll: De naald zit nog wel los en schiet mooi terug, maar hij is aangetast en dan kun je wachten op een volgende keer dat hij weer vast zit. Dus vervangen.

Even de deksel goed bekeken:

Afbeelding

Jullie zien het goed: een van de oogjes (waar de vlotters in hangen) is weg. Niet moeilijk in te denken dat de vlotters daardoor niet stabiel hangen. Alleen kan ik het afgebroken lipje nergens vinden. Onder in de vlotterkamer ligt niks en is verder schoon. Het enige dat ik mij kan bedenken is dat het oogje bij revisie is afgebroken en dat ik het niet gemerkt heb. Tevens zie je ook corrosie op het vlotternaaldhuis, maar is van binnen goed schoon.

Maar goed, ik denk dat de we inderdaad van een vlotterprobleem kunnen spreken. Maar zeker kan ik het pas zeggen na reparatie.

Vraagjes:

Waar kan ik het beste nieuwe vlotternaalden halen?

En heeft er iemand nog zo'n bovenplaat liggen van een Dellorto DLHA 40F of een carb die niet meer te redden is, maar wel met een goede bovenplaat?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jun 04, 2012 17:06

http://www.dellorto.co.uk/

Maar de bekende onderdelen adressen zullen het ook wel hebben. Maar alleen dan vermoedelijk alleen in een complete revisieset.
speedcentre in Geldermalsen heeft ze wellicht ook wel los liggen.

Vwb donorcarb deksel van een ex 1600 carb volstaat ook. Is goedkoper.

Gr,
DJ

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 04, 2012 17:47

Gezien het tijdstip lukt morgen in huis NET niet meer...

http://www.carburateurwinkel.nl/content ... lorto.html
Waarschijnlijk zit er nu een 150 in (staat ingeslagen in het geoxideerde voetje)

Vervang deze dan ook meteen:
http://www.carburateurwinkel.nl/content ... daard.html

Deksel heb ik ook wel liggen (gebruikt) maar wat moet ik daar nou voor rekenen?????

P.S. Een 1600 deksel bestaat niet en maakt qua prijs dus ook niks uit.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di jun 05, 2012 11:05

@ zaagauto: je hebt een pb.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2012 11:30

En ontvangen!

Je zult even aan het slopen moeten vrees ik... er zijn twee versies van de chokeplunjer... 14,0 mm en 13,8 mm en die zijn NIET uitwisselbaar.

Die zal er even uit moeten om te meten. Stelt niet zo heel erg veel voor maar het is belangrijk dat je twee gelijke deksels hebt.

Moertje op de chokehandel los, komt het schoteltje, veertje en armpje eraf. De "moer" met twee sleufjes loshalen, dan kan de bedieningsarm met veerring eruit. Dan de bronzen moer bovenop los en dan komen de plunjer en veer eruit en kun je meten.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 08, 2012 15:51

@ Zaagauto: je hebt wederom een PB
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma jun 11, 2012 09:30

Uiteindelijk is alles goed gekomen!

Via een forumlid een ander deksel gevonden (bedankt Jan) en via Zaagauto een nieuwe naald gekocht.

In eerste instantie leek het nieuwe deksel niet juist te zijn. De chokeplunjer zat veel te los in dat deksel tov het oude deksel.
Na wat meten en logisch denken kwam ik tot de conclusie dat het probleem in het oude deksel zat.
De plunjer heb ik er met veel moeite uit kunnen krijgen. De plunjet zat dus bijna vast in het oude deksel. Dat betekend dat waarschijnlijk de choke open bleef staan.

Met het nieuwe deksel, nieuwe naald, nieuwe bezineleidingen en alles goed gereinigd te hebben startte de Bert direct. Sterker nog, hij loopt veel beter, pakt veel beter op en trekt veel beter dan voorheen.

Zo zie je maar weer dat een samenloop van omstandigheden van alles aan het licht brengt:
Benzine-leidingen rot
Vlotternaald gecorrodeerd en zat vast
Vlotter-ophangoogje afgebroken, waardoor vlotter scheef hing.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 11, 2012 10:20

Mooi!

Had nog gebeld maar er werd niet opgenomen.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma jun 11, 2012 13:17

Was een hectisch dagje, dus waarschijnlijk het telefoontje nietr gehoord. Thanks voor de hulp.

Ik begrijp overigens nog niet het verschil in plunjers. de 14mm of 13,8 mm heb ik niet kunnen meten op de plunjer. Wat meet je dan precies?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jun 11, 2012 14:00

Mooi zo. Misschien andere carb voor de zekerheid ook deksel maar even lichten?

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”