dirk964
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jan 19, 2008 15:04
Locatie: ANTW

OLIELEK AAN CILINDERKOPPAKKIN SPIDER 2000 QV INJECTIE

ma apr 09, 2012 23:18

Hallo , mijn spider 2000 injectie vertoond olielekkage naar buiten toe, ik denk dat ronde rubbers 6x stuk in totaal , er 1 stuk is . Moet ik de volledige kop erafhalen ? heeft iemand hiermee ervaring mee .

Moet ik de kop laten vlakken ?

Hoe begin ik hieraan ?is er ergens een site ?

Alvast bedankt voor jullie reakties .

Dirk

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: OLIELEK AAN CILINDERKOPPAKKIN SPIDER 2000 QV INJECTIE

di apr 10, 2012 00:21

ik ben in de verleiding om te zeggen vier bouten los en probeer hem er tussen uit te krijgen maar dat zou flauw zijn :wink:

je kop moet er helemaal af
een nieuwe koppakking en ringetjes zitten zitten in 1 set
heb het net nog bij mijn 75 gedaan lekte achter aan de zijkant links en rechts
1.5 uur voor demontage en 4 uur voor schoon maken controleren en montage maar heb het ook al een aantal keer vaker gedaan
denk er om bij loshalen van de ketting als het visje boven zit en de nokkenassen op de merk tekens dat je even een doek onder en ketting door legd om eventueel het visje of andere delen van de ketting schakel op te vangen
de ketting spanner zit onder de inlaat nokkenas (bijrijderskant) boutje aan de voorkant oplossen ketting van boven wat in drukken en boutje weer vast zetten
ketting delen en als deze van de nokkenassen los is er een lang stripbandje aan zetten op de uiteinden om hem onder de kop in het midden tussen de nokkenassen weer op te vangen
meestal zet ik zo diep mogelijk beide delen aan elkaar vast met een stripbandje en laat de ketting onder in het blok zakken heb je er geen last van met het tillen van de kop

LET OP NOOIT DE KRUKAS VERDRAAIEN ALS DE KOP ER AF IS
dit om beschadiging van de cilinder voet ring te voorkomen als een bus optilt gaat deze mogelijk lekken

ik laat meestal de uitlaat spruitstukken aan de kop zitten mooi handvat om de kop aan te tillen
als je geen pompje hebt kun je de olie uit de kop zuigen met een oliesnip zonder potje er aan
kop moeren los van buiten naar binnen en vergeet de boutjes aan weerzeide van de distributie niet los te halen ze zitten van onder naar boven in de kop geschroefd bij de verdeler en de dynamo
kop er af alles schoon maken en weer in omgekeerde volgorde monteren
je kunt de kop controleren of deze krom is met een lange liniaal en een voellermaat en als je er zeker van wil zijn even naar een specialist voor kontrole
ik heb nog maar 1 keer een kop hoeven vlakken meestal viel het mee en was alleen de pakking gaar waardoor deze lekte

suc 6 met deze mooie klus
ps; er zal ook wel een site zijn waar dit op staat maar weet niet op welke
aanhaal momenten staan vaak op de verpakking van de koppakking
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: OLIELEK AAN CILINDERKOPPAKKIN SPIDER 2000 QV INJECTIE

di apr 10, 2012 18:37

Kleine tip cq aanvulling op het verhaal hierboven.

Als je slim bent,koop je wat caroserieringen met gat ter dikte van cilinderkoptapeind.
Ook laat je dan even 3 buisjes zagen,iets korter als de cilindertapeinden.
Dan kan je namelijk de boel weer "borgen" als de kop eraf is.
Zie voorbeeld foto:

Afbeelding
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

dirk964
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jan 19, 2008 15:04
Locatie: ANTW

RE: OLIELEK AAN CILINDERKOPPAKKING SPIDER 2000 QV INJECTIE

di apr 10, 2012 23:36

Bedankt aan de Alfist&Brolli21,

Het lijkt me inderdaad meer dan 4 bouten , maar zoals jullie het beschreven lijkt me het wel te doen voor ne liefhebber .

Enkele vragen blijven : Laat je de injectie ook gemonteerd ?
Komt zo'n kop makkelijk los of heb ik speciaal gereedschap nodig , ze verkopen een soort trekker hiervoor , kost 100€ ?
Vervangen jullie ook telkens de pakkingen aan de uitlaat collector en injectie , 'k heb de indruk dat hij hier ook zweet , maar da's misschien normaal ?.
Je spreekt van opkuiswerk 4 uur , alles opschuren met fijn schuurpapier en petrol , oude pakking weghalen en kop poetsen ?
Vlakken zal toch wel niet moeten met 91200 km ? maar ik meet het na .
De boutjes aan weerzeide van de distributie: kant verdeler lijkt me wel wat demontagewerk alvorens erbij te kunnen ,kant dynamo geen probleem.
Heb ook pas oliebeurt gedaan ,ben eraan voor de moeite zeker, of laat ik die gewoon zitten?

Spijtig genoeg is mijn vader en technisch toeverlaat vandaag plots opgenomen met een hersenbloedingetje , we hopen het beste en een spoedig herstel ?Ik zal dus effe mijn project aan de kant moeten schuiven ( kopzorgen genoeg ) ik kan alvast dromen van de demontage en met jou duidelijk beschrijving mag ik daarvan niet te lang wakker liggen .

Nogmaals een dikke mercie , ik hou je op de hoogte waanneer ik eraan begin .

Groet ,

Dirk964

Terug naar “Algemene Technische vragen”