matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

ma feb 27, 2012 19:27

Je hebt de drijfstangen en de zuigers van een 155/164 2e type nodig. Die zijn namelijk ietsjes korter ivm een langer slag, je gebruikt dan een 75 ts blok. Wat je ook kan doen is een 75ts kruk-as in een blok van een 155/164 schroeven. De berekening staat op de link die ik in voorgaande post heb gezet. Het voordeel van deze ombouw is dat alles alfa is, nog te krijgen en vrij makkelijk. Een 164 super van na 95 kost tegenwoordig geen drol meer.

Ik ben onder het schrijven van de post toch even naar mn garage gelopen. De drijfstangen van een 155 zijn fors korter, zo'n 4 a 5 mm. De piston hoogte van de 155 is weer lager dan de 75. Je moet dus echt de drijfstang en de zuiger van de 155 pakken, niet alleen de drijfstangen anders heb je een veel te lage compressie. Het hele zwikkie is dan 1,5 mm lager. Zie mn berekening in tuning onderwerpen.

Die 155 zuigers zien er wat moderner en lichter uit. Ga ik nog wel een keer wegen. De zuigerveren en schraper zitten ook een stuk lager vanaf de bovenkant. Verschil 1,2 mm.

Als ik weer tijd en zin heb ga ik een keer de krukas van een 75 in het 155 blok schroeven om te kijken hoe het exact uit komt en of het uberhaupt gaat.

Het loont de moeite ook nog een keer om te kijken wat een nord non twinspark zuiger doet in combinatie met de 155 drijfstangen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

ma feb 27, 2012 19:30

Als de drijfstangen van een 155 langer zijn, de boring gelijk, de inhoud ook. Dan moet de pistonpen bij een 155 zuiger hoger zitten.
Dan moet de afstand van hart krukas tot bovenkant blok ook gelijk zijn.. :wink:

Overigens hoef je als je met een compressor wilt gaan rijden niet perse de compressie te verlagen. Michel racet met een 75 TS met compressor en die heeft gewoon de originele compressieverhouding. Als je niet van plan bent om meer als 0,5 bar te gaan draaien kan dat makkelijk op de originele zuigers.

Overigens zou je eens naar de zuigers van een BMW 325i E30 moeten kijken, die werden mij vroeger ooit eens aangeraden door iemand die er verstand van heeft.. :) leverden een lagere compressie op en zijn erg sterk... 8)
Yep dat is ie. Klopt allemaal precies, had ik al eens eerder opgemeten. Wat wel verschilt van een 155 blok is de lengte van het totaal blok. Er zit minder vlees op de plek waar je de v-bak opschroeft. Das jammer want met het 155 blok kan ik meer, het is wat compacter, netter gegoten, geen gaten voor stroom verdelers. Mijn idee was zoveel mogelijk van een 155 te gebruiken, in ieder geval de kop, betere poorten.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Ronaldo
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 10, 2008 20:13

Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

ma feb 27, 2012 20:41

Als de drijfstangen van een 155 langer zijn, de boring gelijk, de inhoud ook. Dan moet de pistonpen bij een 155 zuiger hoger zitten.
Dan moet de afstand van hart krukas tot bovenkant blok ook gelijk zijn.. :wink:

Overigens hoef je als je met een compressor wilt gaan rijden niet perse de compressie te verlagen. Michel racet met een 75 TS met compressor en die heeft gewoon de originele compressieverhouding. Als je niet van plan bent om meer als 0,5 bar te gaan draaien kan dat makkelijk op de originele zuigers.

Overigens zou je eens naar de zuigers van een BMW 325i E30 moeten kijken, die werden mij vroeger ooit eens aangeraden door iemand die er verstand van heeft.. :) leverden een lagere compressie op en zijn erg sterk... 8)
Yep dat is ie. Klopt allemaal precies, had ik al eens eerder opgemeten. Wat wel verschilt van een 155 blok is de lengte van het totaal blok. Er zit minder vlees op de plek waar je de v-bak opschroeft. Das jammer want met het 155 blok kan ik meer, het is wat compacter, netter gegoten, geen gaten voor stroom verdelers. Mijn idee was zoveel mogelijk van een 155 te gebruiken, in ieder geval de kop, betere poorten.
Ik zie dat je al aardig wat onderzoek hebben verricht naar de uitwisselbaarheid van alle onderdelen :lol: Dat stemt me gelukkig en het scheelt heel veel uitzoekwerk voor mij.
Inderdaad, ik heb geen rekening gehouden met de hoogte van het blok en ging er derhalve vanuit dat die gelijk is aan de 75.
Rest mij nog de vraag of ik hc zuigers met snelle nokstokken of lc zuiger/drijfstangen en een compressor ga gebruiken....
Wat betreft je koffie, die lijkt me heerlijk!!
Ik heb net een mail binnen van iemand die drijfstangen en zuigers uit een 164 aanbied.is dat wat?

Wat betreft de draaiklus, ik weet wel iemand die een draaibank in z`n schuurtje heeft staan.. kan voor weinig als je zelf je materiaal meeneemt.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

di feb 28, 2012 23:01

Wat betreft je koffie, die lijkt me heerlijk!!
Ik heb net een mail binnen van iemand die drijfstangen en zuigers uit een 164 aanbied.is dat wat?

Wat betreft de draaiklus, ik weet wel iemand die een draaibank in z`n schuurtje heeft staan.. kan voor weinig als je zelf je materiaal meeneemt.
Zeg maar wanneer dan krijg je dr nog een koekje bij ook.

Ik zou zeggen scoren die dingen, tot nog toe vind ik het de makkelijkste manier om de compressie te verlagen, zal de wereld ook niet kosten die zuigers en drijfstangen (hoop ik)

Betreft draaien, met conventioneel is het niet echt te doen, ik heb een zoot lastige radiussen die ik er in wil gezien het vrij nauw luistert met de geometrie, draaiwerk kost ook de wereld niet als je het laat doen. Frezen is vaak iets duurder.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

wo feb 29, 2012 08:49

Ik zit natuurlijk aandachtig mee te lezen, gezien mijn interesse in geblazen TS motoren...

Zoals Remco ook zegt, als je niet verder dan +/-0,5 bar gaat met een M45 compressor, kan je ook het standaard blok gebruiken. (200pk - 275Nm, 240Nm vanaf stationair toerental)
Sinds 2008 race ik daarmee en dat gaat goed. Zie ook mijn topic in racen algemeen. Natuurlijk waren er opstartproblemen, maar die waren te wijten aan externe factoren.
Het belangrijkste is dat je het motormanagementsysteem op orde hebt, hoe je het ook gaat doen (compressie verlagen of niet).
Ik heb er een Megasquirt op, maar het kan iedere vorm van programmeerbaar systeem zijn natuurlijk.

Op dit moment heb ik het blok ernaast hangen en zijn de onderdelen makkelijk ter "inzage" :lol:
Ben het motortje aan het opfrissen, dat is normaal denk ik, na zo'n tijd racen en zonder olie na een crash te hebben gedraaid.
Er is overigens geen grote slijtage te zien in de motor.

Ook voor mij is het interessant wat Matthijs heeft uitgezocht, want ik speel nog met de gedachte om er eens een M90 aan te hangen, in plaats van de M45.
Dat blok ga ik dan bouwen naast het blok wat ik nu heb, dan is het ombouwen te doen in de winterperiode.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

wo feb 29, 2012 17:03

n

Ook voor mij is het interessant wat Matthijs heeft uitgezocht, want ik speel nog met de gedachte om er eens een M90 aan te hangen, in plaats van de M45.
Dat blok ga ik dan bouwen naast het blok wat ik nu heb, dan is het ombouwen te doen in de winterperiode.
Tja dan had je op de mislukte Dre koffie moeten komen :P Mijn garage is mn rook hok en elke keer als ik er kom doe ik een mini klusje. Ik ga het blok gewoon eens in elkaar schroeven en dan weten we het zeker. :D
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

wo feb 29, 2012 18:23

:lol:

Gebruikersavatar
Ronaldo
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 10, 2008 20:13

Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

wo feb 29, 2012 21:17

Hallo michel

ik ben er nog niet helemaal uit of het een geblazen of een ongeblazen motor gaat worden, hij gaat in een bertone die ik aan het prepareren ben voor trackdays. Pas wanneer ik een beetje kan rijden zal ik denken aan si..
Ik heb dit jaar pas voor het eerst in m`n brievenbusje over zandvoort geraced . ik kan wel zeggen dat dit is wat ik komende jaren ga doen!!

waar ik me een beetje zorgen over maak is of een turbo in een bertone niet een beetje te listig (overdone) zal zijn??
met een turbo spreekt voornamelijk het koppel me erg aan.. als het een compressor wordt zal het wel een mechanische compressor gaan worden.

tijdseigen maakt me niet zoveel uit daar ik bijna alles wat standaard is al aan het vervangen ben voor racespul. zoals de stuurinrichting (anti bumpsteer), coilovers, grotere remmen...gescheiden remsysteem enz.. om dit jaar nog te kunnen rijden zal ik dat gaan doen met een standaard 1750 motor..wat op dit moment meer dan voldoende is voor mijn capaciteit.
Ik wil dit jaar dan ook een racecursus gaan volgen en voor het volgende jaar pas het ts motorblok klaarmaken.

Ik vind het wel erg leuk dat jullie zo enthousiast reageren


:D

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6845
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

wo feb 29, 2012 22:21

Koppel krijg je met een compressor ook in overvloed, en veel mooier uitgesmeerd als met een turbo.

Turbo in een Bertone is alstiger voor circuitgebruik door de relatief lichte achterkant en het ineens inkomende koppel. Auto is dan moeilijker tegen de limiet te rijden, gaat er snel overheen.. :wink:

Een TS compressor met 200 pk en 280-290 Nm koppel is wel lekker in een Bertone denk ik, en om dat te halen hoef je niet zo veel te doen. :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

do mar 01, 2012 07:55

Koppel krijg je met een compressor ook in overvloed, en veel mooier uitgesmeerd als met een turbo
De kick van een turbo is wel veel leuker :lol: ;)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6845
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

do mar 01, 2012 18:22

Heeft allebei zijn charmes. :wink: :lol:

Maar een turbo is voor een racer vaak lastiger door het plotseling in kunnen komen van het koppel. Het lineaire koppel van een compressormotor is daar iets vergevender in. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?

do mar 01, 2012 18:34

Én het is weer eens wat anders!

De nieuwere turbo's zijn natuurlijk al een stuk beter dan de oude.
Daar kan je al veel geleidelijkere curves mee bereiken, maar nog niet zoals bij de mechanische compressor.
Voordeel is van de mechanische dat als je even niet terugschakeld, je toch nog koppel kan verwachten.
Nadeel is dat ie iets meer verlies hebt door de aandrijving.

En dan dat gehuil van die blower, dat heeft ook wel wat!

Terug naar “Algemene Technische vragen”