wo dec 07, 2011 07:22
Ach, dat is nou vervelend. Luchtbellen zie je heel weinig in de 16V TS. Het kan natuurlijk zijn dat er in het verleden een poos geen goede KVS in heeft gezeten en dat er daardoor eea aangetast is. Dan gaat zo'n pakking er allicht een keer uit klappen. Verder is het niet echt een vaak voorkomend probleem bij dit type blok.
Ik heb zaterdag nog een kop van een 145 QV (fase1) afgehaald, dus bij deze even waar ik tegenaan liep: De koeling voor op het blok, onder/tussen het uitlaatspruitstuk en de montage waarmee het inlaatplenum aan het blok vast zit. Die moet echt los en er zitten wat boutjes op niet heel voor de hand liggende plaatsen. Het (inlaat)plenum zit met een beugel onderop de "krul" met 2 bouten maatje 15 vast aan het onderblok. Daar kan je eigenlijk alleen bij als je het gasklephuis er af hebt. Ook zit het plenum nog met 2 bouten maatje 13 vast aan het inlaatspruitstuk, deze zitten schuin onderop aan de zijkanten. Daarvoor zal je ook eea los moeten halen voor je er min-of-meer bij kan. Let op dat je alle (inbus)boutjes van de distibutiedeksels en flipjes en flapjes los draait voor je de kop er af haalt, anders breken die deksels. De rest is redelijk voor de hand liggend en goed zichtbaar.
Bij montage moet je er rekening mee houden dat de kopbouten rekbouten zijn, dus in principe moet je nieuwe kopen. Je kan schraalhazen en de huidige opmeten en voor jezelf verzinnen of ze nog kort genoeg zijn voor nog een keer gebruik, maar ik persoonlijk zou dat risico niet willen nemen als ik de tijd heb om nieuwe te kopen. Als die auto over 4 uur weer moet racen en je hebt geen bouten tot je beschikking, vooral doen, maar voor iets wat dagelijks moet rijden waarbij je geen grote haast hebt, zou ik het nooit doen.
Gereedschap: zorg er voor dat je een goede set RIBE doppen hebt en diverse maten torx. Voor de slangklemmen heb je een Click-R tang nodig, of je moet prutsen met schroevendraaiers, zijkniptangen en dergelijke. Bij montage heb je uiteraard een goede momentsleutel nodig om de (kop)bouten aan te halen.