Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

do jan 19, 2012 22:27

Als ik het zo bekijk hebben de ontstekingen van een 1300 en een 1700 verschillende vervroegingscurves.
In ieder geval de ontsteking op hoge toeren goed controleren,zoals altijd eigenlijk.

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

do jan 19, 2012 23:01

Maar... Ik ga met een el. Benzinepomp werken. Met de 8v misschien overdreven maar voor de 16v wel noodzakelijk.
Heb ik dan ook nog het probleem vd ontsteking die niet past? Rekening houdend met dat het gat open te krijgen is.
Ja.

zie ook de foto die ik poste van de twee deksels. Je ontsteking moet aangedreven worden, daarvoor is de as van de oliepomp nodig. Bij de 1.7 loopt die as niet door.

Maar is het niet veel verstandiger om dan iets als 123 ignition ofzo te nemen? Die pakt geloof ik het signaal van de BDP sensor. Is ook nog eens veel netter af te stellen en flexibeler dan een mechanische verdeler.
Weet alleen niet of er een 123 ignition systeem is dat compatibel is met de boxer. Ik wil dit systeem zelf eigenlijk een volgende keer als ik de boel opentrek ook ff serieus overwegen.
volgens mij heeft een 1.7ie toch gewoon een verdeler? latere modellen niet die hebben motronic misschien handig te vermelden over wat voor motor je het hebt.
De 16v gebruikt in ieder geval een gewone verdeler.
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

do jan 19, 2012 23:26

Als je 1700 geen DIS bobine heeft ipv een verdeler zal er de normale verdeler ook op passen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

za jan 21, 2012 21:20

Als je 1700 geen DIS bobine heeft ipv een verdeler zal er de normale verdeler ook op passen. :wink:
Weer wat geleerd.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

zo jan 22, 2012 16:24

Goed, ik wil de 1300 niet uit elkaar trekken voor dat deksel.
Blokje is jong en fris, niets mee doen dus.

Dus voor de 1700 heb ik een ander achterdeksel + asje nodig?

Past een 1300 vliegwiel ook op een 1700 koppeling?
Ik behoudt wel de 1300 bak maar wil ook een lichter vliegwiel hebben.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

zo jan 22, 2012 19:37

Goed, ik wil de 1300 niet uit elkaar trekken voor dat deksel.
Blokje is jong en fris, niets mee doen dus.

Dus voor de 1700 heb ik een ander achterdeksel + asje nodig?

Past een 1300 vliegwiel ook op een 1700 koppeling?
Ik behoudt wel de 1300 bak maar wil ook een lichter vliegwiel hebben.
Als je het deksel van een 1300 carbs overzet moet je ook het vliegwiel overzetten (was bij mij iig zo)
Voor de i.e. versies hebben ze iets meer ruimte gemaakt in het deksel voor de rij tanden van de bdp sensor. Een i.e. vliegwiel krijg je daarom niet passend in het motorhuisdeksel van een carbs versie.
Gewicht scheelt zo'n 1,5-2,0 kilo.

Koppelingen van de 8V zijn allemaal het zelfde.


Ik heb de volgende combi in mijn 33 1.7
Carbs van de 1.3 met andere venturi + sproeiers
Motorhuisdeksel van de 1.3
Verdeler van de 1.3
Brandstofpomp van de 1.3
Vliegwiel van de 1.3
Motor van een 1.7 ie
Bak van de 1.3

Werkt allemaal prima!
Alleen heb je dan wel dat je op de snelweg idioot veel toeren maakt bij 120 km/h

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

zo jan 22, 2012 19:38

Hans,

Kun je niet de 1.3 en 1.7 compleet houden?
Als je alle benodigde onderdelen omwisselt heb je toch gewoon een complete 1.4 i.e. en een 1.7 carbs over?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

zo jan 22, 2012 19:53

Mmh, ik laat de boel zoals het is. De 16v ga ik dan maar gelijk op bouwen. Tot die tijd blijf ik 1300 rijden en gaat de 1700 8v in de kelder ;)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

zo jan 22, 2012 20:44

Achterdeksel en vliegwiel van een carbs blok heb ik eventueel wel voor je, moet je ze wel zelf van het blok af komen schroeven... Mag je daarna zo hebben ...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”