Firedriver
Full Member
Full Member

Alfa 75 16 IE '91 n. versteller (118000 Km)

ma okt 17, 2011 10:23

Beste vrienden,
Moet toch één van deze dagen een nokkenasversteller bij een goede vriend van mij halen, en zal hem ook daarmee eens laten rijden.
Een 16 IE motor is niet de ideale motor voor een 75, maar ik voel die 105 PK niet, wagen rijdt goed alleen dat ik zijn accerelatie niet voel.
Heb de nokkenasversteller nagekeken en getest en moet toch vervangen worden.
Gasklepregelaar heb ik getest met een ohmmeter, waarbij deze in orde is.
Had ook ergens gelezen dat je daardoor toch zo een +/- 10 talen PK's verliest.
Heb nochtans eens getest op zijn snelheid en dat viel goed mee, zo een 160 Km/u,
Iemand zoiets al meegemaakt, ik zal toch iets laten weten als de n.vesteller is vervangen,
Andere onderdelen zoals benzinefilter, bougie's zijn vervangen, injectoren zijn ultrasoon gereinigd, maar ja, het komt wel in orde.

Gr.
Jantje

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 75 16 IE '91 n. versteller (118000 Km)

ma okt 17, 2011 10:39

Hoe heb je geconstateerd dat je nokkenasversteller niet goed zou zijn?

Controleer de spleet bij de stift van de versteller eens, ik weet zo even niet uit het hoofd hoe groot die spleet moet zijn maar dat is vast te vinden op het forum.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 17, 2011 12:07

Bij een 1.6 voel je geen vermogen omdat het er niet is :lol: Is samen met de 1.8 IE motor de minst aantrekkelijke combinatie, echt slome motoren. Nokkenasregelaar gaat niet vaak stuk bij zo`n ding, hooguit de aansturing (relais). Is heel makkelijk te testen: motor stationair laten lopen, motorkap openen en met een vinger op het relais van de nokkenasregelaar (rijtje van 4 relais rechterzijde op het schutbord, de 2e van rechts als je er voor staat) houden en met de andere hand even wat gas geven. Vanaf een bepaald toerental (ik weet niet exact meer welk, dacht zo 4000) moet je het relais voelen inslaan, je kunt het ook horen als je goed luistert. Als je het relais voelt klikken werkt je nokkenasregelaar aansturing gewoon goed. Je kunt dan ook nog kijken of de regelaar zelf werkt door even in de uitsparing te kijken die tussen regelaar en kleppendeksel zit, daar kun je zien of het stiftje heen en weer beweegt als je flink gas geeft. Als je het stiftje ziet bewegen werkt je regelaar ook goed.

Firedriver
Full Member
Full Member

di okt 18, 2011 06:57

Ah, fijn zo jongens
Normaal gezien wanneer de motor stationair draait, en er 12 v aansluit op de nokkenasversteller zou je die moeten horen ratelen.
Wanneer ik de nokkenasversteller bekjkt heb ik gezien dat de rubber een klein beetje verduurd is, en als ik aan deze onderdeel aankomt is deze precies een beetje los, mischien is dat normaal, maar ik zal toch eerste de test uitvoeren zoals Alfa Nord en Yuri 75 het beschreven hebben.
Ik zal zeker iets van mij laten horen, tegen het einde van deze week zal ik dat bekijken.

Dikke groetjes
Jantje

Terug naar “Algemene Technische vragen”