Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: OBD aansluiting Alfa 75 2.0 TS

za jun 18, 2011 23:21

hier ook twee ts'en met de aansluiting naast de radiateur.

ook nooit geweten waar het voor was.. Nu wel
Laatst gewijzigd door Frederico op ma jun 20, 2011 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 462
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: OBD aansluiting Alfa 75 2.0 TS

ma jun 20, 2011 15:39

Bij het strippen van de draadboom van mijn racer kwam ik de OBD-stekker tegen (wit omcirkeld), hij zit samengebonden met de Motronic draadboom, waar ook het emissieblokje rondhangt. Dit is voor de Alfa Tester of (dus) Unidiag:

Afbeelding

Verder bungelt daar nog een vierpolige connector die bedoeld is voor de knippercode.
In Klaverblaadje nr 101 staat een plaatje met een schema van de pin bezetting van deze connector. :wink:
Thoughts of an idle mind

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: OBD aansluiting Alfa 75 2.0 TS

zo jun 26, 2011 14:29

Kan je daar trouwens leuke dingen real-time uitlezen? Oftewel: Aan je datalogger hangen ;-)
Of is dat pas bij OBD II?
Groet, Pieter
Van de ML4.1 motronic kun je in principe alles uitlezen, omdat je toegang hebt tot alle geheugenadressen, dus dat is zeker interessant om te loggen. Het is dus niet zo als bij OBD2 dat er een vaste (beperkte) set met uit te lezen data is. Het is natuurlijk wel alleen data van het motormanagement en geen data als versnelling, stuuruitslag en snelheden zoals je van een modern ABS/ESP zou kunnen loggen.
Wel is het zo dat je moet weten hoe wat uit te lezen. Voor unidiag heb ik een definitie file gemaakt met een beperkte selectie (zelfde als examiner) om uit te lezen. Omdat ik de werking van de ML4.1 motronic in het verleden redelijk ver heb uitgezocht, heb ik de info om een zeer uitgebreide definitie file te kunnen maken.

Groeten, Sander.

spidertjuh
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 17:06
Locatie: Nijmegen

Re: RE: OBD aansluiting Alfa 75 2.0 TS

zo jul 17, 2011 18:12

Wat zou je kunnen uitlezen met zon definitie file? Kun je dat ook koppelen aan zoiets als de genoemde Harrys laptimer?
Kan je daar trouwens leuke dingen real-time uitlezen? Oftewel: Aan je datalogger hangen ;-)
Of is dat pas bij OBD II?
Groet, Pieter
Van de ML4.1 motronic kun je in principe alles uitlezen, omdat je toegang hebt tot alle geheugenadressen, dus dat is zeker interessant om te loggen. Het is dus niet zo als bij OBD2 dat er een vaste (beperkte) set met uit te lezen data is. Het is natuurlijk wel alleen data van het motormanagement en geen data als versnelling, stuuruitslag en snelheden zoals je van een modern ABS/ESP zou kunnen loggen.
Wel is het zo dat je moet weten hoe wat uit te lezen. Voor unidiag heb ik een definitie file gemaakt met een beperkte selectie (zelfde als examiner) om uit te lezen. Omdat ik de werking van de ML4.1 motronic in het verleden redelijk ver heb uitgezocht, heb ik de info om een zeer uitgebreide definitie file te kunnen maken.

Groeten, Sander.

Terug naar “Algemene Technische vragen”