Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: hulp nodig met mijn 2.0 op webers.sproeierbezetting

za mei 14, 2011 21:15

Luchtsproeier? :shock:

Luchtrem?

Hoofdsproeier?

Er gaan nu een aantal zaken door elkaar lopen vreesch ik...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: hulp nodig met mijn 2.0 op webers.sproeierbezetting

za mei 14, 2011 22:22

hallo heren,

ik heb een wide lamba sensor kunnen lenen van iemand,
Handig!
en ik ga luchtsproeier 160 en 175 proberen want hij loopt veelste rijk
Waar loopt ie veel te rijk? Alleen bij volgas en bovenin de toeren? Als je stationair en met "een puntje" gas te rijk staat, gaat het niet helpen.
waarschijnlijk was het oude blok versleten en had die meer benzine nodig.
Slijtage heeft niets te maken met de hoeveelheid benzine die een motor nodig heeft. De hoeveelheid lucht die aangezogen wordt wel. Een versleten motor zal nooit meer lucht aanzuigen dan een goed gereviseerd blok (bij gelijke nokkenassen, klepgrootte en dergelijke) dus je oude blok zou beter zijn dan je huidige?
de gene die ik sprak zij dat de lucht sproeier afhankelijk van je venturi minimaal 25 groter 'moet' zijn.
Je kan kijken naar wat er op diverse setups gebruikt wordt. Je kan daar een trend uit halen. Als 9 van de 10 auto's die een 165 hoofdsproeier gebruiken een remluchtsproeier van 130 of 135 gebruiken, zou ik zelf niet met 140 gaan proberen, bijvoorbeeld.

Ik zou lekker een stuk gaan rijden met die wideband er in en de mengverhouding bij diverse constante snelheden, toerentallen en gasklepstanden gaan bepalen. Aan de hand daarvan kan je gaan kijken in welke bereiken van je carbs je mengsel te arm of te rijk is. Dat kan je dan gaan corrigeren met de juiste sproeiers. Staar je niet blind op plankgas performance, dat is echt maar een heel klein gebied van wat je auto lekker laat rijden en bruikbaar maakt. Natuurlijk, het is belangrijk, maar het is maar een klein deel van je afstelling. Als je je constante mengverhouding goed hebt, wordt het tijd om naar je acceleratiepompen te gaan kijken, tot die tijd moet je vooral niet gaan kijken naar hoe je de auto sneller kan laten optrekken of hoe je je mengverhouding niet te arm maakt tijdens accelereren. Daar zijn die pompen voor, de andere sproeiers moeten in orde zijn voordat je daar iets aan kan doen zonder dat je de rest van je afstelling verklooit.

kiyamizio

RE: hulp nodig met mijn 2.0 op webers.sproeierbezetting

zo mei 15, 2011 16:15

deze waarde heb ik,

stationair tot 1500 12.2 hoe meer gas ik geef hoe lager het getal wordt

daarna wordt het getal minder en bij het ploffen in de inlaat dat zit tussen de 2000 en 3500 tijdens het ploffen gaat de meter heel erg varieren net of ie de weg kwijt is.

zodra in hoog toerig gaan rijden blijf de meter rond de 12 net als bij aceleren,

de ideale waarde is 14,7 toch daar zit ik dus vet naast. gemiddelt 12:1 dus dat is way to rich?

ik heb het idee dat hij pas verrot gaat lopen na het stationair gedeelte.

ik ga deze gegevens door spelen naar iemand die er meer verstand van heb. hopelijk kan hij er wat mee.

waar kan ik een sproeier ruimer kopen?


en al die benamingen van die sproeiers weet ik niet in me weber boek staan ze er alleen in het engels in, mijn engels is niet al te best.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: hulp nodig met mijn 2.0 op webers.sproeierbezetting

zo mei 15, 2011 16:40

Ploffen betekent dat je niet elke keer een ontsteking krijgt. Omdat de lambdasonde de hoeveelheid overgebleven zuurstof meet, zal je bij een gemiste ontsteking veel meer zuurstof meten in de uitlaatgassen. Dit ploffen kan ook veroorzaakt worden door een slecht afgestelde ontsteking. Klopt je statische vervroeging en de vacuumvervroeging wel?

Als je tijdens al het rijden 12 of nog lager meet, zal je inderdaad te rijk zitten. Dit is niet alleen je hoofdsproeier of je remluchtsproeier, maar het zullen ook andere sproeiers zijn. Zaagmans vroeg al welk type carb je precies hebt. Als de carbs van een andere auto komen kan het lastig worden om de juiste set sproeiers voor een alfa te vinden. Het kan goed zijn dat je carbs op je oude blok ook te rijk stonden maar dat je er niets van hebt gemerkt. Het kan zelfs zijn dat daardoor je blok uiteindelijk versleten is geraakt.

Je verkochte blok, kan je de koper niet vragen wat er nou uiteindelijk in zat?

Sproeiers zijn bij de meeste 105-specialisten wel te krijgen. Ik kan je alleen aanraden om niet zelf sproeiers te gaan halen, maar naar een bedrijf te gaan wat een rollenbank heeft en weet hoe ze een 105je af moeten stellen. Zeker gezien de kennis die je zelf zegt te hebben, kan het veel tijd en geld (sproeiers en dergelijke) gaan kosten om ook maar in de buurt te komen. Dat geld zou ik dan liever aan een deskundige uitgeven zodat je zeker weet dat het goed zit en je na een middagje op de rollenbank een echt lekker lopend autootje hebt.

kiyamizio

RE: hulp nodig met mijn 2.0 op webers.sproeierbezetting

ma jun 20, 2011 19:19

heren,

ik was ff afwezig,

hier nog wat info hoe het nou staat met me motorblok en webers.

het zijn webers 40dcoe 28,

met hoofdsproeier 130
emusliebuis f16
luchtremsproeier zit nu 210 in
venturi 32

betreffend het ploffen het begint nu pas bij half gas net of het begint bij de 2e trap.

ik ben nu me versnellingsbak aan het reviseren omdat hij gaat zingen in ze 2e en 4

Terug naar “Algemene Technische vragen”