Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet a

wo mar 16, 2011 19:34

Diameter van de retour is zeker van invloed op je tegendruk ! :wink:
Bij de L-Jetronic zit er daarvoor iig een restrictor in anders kan de drukregelaar het niet redden.
Daar ben ik het niet mee eens dan... :wink: Jij zegt in feite dat de drukregelaar teveel doorlaat. :?

Ik heb al diverse auto's omgebouwd en heb vaak een retourleiding moeten leggen omdat het voorheen een carbs-auto was. Ik heb altijd gewoon 8mm koperen leiding gebruikt, zelfde als voor de aanvoer en niks geen restrictors erin. Benzinedruk is iets wat ik toevallig meestal ook nog meet, om zeker te weten dat alles goed is, en deze wijkt nooit af van de standaardgegevens.

Trek je retourslang er maar eens af en laat een andere slang vanaf de drukregelaar naar een jerrycan oid lopen en meet dan de druk, die zal niet veranderen. :wink: drukregelaar kan dat prima regelen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

wo mar 16, 2011 20:15

Ik zeg niet dat je restrictor in je retourleiding zelf moet zitten. Dat kan net zo goed net na de drukregelaar zelf zijn of bij je tankaansluiting. Feit is dat de restrictor de druk kan beinvloeden (verhogen). Daar waar de doorstroomsnelheid bepert wordt loopt de druk omhoog.
Het zou kunnen dat in dit geval de capaciteit van de regelaar ,an sich, te klein is, waardoor hij het niet kan redden.(zonder restrictor dus). Ik heb echter geen ervaring met de ombouw dus ik vertrouw graag op jouw vakkennis daarin. :wink:

Is de huidige regelaar niet simpel te vervangen door een andere??Desnoods zet je 2 in serie, het zijn de drukverschillen die de einddruk bepalen. Dat ding zit toch niet geintegreerd in je injectie zelf? 3bar is gewoon 3 bar en 2 is te weinig, als je maar in de retour gaat afregelen. Soms is het simpel. :lol:

Heb vroeger hetzelfde ge.... :twisted: met een Tubantor injectie gehad. Na veel gedoe een restrictor van 3mm in de retourleing geplaatst en de problemen met een te lage toevoerdruk , en dus inhoudende motor als er royale belasting werd gevraagd, waren opgelost.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

wo mar 16, 2011 21:39

vacuum slang van de benzine drukregelaar lek?
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet a

wo mar 16, 2011 22:02

Ik zeg niet dat je restrictor in je retourleiding zelf moet zitten. Dat kan net zo goed net na de drukregelaar zelf zijn of bij je tankaansluiting. vandaar de slang rechtstreeks op de regelaar, dan sluit je dat uit. :wink: Feit is dat de restrictor de druk kan beinvloeden (verhogen). Daar waar de doorstroomsnelheid bepert wordt loopt de druk omhoog. dat klopt helemaal.
Het zou kunnen dat in dit geval de capaciteit van de regelaar ,an sich, te klein is, waardoor hij het niet kan redden.(zonder restrictor dus). Ik heb echter geen ervaring met de ombouw dus ik vertrouw graag op jouw vakkennis daarin. :wink: hobbykennis noemen we het dan maar... :lol:

Is de huidige regelaar niet simpel te vervangen door een andere??Desnoods zet je 2 in serie, het zijn de drukverschillen die de einddruk bepalen. de regelaar is een klep met een veer, je drukt met de pomp tegen een veer in. Bij 3 bar druk gaat de klep open en loopt de overtollige druk dus weg. als je er twee achter elkaar zet gaat eerst de ene open en dan de andere als er weer genoeg druk opgebouwd is, maar dat gebeurt dan volgens mij gewoon weer bij 3 bar.. :wink: Dat ding zit toch niet geintegreerd in je injectie zelf? 3bar is gewoon 3 bar en 2 is te weinig, als je maar in de retour gaat afregelen. Soms is het simpel. :lol: het kan ook zeker wel zo gedaan worden maar het zou niet mijn manier zijn, ik zou het goed werkend willen hebben op de manier zoals het hoort.

Heb vroeger hetzelfde ge.... :twisted: met een Tubantor injectie gehad. Na veel gedoe een restrictor van 3mm in de retourleing geplaatst en de problemen met een te lage toevoerdruk , en dus inhoudende motor als er royale belasting werd gevraagd, waren opgelost.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

saludos
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di okt 25, 2005 17:09

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

do mar 17, 2011 08:31

Nou, ik heb gisterenavond de drukregelaar bekeken. Deze in de bakschroef wat dichtgezet en de auto ging iets beter lopen. Daarna nóg iets dichter, en de auto loopt goed.....te hard stationair, dátw el, maaar klinkt goed.

Nu geeft de regelaar alleen praktisch geen brandstof meer in de retour, dus dat kán niet goed zijn...

M'n zoektocht gaat vandaag verder...want ik wil de oorzaak boven water hebben en dié heb ik nogsteeds niet!

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

do mar 17, 2011 09:27

Druk is 1, maar debiet is 2.
(debiet: hoeveelheid vloeistof die in een bepaalde tijd een bepaald punt in een leiding passeert)
Als nu blijkt dat er nauwelijks brandstof retour gaat, dan betekend dit dat alle opgevoerde brandstof naar je cilinders gaat,
in mijn ogen zou dit betekenen dat de debiet van de brandstofpomp niet groot genoeg is.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

do mar 17, 2011 10:29

Hebben jullie hier wat aan.
Ik denk dat het de discussie verduidelijkt.

Afbeelding
Robert-Bosch L-Jetronic Electronic Fuel Injection EFI System.
The fuel system consists of:
1. fuel tank,
2. electric fuel pump,
3. expansion chamber,
4. fuel filter,
5. pressure regulator,
6. fuel ring,
7. cold start valve,
8. fuel injection valve,
9. fuel return line,
10. fuel pressure line,
11. to intake manifold.

Bron: www.wiringdiagrams21.com

Ik wil alleen nog opmerken dat drukopbouw wordt bepaald door:
- Vermogen pomp (toerental)
- Weerstand in het systeem (leiding)
Wat uiteindelijk leidt tot: volumestroom (debiet)
Als je nu alleen het debiet van de pomp meet, weet je of die voldoende levert (aantal liters per uur minuut, 60-250).
Is de opbrengst voldoende, dan is de druk dus te laag door te weinig weerstand in het systeem.

Of het nu een cv-installatie of een injectie systeem betreft maakt niet zo veel uit.

In onderstaande grafiek zie je hoe druk en volumestroom (debiet) er uit ziet voor een cv-pomp in een cv-installatie:
Afbeelding
1. Pompcurve
2. Werkpunt
3. Systeemcurve
Bron: Grundfos

Voor jouw injectiesysteem geldt ongeveer hetzelfde. Alleen maakt een injectie systeem gebruik van de druk om:
- Een bepaalde hoeveelheid brandstof in een nevel in te spuiten
- In een bepaalde hoeveelheid tijd.
Dus verlies je vloeistof (lees brandstof) en daardoor druk.

Ik zal proberen de installatietechniek op dit probleem toe te passen.
Mogelijk zit ik er naast, dus schroom je niet om mij te corrigeren.

Hoe hoger de stroming door het systeem hoe groter de weerstand door het systeem (druk in het injectiesysteem, lijn 3).
Zonder weerstand is het debiet van de pomp maximaal (helemaal rechts horizontale as, kun je meten, 60 -250 l/h, lijn 1).
Helemaal afgeknepen bouwt de pomp zijn maximale druk op H (helemaal boven verticale as 3 - 6,5 bar, lijn 1). Dit kun je trouwens ook meten, door de drukregelaar helemaal af te knijpen.

Met de drukregelaar beïnvloedt je de weerstand van het systeem en dus de druk en het volumestroom in het systeem).
Ergens in het midden zit je werkpunt, punt 2.

Wat anders is, is dat je de brandstof niet 100% rondpompt, maar gedeeltelijk inspuit.
Dus verplaatst lijn 3 en het werkpunt zicht constant.

Om deze toch zo constant mogelijk te houden moet de pomp een behoorlijke overdruk leveren.
De overdruk wordt weer weggeregeld door de drukregelaar tot de werkdruk.
Deze werkdruk moet dan over het hele vermogen spectrum van de motor gelijk zijn (half gas/volgas/lage toeren/hoge toeren)

Bij volgas en hoge toeren (dus max. verbruik en drukverlies) zal er dan nog steeds voldoende overdruk moeten zijn om de werkdruk te halen.
In theorie kan de overdruk dus bij maximale inspuiting minimaal 0 bar zijn. Zodat de drukregelaar helemaal openstaat en niet meer smoort en de werkdruk heerst in het systeem.
In praktijk zal er toch nog een overdruk situatie aanwezig zijn die weggeregeld moet worden.

Bij jou lijkt dit laatste dus niet zo te zijn!

Dan zeg ik in eerste instantie, alles wijst naar gebrekkig brandstof levering van de pomp:
- te weinig pompvermogen
- te hoge weerstand tussen brandstofpomp en injectorrail
- te hoge weerstand tussen brandstoftank en pomp

Dit laatste kan weer komen door de drukregelaar tussen de tank en de brandstofpomp. Deze is alleen nodig bij brandstofsystemen ZONDER retour!

In tweede instantie kan ook het volgende aan de orde zijn.
Dichtknijpen van de retourbuis zorgt ervoor dat de weerstand van het systeem bij hogere stromen veel te hoog wordt en niet kan worden weggeregeld.
Bij een goede pomp heb je dus juist te hoge druk bij je injectoren. Misschien spuiten ze dan teveel brandstof in en "verzuip" je de motor.
Kun je dat niet zien aan zwarte rook aan de uitlaat en ruiken??

Punten en komma's aangepast.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op vr mar 18, 2011 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet a

do mar 17, 2011 11:21

Nou, ik heb gisterenavond de drukregelaar bekeken. Deze in de bakschroef wat dichtgezet en de auto ging iets beter lopen. Daarna nóg iets dichter, en de auto loopt goed.....te hard stationair, dátw el, maaar klinkt goed.

Nu geeft de regelaar alleen praktisch geen brandstof meer in de retour, dus dat kán niet goed zijn...

M'n zoektocht gaat vandaag verder...want ik wil de oorzaak boven water hebben en dié heb ik nogsteeds niet!
Ben het slechts gedeeltelijk met de bovenstaande spreker eens.
Als je hem(de regelaar :wink: ) te dicht drukt wordt de doorstroomcapaciteit te gering dus dan heb je weer een ander probleem. Je brandstofpomp moet dan wel heel hard gaan werken of je rookt em op. (Je brandstofpomp heeft vrijwel zeker geen overdrukklep, want er wordt een retourleiding gebruikt.) Pomp zelf zou ik dus niet aan twijfelen. :!:

Is de regelaar niet demontabel? Dan kun je dmv onderlegringen of een andere (iets zwaardere) veer bv de openingsdruk verhogen tot 3 bar en blijft de doorvooropening/opbrengst in geopende toestand toch hetzelfde. De opbrengst (debiet) zal wat lager worden omdat de druk toeneemt.
Ik denk dat je nu teveel tegendruk gecreeerd hebt en dat de motor dus nu stationair te rijk loopt., met als gevolg het verhoogde toerental.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

do mar 17, 2011 17:09

Gebruik je de brandsatof pomp van het TS blok?? Ik weet haast zeker dat de pomp niet genoeg opbrengst/ druk heeft! Heb precies hetzelfde probleem gehad met een soort gelijk Opel projectje !.Zwaardere (Een voor dat blok orginele) pomp geplaatst en het probleem was over!

succes i.i.g

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

do mar 17, 2011 19:07

TS pomp is prima qua opbrengst... ik heb er een hele tijd mijn v6 op lopend gehad. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

do mar 17, 2011 22:15

Heb je de injectoren al gecontroleerd?

En als je het brandstofsysteem even los laat, kan het dan zitten in de lambdasonde zitten?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

vr mar 18, 2011 04:08

Ik denk dat we het op de brandstofdruk moeten houden. Klopt je opbouw met de tekening zoals die er staat? Er zitten niet voor niets 2 pompen in de 75TS. Ze moeten het allebei doen, anders is je brandstofdruk te laag.

saludos
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di okt 25, 2005 17:09

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

vr mar 18, 2011 10:20

Alletwee de pompen werken, er is geen vaccumslangetje lek, bovendien zou dan de druk alleen hoger worden.
Er komt brandstof retour, behalve met de gemodificeerde drukregelaar, dan komt er niet veel meer retour.

Helaas is dát dus ook de oplossing niet.... Ik ben nu andere dingen aan't proberen, want het zou kunnen zijn dat de injectieduur te kort is. Door druk verhogen, meer brandstof in ( te) korte tijd???

Ik zoek rustig verder, ga de oorzaak hoe dan ook vinden, want ik haak niet snel af en vind het steeds interessanter worden!

Voor nu, dank voor alle en uitvoerige antwoorden!!

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

vr mar 18, 2011 10:24

Je hebt voor de motor de juiste injectoren? En deze werken goed?
Je moet dan zorgen voor een drukregelaar die zorgt voor de juiste werkdruk die
hoort bij de injectoren.
En dan zou ik eens kijken naar een anders brandstofpomp met een hoger debiet.
En waarom heb je twee brandstofpompen in je systeem?
(als de werkdruk en debiet van deze beide pompen niet met elkaar matchen, dan
heb je ook een probleem.)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

Re: RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet a

vr mar 18, 2011 11:52

TS pomp is prima qua opbrengst... ik heb er een hele tijd mijn v6 op lopend gehad. :wink:
Ohh oke ik had de indruk dat i nog zijn "105" brandstofpomp gebruikte....

Dan kan ik je verder geen wijze advies geven :wink:

succes!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”