tgk
Newbie
Newbie

centrale deurvergrendeling

do mar 03, 2011 11:56

hallo,

Ik heb een alfa 146 1.4 ts uit 2000.
mijn centrale deurvergrendeling werkt niet,met de sleutel krijg ik de deur wel open.
voor zover ik wat heb gedaan,de zekeringen zijn goed en er staat 12 volt op het relais.
Ik heb de kabel gemeten en ik vind daar 5 keer 5 volt op (denk dat dit een stuur spaning is voor de deuren.)
heeft iemand ideeen of tips?

thanks,

richard
De beste alfa is de rijdende.

arjan900

RE: centrale deurvergrendeling

do mar 03, 2011 13:25

Werkt hij alleen aan de bestuurderskant niet...ofwel als je je sleutel omdraait aan de bijrijderskant, gaan dan wel alle 4 de sloten open?

tgk
Newbie
Newbie

do mar 03, 2011 13:35

hallo,

hij doet helemaal niets,ik kan alleen de deur met een sleutel openen,ook van binnenuit moet ik iedere deur apart open maken.

arjan900

do mar 03, 2011 13:44

Hoi,

Alle vier de deuren moet tegelijk opengaan wanneer de het slot van bestuurderskant of de deur van de bijrijderskant open gedaan wordt (dus nooit de achterdeuren). Soms gaat na lang gebruik 1 van contactsloten kapot maar dan zou altijd de centrale deurvergrandeling nog bij de andere deur moeten werken en alle 4 de sloten openschieten.
Ik begrijp dat zowel bij het openmaken van de bestuurdersslot als de bijrijdersslot de centrale deurvergendeling van alle 4 de sloten niet reageerd. Je meet wel 12V en je zekering is OK.
Ik zou denken dat toch je relais stuk is. Daar kan je toch 12volt op meten maar hij geeft geen negatieve puls meer naar de deurvergendelingen meer.
Let op! de leais van de centrale deurvergendeling geeft zowel 12 volt als voeding naar de deursloten alsook een negatieve puls. De negatieve puls wordt door het relais geschakeld. Ik denk dat de relais aan vervanging toe is.

tgk
Newbie
Newbie

do mar 03, 2011 14:11

oke,dat klinkt helder.
enig idee of je die relais bij de alfa dealer moet halen of bij iedere autoshop?
Is er nog een manier om het relais los door te meten?
alvast dank voor je snelle en goeie hulp.

richard

arjan900

do mar 03, 2011 14:40

Hoi Richard,

Je kan voor de zekerheid nog even luesteren of je het relais hoort schakelen wanneer je de deur op slot of open doet. De relais zit bij de zekeringen bij de koppeling pedaal (de extra grote)...kijk even in je onderhoudsboekje.
De relais voedt zich met constand 12 Volt...(1 aarde en plus 12 aansluiting)...vervolgens zitten er 2 min contacten op de relais die wachten op een verplaatsing van het minus-signaal van 1 van de deursloten....dus doe je de deur open dan verplaatst de min van de 1 naar de ander contact en hups de relais stuurt een korte puls van 12v plus (de andere 1 aarde en plus 12v aansluiting) naar de electrische sloten van de 4 deuren.
Sluit je de deur dan verplaatst het min van de ander weer naar de 1...etc.

Kortom...zekering nog heel, geen geluid uit de relais...relais eruit halen en even langs een onderdelen zaak (meestal zijn het bekende relais). Ik heb er laatst nog 1 gekocht bij op Ebay.de...tja de Alfa 146 is inmiddels zo oud dat de relais 1 voor 1 het begeven...

Succes

tgk
Newbie
Newbie

do mar 03, 2011 14:47

Nee ,het relais geeft geen schakel geluid,ik heb het relais open gehad en daar kreeg hij wel 12 volt.
Daar dacht ik,zou de aansturing van het relais niet goed zijn of het relais.
Ik zou het zelf alleen erg raar vinden als de bestuurders kant alsmede de bijrijders kant geen signaal naar het relais geven.
dan gok ik op het relais,anders moet ik de hele binnendeur uit elkaar slopen en naar de motor enzo kijken.

richard

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mar 03, 2011 20:45

Ik zou eens gaan kijken naar overgangsweerstanden. Bekijk alle aansluitingen van de centrale vergrendeling en kijk vooral ook de achterkant van de zekeringen kast. uit eigen ervaring weet ik dat uit een 156 bij een weigerende CV het uit en inbouwen van alle relais en zekeringen, het geheel het opeens weer deed.

Kortom, ga op zoek naar de nare contacten.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

tgk
Newbie
Newbie

do mar 10, 2011 12:58

hallo,

ik heb het relais vervangen maar nog steeds geen werkende deurvergrendeling.
ik heb de volgende vraag:ik heb een 146 uit 2000 (volgens mij fase 2).
zou iemand mij kunnen vertellen welk nr. relais hier in moet,mocht het zo zijn dat de vorige eigenaar er een verkeerde relais in heeft gegooid zoek ik me suf.

bedankt,

richard

arjan900

do mar 10, 2011 17:27

Bij Alfa 146 heb je 3 typen fusebox A, B en C...ik denk dat jij de laatste hebt Type C (zie onderhoudsboekje). De deurlocking-unit bevat aan de onderkant 6 pinnen netjes in 2 driehoekige fomaties van 3 pinnen naast elkaar. Ik zal thuis eens kijken welk nummer deze heeft.

tgk
Newbie
Newbie

do mar 10, 2011 19:15

hallo,

klopt het zijn zeg maar 2 driehoekjes naast elkaar.
weet iemand per ongeluk hoe je de zekering kast makkelijk los kan maken om de achterkant(waar de bedrading zit) te bekijken.
Misschien stiekem ergens een slecht contact op een pootje?

thanks

arjan900

vr mar 11, 2011 09:15

Ik heb 3 nummers gevonden op de deurvergrendelingsrelais:

A727
664
60619640 12v

Het is een groot geel relais.

tgk
Newbie
Newbie

vr mar 11, 2011 10:54

bedankt,dan heb ik de juiste.
Op verder zoeken.
Ik heb ook gezien dat de indicatie of de deuren open zijn niet werkt,even de display eraf slopen en kijken naar de bedrading.
als iemand nog tips of ervaringen heeft,ik sta er voor open.

gr,

richard

Terug naar “Algemene Technische vragen”