Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Opnieuw problemen met Selespeed 156 2.0 ts

ma feb 14, 2011 10:22

Ik krijg net een email van mijn zwager.
Er zijn problemen met de Selespeed van een 156.
Nu heb ik zelf nooit zo'n wagen gehad en heb mij eigenlijk ook nooit verdiept in deze versnellingsbakken maar meen te hebben gelezen dat de zeer vaak problemen geven.
Weten jullie wat er aan de hand kan zijn, waar hij naar toe kan gaan voor hulp of waar dit probleem al beschreven is?

Hier is zijn verhaal/vraag:
Betreft het probleem van mijn Selespeed systeem.
Voertuiggegevens:
Alfa Romeo 156 2.0 ts selespeed 150 pk sedan
Bouwjaar: 07-2001
Motor: AR32310
Type: selespeed fase 2
Had onlangs een probleem met schakelen, het systeem kreeg hem niet in zijn versnelling. Motor van pomp draaide iedere keer als er werd geschakeld.
Bij de garage werd gedacht dat er vuil in het hydraulische systeem zat.
Alles gedemonteerd, accumulator gecontroleerd, druk gecontroleerd, schakelgebeuren gecontroleerd, alles bleek goed dus werd het systeem doorgespoeld.
Schakelde weer perfect.
Volgende dag haalde ik de auto op en constateerde met schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 een harde klap. Een wat zachtere klap bij de hogere versnellingen.
Garage heeft tot 3 keer het systeem opnieuw ingeleerd met de fijnafstelling van de koppeling-aangrijpmoment.
Toen schakelde het systeem weer perfect.

Volgende dag met rijden weer zelfde probleem, systeem wou hem soms niet in zijn 4e versnelling zetten. Systeem zette hem dan in zijn neutraal onder het rijden.
Ook het harde gebonk met schakelen was weer teruggekomen.
(Ter info: er zit geen speling op de ophanging).
Met terugschakelen hoor je de tandwielen van de versnellingsbak tandenpoetsen. Het enige wat nog kan helpen was het opnieuw afstellen van een centreerpen...

Zelf denk ik dat misschien de versnellingsbak olie niet goed is en dit gevolgen heeft op het schakelsysteem...
Heb er geen vertrouwen meer in en wil graag een andere meningen horen en eventueel tips lezen.

Bij voorbaat dank,
Roy

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Opnieuw problemen met Selespeed 156 2.0 ts

di feb 15, 2011 11:01

Lekt de koppelingscylinder niet? Controleer vooral ook de sensoren en de bedrading daarvan. Om echt goede diagnose te doen, is tijdens dit soort klusjes een uitleesding eigenlijk bijna onontbeerlijk.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Opnieuw problemen met Selespeed 156 2.0 ts

wo feb 16, 2011 00:01

accumulator heb ik uit betrouwbare bron vernomen maar er zijn helaas niet zoveel selespeed specialisten in NL.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Opnieuw problemen met Selespeed 156 2.0 ts

wo feb 16, 2011 10:58

accumulator heb ik uit betrouwbare bron vernomen maar er zijn helaas niet zoveel selespeed specialisten in NL.
Dat is ook goed mogelijk ja. De Accumulator is een soort "drukvat", net als op je centrale verwarming thuis. Als die niet goed meer is, kan je hydrolische druk niet goed meer op peil gehouden worden en krijg je ook dit soort problemen. Draait de pomp veel vaker dan normaal?

Nogmaals, zeker als je niet veel ervaring met selespeed hebt, is uit kunnen lezen van de storingen en het kunnen testen van individuele actuators bijna onmisbaar voor diagnose.

Misschien dat die "betrouwbare bron" kan melden welke dealer/specialist dit probleem goed kan oplossen?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Opnieuw problemen met Selespeed 156 2.0 ts

do feb 17, 2011 20:18

Zeer waarschijnlijk hebben de potmetertjes/sensoren, die de positie van het schakelmechanisme meten, een te hoge weerstand.
Die is nieuw circa 1200 Ohm, als het meer dan 1300 Ohm wordt, gaat de robot deze symtomen vertonen.
Doorrijden is je versnellingsbak slopen, want een selespeed schakeld met grof geweld.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Opnieuw problemen met Selespeed 156 2.0 ts

do feb 17, 2011 20:29

Wij hebben in ieder geval geen verstand van SeleSpeed e.d.

Ik heb via de PB enkele adressen gekregen waar de kennis wel in huis is.

Die gaan we contacten.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik laat wel weten hoe het verder gaat.

Terug naar “Algemene Technische vragen”