Tonio
Guru
Guru

RE: Spacers op achterwielen bij een 75

di feb 15, 2011 20:48

We gaan er geen Golf- of Porsche-forum van maken maar er is een belangrijk verschil tussen spacers en adapters van vier- naar vijfgaats zoals deze.
Bij spacers worden de originele wielbouten of tapeinden nog gebruikt. Een spacer wordt tussen wiel en naaf geklemd en dan zouden de gaten aan de bovenkant idd open mogen zijn. Maar de adapters worden met vier bouten op de originele naaf vastgeschroefd, en het nieuwe wiel wordt dan vastgedraaid op de vijf gaten die vlak aan het randje van de adapter zitten. Lijkt me niet dat je die gaten open wilt hebben :?:

.

PaulvdH
Full Member
Full Member

di feb 15, 2011 21:07

uiteraard wil je het dan niet open hebben, maar ja, dit topic ging over spacers.. en ik referreerde aan de spacers van yuri ;)

ik zeg : Topic closed.. :)
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Spacers op achterwielen bij een 75

di feb 15, 2011 23:54

Ok laat maar, jullie hebben t bij het rechte eind. Ik heb al dik 9 jaar mazzel met de 90v6 gehad en meneer Hapert als gerenommeerde aanhangerfabrikant weet er ook niks van.

Grtz,fRank
kom kom Frank, t is hier een forum dus een discussie kan toch geen kwaad? :wink:
Niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn :roll:

maar als we uitgaan van jullie waarheid, waarom worden er dan diverse spacers helemaal op maat (centreergat, en juiste steekmaat) gemaakt? een universele is dan veel goedkoper en makkelijker toe te passen. Bovendien eenvoudiger in fabricage? Kan iemand mij dat uitleggen?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Spacers op achterwielen bij een 75

wo feb 16, 2011 00:09

Ik vroeg me af of het gebruik van spacers op de achterwielen bij een 75 gebruikelijk is.
zoja, welke worden dan meestal gebruikt, 5mm, 10mm???
alvast bedankt voor julle reacties.
5 mm kan geen kwaad als de naafdiameter maar juist is.

10mm moet je opletten of je een dubbel centrerende (bouten+naaf) spacer wel kwijt kan op de naaf vd auto.
Bij mijn 33 perste hij de naaf vd spacer er af omdat het netnetnet niet ging.

De vraag is wat past, wat wil je aanpassen (schermranden omvouwen) en hoe ver wil je gaan?
Bij dikke spacers zul je al gauw andere tapeinden moeten plaatsen.

Spacers kunnen weinig kwaad als alles maar klopt, en persoonlijk heb ik daar wel een tientje of wat extra voor over.
Een goede en niet te dure leverancier: Stroevemotorsport

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo feb 16, 2011 09:36

op een aanhanger heb je geen last van excentrischiteit of onbalans, hoe moet je die trilling gaan voelen in de auto? De halve wereld doet niet eens banden balanceren voor een aanhanger :lol:

Velgen vast trekken en centreren op de bouten kan qua krachten gaat dat gewoon goed. Echter onbalans en excentriciteit op een voor velg is erg vervelend, plak voor de grap eens een 1 gram loodje willekeurig op een gebalanceerde voor velg erbij... voor de praktijk gerichte mannen.

Wat spacer centerring betref kon het niet laten en eens voor de grap snel een tekeningetje gemaakt
Sleuf 12.5 [mm] om een 12 [mm] pen maximaal scheef gelegd en ga me niet vertellen dat de spacer een gleuf van precies 12 [mm] breedte hebben....en dan kan ik de centers 5 [mm] in de speling verkeerd leggen :shock:

Afbeelding

Eerlijkheidshalve moet ik wel erbij vermelden dat de offset in combi met de massa van de spacer tov van de totale roterende massa klein is en weinig energie bevat om de rest aan te stoten.
Maar ik zou er toch wel voor kiezen om de velgen netjes te laten centreren.....
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

wo feb 16, 2011 22:15

Mijn ervaringen... 5 mm gaat wel zonder naaf centrering mits dus een 4x98 of 5x98 velg op de Alfa. Wel moet je dan de bouten kruiselings beetje bij beetje zo vast mogelijk aandraaien terwijl het wiel nog in de lucht hangt, dus niet bouten losjes vastzetten, dan auto van de krik af en dan op moment aandraaien, dan kan de velg al uit het midden zitten.
Op de Sprint vroeger had ik 2x5 mm schijfjes die je veel op Fiats 127 Uno en andere vond aan elke kant, maar dan moet je het wiel op het oog centreren want op de bouten gaat dan al niet meer want zo´n wielbout heeft speling op de schroefdraad en kant best een beetje schuin zitten, en als ik die dan op het oog had gecentreerd en aangedraaid, ging het goed...tot de eerstvolgende harde richel, slechte spoorwegovergang ofzo, dan voelde je gewoon dat het wiel uit het midden zat. Dus ik zeg, 10 mm of meer heb je echt naafcentrering nodig, is mijn ervaring.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

wo feb 16, 2011 22:31

Die sleufspacers van 6 mm heb ik op mijn non Alfa project ook :D
Afbeelding
Mij lijkt het niet zo erg als die spacer een mm uit het lood zit (5 mm lijkt me niet kunnen) want de geringe massa van de spacer zit dicht bij het centrum.
Maar ik heb echt wel centreerringen laten draaien, ook al is de spacer maar 6 mm. De remschijf(adapter) is ook nog eens 12 mm en het centrerende effect van de wielbouten is echt niet zó goed, als je het wiel erop hangt en de bouten aandraait, terwijl het zware wiel niet ondersteund wordt zit het zonder naafcentrering gegarandeerd uit het midden, namelijk hangt het te laag en alle 5 (in dit geval) de bouten lopen een beetje schuin.
Off topic, misschien heb ik wat veel gaten geboord in die remschijf...
On topic, 5 mm kan best op de achteras van een 75 want daar zit geen remschijf tussen dus de schroefdraad begint al gelijk na de velg. Hang de velg erop en laat de krik zover zakken dat de band de grond een beetje raakt, maar niet dat het volle gewicht erop hangt en draai dan de bouten aan tot de band over de grond slipt, nog een beetje meer zakken en helemaal vastzetten, dit klinkt ingewikkelder dan het is.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Algemene Technische vragen”