Nick VDW

Diesellek motoronderdeel

vr jan 21, 2011 18:10

Hallo,

Sinds enkele dagen heb ik gemerkt dat er af en toe een dieselplek onder de auto ligt, en je ook duidelijk een dieselgeur kan waarnemen wanneer de motor stationair draait. Het gaat om een 156 1.9 JTD 16V.
Ik heb me vandaag dan ook eens onder de auto gelegd en gevonden dat het lek afkomstig is van een onderdeel dat zich, wanneer je voor de motor staat, rechts van de oliepeilstok bevindt.

Kan iemand mij vertellen om welk onderdeel het hier gaat? Ik heb ook een 8V maar daar komt dit onderdeel blijkbaar niet in voor, of althans dan toch niet op dezelfde plaats.

Alvast bedankt!

Hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Atte
Member
Member

RE: Diesellek motoronderdeel

vr jan 21, 2011 19:35

Dat lijkt mij de EGR-klep (uitlaatgasrecirculatie).

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 21, 2011 20:31

Het "ding" dat je omlijnt is de olieafscheider, dus niets met diesel te maken.
Het zwarte potje wat voor de peilstok zit is wel van de brandstof (blauwe pijl), de retour leiding zit daar op aangesloten.
Wss heb je daar de lekkage.

Kijk maar eens goed naar het onderste haaks gebogen slangetje (groene pijl), veel kans dat daar een scheurtje in zit.

Afbeelding
Transaxle loos!

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

za jan 22, 2011 10:27

En als dat het niet is en je weet zeker dat het ook niet bij het brandstoffilter vandaan komt zou ik even de hogedrukpomp checken aan de onderkant, die gaan nog wel eens lekken. Dan word het tijd voor een revisiepomp.

Terug naar “Algemene Technische vragen”