peppe
Full Member
Full Member

wegvallen remdruk + rempedaal A147

vr jan 14, 2011 21:49

Vanavond viel plots de rempedaal weg, voelde zeer sponsig.
Geen of zeer weinig remdruk meer, en de melding op het dash dat er te weinig remolie aanwezig was.
Remolie is vermoedelijk weggepompt toen ik herhaaldelijk bleef remmen bij wegvallende druk.
Duidelijk een lek in het systeem dus.

Waar zitten bij de A147 specifieke remdelen aan het blok?
Remklauwen check ik, ook HRC zal ik nakijken.

Iemand bekend met dit euvel bij de A147? Wagen is net 2 jaar oud........... :(

Bedankt.

GT 75V6
Guru
Guru

RE: wegvallen remdruk + rempedaal A147

vr jan 14, 2011 21:58

Als 'ie net 2 jaar oud is moet je naar de dealer gaan en wat roepen over het conformiteitsbeginsel. Dit moeten ze gratis voor je repareren, omdat het belachelijk is dat zo'n (potentieel levensgevaarlijk) mankement zich na 2 jaar al voordoet. :shock:

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

peppe
Full Member
Full Member

Re: RE: wegvallen remdruk + rempedaal A147

vr jan 14, 2011 22:22

Als 'ie net 2 jaar oud is moet je naar de dealer gaan en wat roepen over het conformiteitsbeginsel. Dit moeten ze gratis voor je repareren, omdat het belachelijk is dat zo'n (potentieel levensgevaarlijk) mankement zich na 2 jaar al voordoet. :shock:

Dat weet ik, is idd belachelijk.
Het gebeurde gelukkig bij 40km/h en niet op de snelweg bij 150 km/h.......

Ik sta nú stil, en heb de wagen morgenvroeg nodig.
Ik dacht, misschien is het iets kleins en kijk ik morgenvroeg ff snel zelf, voordat ik de dealer de huid vol begin te schelden, want daar mot ie toch heen.
Alleen denk ik dat deze vrij simpel reageert: we komen 'm ahlen en bellen wel als ie klaar is.
En dan wachten op de ruilwagen.

En dan ook nog 'ns op zaterdag......sta je dan.

Dus.....waar op te letten?

paulsteeman
Guru
Guru

za jan 15, 2011 09:40

Ik dacht, misschien is het iets kleins en kijk ik morgenvroeg ff snel zelf, voordat ik de dealer de huid vol begin te schelden, want daar mot ie toch heen.
Alleen denk ik dat deze vrij simpel reageert: we komen 'm ahlen en bellen wel als ie klaar is.

Waarom direct de dealer de huid volschelden? Jij hebt een probleem en bent van zijn bereidheid afhankelijk je te helpen. Zal niet direct in je voordeel werken. Daarnaast hebben deze vaak een volle planning, komt dit tussendoor en zal, wel met prio, aangepakt worden als er tijd voor is.
Zelf jarenlang voor dealers gewerkt, vandaar mijn reactie.
We werden meestal niet vrolijk van dit gedrag. Maar ik kan me natuurlijk best voorstellen als je een hoop gedonder hebt gehad dat je er zo over denkt..........
Sterkte met de afwikkeling, blijft niet leuk als je Bella ineens narigheid vertoont.

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za jan 15, 2011 09:56

Jou 147 is toch een diesel?

Controleer dan eerst de hulp koppelingcilinder op de bak eens.
Zie je nergens een uitwendige lekkage dan zou je remolie nu ook in de bekrachtiger kunnen zitten. (achterste keerring van de HRC lek)
Hoe dan ook, ik vermoed niet dat je dit probleem even snel zelf maakt.

Ik zou beginnen met remolie bij te vullen en je kan proberen te ontluchten, is de lekkage klein dan kun je in ieder geval weer even veilig remmen.
Het plotseling sponzig remmen kan door een luchtbel komen die weer komt door te weinig remolie.
M.a.w. het leeg lekken van het potje kan een maand duren. (als het direct weglekt is je probleem wel makkelijker op te sporen en ben je voor nu uitgereden)
Transaxle loos!

peppe
Full Member
Full Member

za jan 15, 2011 11:21

Waarom direct de dealer de huid volschelden? Jij hebt een probleem en bent van zijn bereidheid afhankelijk je te helpen. Zal niet direct in je voordeel werken. Daarnaast hebben deze vaak een volle planning, komt dit tussendoor en zal, wel met prio, aangepakt worden als er tijd voor is.
Zelf jarenlang voor dealers gewerkt, vandaar mijn reactie.
We werden meestal niet vrolijk van dit gedrag. Maar ik kan me natuurlijk best voorstellen als je een hoop gedonder hebt gehad dat je er zo over denkt..........
Sterkte met de afwikkeling, blijft niet leuk als je Bella ineens narigheid vertoont.

Paul
je hebt helemaal gelijk.
Er is afgelopen week gewerkt door dezelfde dealer aan o.a. het remsysteem, vandaar mijn (voorbarige) conclusie.

peppe
Full Member
Full Member

za jan 15, 2011 11:25

Jou 147 is toch een diesel?

Controleer dan eerst de hulp koppelingcilinder op de bak eens.
Zie je nergens een uitwendige lekkage dan zou je remolie nu ook in de bekrachtiger kunnen zitten. (achterste keerring van de HRC lek)
Hoe dan ook, ik vermoed niet dat je dit probleem even snel zelf maakt.

Ik zou beginnen met remolie bij te vullen en je kan proberen te ontluchten, is de lekkage klein dan kun je in ieder geval weer even veilig remmen.
Het plotseling sponzig remmen kan door een luchtbel komen die weer komt door te weinig remolie.
M.a.w. het leeg lekken van het potje kan een maand duren. (als het direct weglekt is je probleem wel makkelijker op te sporen en ben je voor nu uitgereden)
als het bijvullen zou helpen, dan zou dat betekenen dat:

1.er een lek is
2.er tijdens de laatste werkzaamheden a.h. remsysteem niet is ontlucht of bijgevuld of, erger nog, ergens iets niet goed is gemonteerd.

Het probleem van de HRC die evt lekt, dat wil ik zelf even bekijken, maar waar zit dat ding op de bak? Bovenop, achteraan dacht ik......

Hij gaat sowiso maandag naar de dealer terug, dus we zullen zien.
Garantie is net verlopen, dus in geval van schade zal dat wel weer een leuk item worden.

paulsteeman
Guru
Guru

za jan 15, 2011 11:25

Dan kan ik je reactie wel begrijpen want afhankelijk van wat ze gedaan hebben kan dit daar nog wel eens een oorzaak van zijn.

Ben ik wel nieuwsgierig wat ze hebben gedaan.

En als dat zo is dan mag je ze wel heel goed aanpakken.

Succes

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

peppe
Full Member
Full Member

za jan 15, 2011 11:30

Dan kan ik je reactie wel begrijpen want afhankelijk van wat ze gedaan hebben kan dit daar nog wel eens een oorzaak van zijn.

Ben ik wel nieuwsgierig wat ze hebben gedaan.

En als dat zo is dan mag je ze wel heel goed aanpakken.

Succes

Paul
Ik zit niet op de schietstoel, ben altijd heel goed geholpen en de service hier is perfect.

Maar wat mij stoort is: een verder probleemloze auto van amper 2 jaar oud, die dit mankement vertoont......... :?
ik zat gelukkig alleen in de auto ipv met de kids bij 150 km/h.........

Ik wil daarom eerst zelf kijken of ik iets kan zien wat er scheelt.
Want stel, men is nalatig geweest, dan zullen ze dit niet grif toegeven bij dit soort gevaarlijke toestanden lijkt mij.

Ben benieuwd. Ik hoop dat er iets stuk is of dat vriend meneer de marter ergens zijn tandjes heeft ingezet.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za jan 15, 2011 11:48

Zit vooraan op de bak, onder de accubak.

Maar als er vorige week aan de remmen is gewerkt ......................... kans is dan groter dat er iets niet helemaal goed is gegaan met montage.
Kijk eens aan de binnenkant van de wielen of je sporen ziet van remolie
Vergeten van bijvullen lijkt mij niet waarschijnlijk, het lampje voor een laag niveau gaat ruimschoots eerder branden als dat er lucht in het systeem kan komen.
Transaxle loos!

peppe
Full Member
Full Member

za jan 15, 2011 15:51

Het is werkelijk niet te geloven:

er is linksvoor gewerkt aan ophanging + remmen.

Voor zover ik het zelf nu kan zien constateer ik hetvolgende:

de remslang is niet correct teruggezet in de behorende klemmen/beugels, waardoor de rubber remslang ín de velg steek met een bocht.
De velg heeft natuurlijk 3 dagen vrij spel gehad om tegen die remslang aan te lopen, met als resultaat: remslang kapot, daardoor verlies remolie en daardoor verlies remdruk.

Zeer kwalijke zaak voor een dealer. Understatement.

Ik maak er denk ik maar een foto van voordat de wagen naar de dealer teruggaat.

ericj
Full Member
Full Member

za jan 15, 2011 16:12

:shock:

Nou, je mag wel een heel groot excuus van de dealer verwachten dan, dit zijn slordigheden die echt niet kunnen natuurlijk. Ik zou hem in ieder geval schriftelijk aansprakelijk stellen, het lijkt me niet raar als de remolie overal heen gespat is en pas later blijkt dat de lak en de velg er raar uit gaat zien en er roestschade ontstaat.

---
Eric

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za jan 15, 2011 16:27

:shock: Dat is geen steekje laten vallen maar een hele Steek

Je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren in minder gunstige omstandigheden. :?
Transaxle loos!

vannelle

za jan 15, 2011 17:42

Ik maak er denk ik maar een foto van voordat de wagen naar de dealer teruggaat.
Zou ik zeer zeker doen! Zorg er ook voor dat er op 1 of andere manier een datum en je kenteken (hou er een papiertje bij of zo) op de foto staat.
Iedereen maakt fouten, maar dit is een blunder. En nog 1 van formaat ook!

peppe
Full Member
Full Member

ma jan 17, 2011 22:23

De dealer heeft aangegeven dat er een fout gemaakt is, en we hebben het goed kunnen oplossen.

Of ik echter voor de volgende beurt terug ga.........tja. :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”