Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

VDC en Startblokkering fout Jtd

di dec 28, 2010 12:12

Vanmorgen wilde de 156 1.9 Jtd 16v niet starten.
Geeft in de display een VDC fout en in de checkcontrol bljft het lampje van de startblokkering branden.
Even snel met het OBD tooltje proberen uit te lezen maar helaas krijg ik geen verbinding met de ECU. (werkt normaal wel)
Toen maar snel een andere auto gepakt.

Na een beetje googlen is de accu en/of massa kabels verdacht. Accu sluit ik eigenlijk uit want ik heb 3x gestart en motor gaat goed rond.
Dus diverse (ecu) stekkers en massa punten blijven verdacht denk ik.

Mijn vraag eigenlijk, iemand een idee waar ik nog meer zou kunnen zoeken of heeft iemand hetzelfde ooit meegemaakt?
Via google kom ik wel VDC fouten tegen maar in die gevallen gebeurt dat met een rijdende auto. (en blijft die rijden)
Van de 1e serie modellen weet ik dat de transponderspoel wel eens de geest geeft. Maar dan nog zie ik het verband niet met de VDC melding.
Ik vind de combi van deze 2 fouten vreemd. :? Ook dat ik geen verbinding meer kan krijgen met de ECU.
Transaxle loos!

GT 75V6
Guru
Guru

RE: VDC en Startblokkering fout Jtd

di dec 28, 2010 13:40

Als je dynamo de geest heeft gegeven wil dat weleens rare foutmeldingen tot gevolg hebben. Bij de 156 van m'n ouders begonnen toen o.a. het ABS + VDC-lampje te branden.

Maar wacht maar even tot de deskundigen hebben geantwoord. :wink:
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di dec 28, 2010 16:18

De ABS en VDC storing kan komen van een te lage accu spanning, dat heb ik vaker gevonden via google.

Ben nu thuis en even verder gekeken, accu los gooien om te resetten helpt niet. Spanning op de accu is 12,7 Volt.
Het lijkt toch echt op de startblokkering, zo gauw ik de sleutel op contact draai zie ik onder in mijn check control het sleuteltje met slotje.

Nu was ik het kastje van de blokkering aan het zoeken, krijg ik ook nog niet gevonden, bij de 1e serie 156 zat ie ergens achter de zekeringskast.
Transaxle loos!

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 02, 2011 16:15

Kan een slotje op!
Transaxle loos!

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 02, 2011 17:41

Zou dat nut hebben om hier te vermelden?
Na 5 dagen heeft niemand de moeite genomen om op een beetje niveau mee te denken......................

Het probleem was een verrotte stekkerverbinding op een relais.

Met dank aan een niet mede forummer en Alfa monteur die mij op de goede weg heeft gezet.
En hulp van een gratis Elearn van het internet heb ik het met een schema kunnen oplossen.
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”