arjan900

Waar stekker onder stoel voor Airbag (Alfa146)

zo dec 12, 2010 10:49

Waar zit de stekker precies onder de stoelen voor de airbag? Ik slechts 1 airbag voor de bestuurder. Het airbag lampje brand. Ik begreep dat vaak de loszittende stekker onder de stoel het probleem is. Ik ben al eerder aan het slopen geweest maar weet niet precies waar deze stekker moet liggen. Het is een Alfa 146 1.4TS bj1998.

paulsteeman
Guru
Guru

RE: Waar stekker onder stoel voor Airbag (Alfa146)

wo dec 15, 2010 15:31

Als je maar 1 airbag hebt in je stuur, dan zit er geen stekker onder je stoel.

Deze zit er alleen als er een zijairbag in je stoel zit.

HEt kan je clockspring zijn en anders je airbag computer.....

Succes

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

arjan900

wo dec 15, 2010 17:00

Hoi Paul,

Wat is een clockspring en waar zit deze?

Ik was vandaag aan het klussen opzoek naar de stekker...de bestuurdersstoel eruit...geen stekker...wel water op de bodemplaat (waarschijnlijk van openstaand raam) dus mooi opgeruimd. Onder de achterbank dit kastje...heeft dit met de airbag te maken?
http://gxvxaa.bay.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1

Ik heb gekeken of ik de Airbag-computer kon resetten (aansluiting zit in bijrijders dashboard) maar ik kreeg geen connectie. Het is een TRW of zoiets model (oudere airbag computer).
Is er specifieke software (windows 7) of een methode om deze computer te resetten?

paulsteeman
Guru
Guru

wo dec 15, 2010 18:12

Clockspring zit achter je stuur, vaak gaat het sleepgedeelte stuk.

Computer resetten gaat niet 123. Jou zou voor de zekerheid het spul uit moeten lezen.

Kastje durf ik even niets over te zeggen.

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 15, 2010 23:46

Er zit alleen een stoelsensor in de bijrijdersstoel, als je een airbag hebt voor bijrijders (en volgens mij alleen in de 1999 en 2000). Zij-airbags zijn alleen geleverd in de 1999 en 2000 modellen, dus in je 1998model zal geen airbagstekker zitten. Het kan zijn dat er wel een sensor in zit of er iemand in je passagiersstoel zit, maar volgens mij dus niet.

Voor je je clockspring controleert, moet je eerst je accu loskoppelen en 10 minuten wachten. Pas op, airbags kunnen van statische electriciteit zelfs nog ploffen. Clocksprings kunnen erg goed uit elkaar gaan van aan je stuur trekken en de stekkertjes niet los maken, maar ze gaan niet goed meer in elkaar. Ik zou er als ik jou was van afblijven en eerst even bij de dealer laten uitlezen en daarna laten resetten. Het kan goed zijn, dat je probleem daarna over is. Als het dat niet is, heb je in ieder geval een foutmelding, waardoor je misschien weet waar je de storing moet zoeken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”