bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

pingelen na revisie

ma okt 25, 2010 10:45

Ik zit met de volgende vraag: Hoe kan een motor gaan pingelen. Ik heb mijn motor, 1.8 ts op gas, vorig jaar laten reviseren. er zat namelijk een kras in de derde cilinder.Onderblok is opgeboord en voorzien van nieuwe zuigers, veren en hoofdlagers. nadat ik het blok weer had ingebouwd vond ik hem rauw lopen en gebruikte hij nog olie, na een jaar en 30.000 km verder bleef het olie verbruik 1 liter op 2000 km. Na overleg met het revisiebedrijf het blok er wer uitgetrokken en afgebouwd. Nu bleek dat er in de eerste cilinder putjes en een kras zaten. Onderblok weer weggebracht en volgens de man van het revisiebedrijf zou het kunnen dat de motor heeft gepingeld. Zelf nooit iets van gemerkt. Maar hoe kan dit? Gas heeft toch een hogere klopvastheid dan benzine en de ontsteking gaat via de computer dus daar is niets aan te stellen. Wie weet hier antwoord op? Ik wil namelijk voorkomen dat het weer gebeurd als het blok weer klaar is.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: pingelen na revisie

ma okt 25, 2010 11:23

Valse lucht geeft een te arm mengsel. Dat kan pingelen veroorzaken. Als er bij een van je gasinjectoren (ik neem aan dat dit een 16V twinspark is met LPI) het voetje los zit, zuig je behoorlijk valse lucht aan. Een loszittend rubber tussen je plenum en je inlaatspruitstuk kan ook nog zo'n effect geven. Als je MAF of je lambdasonde niet goed meer zijn, hoef je niet altijd een storingslampje te krijgen op je dashboard, maar je mengsel kan ook verkeerd zijn. Ook dan kan je last van pingelen krijgen. Het zelfde geldt voor de temperatuursensors van de inlaatlucht en de koelvloeistof.

Los daarvan, als de revisie goed is gedaan, zou je weinig olieverbruik moeten hebben. Weet je welke zuigerveren er gebruikt zijn en welke hoonsteen en groefdiepte voor gekozen is? Zijn de cylinderwanden wel helemaal vrij van slijpvuil gemaakt? Je moet ze echt oppoetsen met een witte doek/tissue en WD40 of zo tot je ziet dat je geen verkleuring meer krijgt van je poetslap.

In een ander topic werd iemand "verboden" door het revisiebedrijf om op gas te rijden tot de motor was ingelopen. Dat was in dat topic meen ik 7500 km. Nou heb ik daar vrij hard geroepen dat ik het onzin vond, maar ik zou toch even vragen wat jouw revisieboer daar van vindt. Al was het maar om een eventuele garantieclaim te kunnen maken als het nieuwe blok weer olie blijft verbruiken.

Je weet niet of je motor voor de revisie ook al pingelde? Dat zal wel helpen met het zoeken naar een mogelijke oorzaak. Heb je ook naar de cylinderkop gekeken? Zijn daar ook sporen van pingelen te vinden? Zijn de oliekanalen voor de klepbekers goed schoon in je kop? Zijn de klepbekers nog wel goed? Klepbekers die niet goed meer zijn, niet meer goed in de kop passen of verstopte oliegaatje (in de beker zelf) hebben, zullen ook rauw lopen veroorzaken. Je nokkenassen kunnen er perfect uitzien, je kan een gloednieuwe versteller plaatsen, maar met slecht functionerende hydraulische klepbekers zal je blok niet mooi rond lopen.
Laatst gewijzigd door WhizzMan op ma okt 25, 2010 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 25, 2010 11:25

Schade door pingelen treedt in eerste instantie niet op in je cilinderwand. Wel op je zuigerdak en aan cilinderkop en kleppen.
Krassen duiden op klemmende zuigerveren of een naderende vastloper. Is dit het gevolg van een te heet geworden zuiger dan kan dat natuurlijkj weer wel, maar dan zou je dat dus ook aan zuigerdag/cil kop moeten kunnen zien.
Is de koeling van je zuiger op cil 1 wel goed?. Als het goed is staat daar via je drijfstang aan de onderzijde een lekkere straal olie op te pissen tijdens het rijden. Als je bv een drijfstang (of zuiger) verkeerdom monteert kun je deze trubbels verwachten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: pingelen na revisie

ma okt 25, 2010 11:37

Schade door pingelen treedt in eerste instantie niet op in je cilinderwand. Wel op je zuigerdak en aan cilinderkop en kleppen.
Krassen duiden op klemmende zuigerveren of een naderende vastloper. Is dit het gevolg van een te heet geworden zuiger dan kan dat natuurlijkj weer wel, maar dan zou je dat dus ook aan zuigerdag/cil kop moeten kunnen zien.
Is de koeling van je zuiger op cil 1 wel goed?. Als het goed is staat daar via je drijfstang aan de onderzijde een lekkere straal olie op te pissen tijdens het rijden. Als je bv een drijfstang (of zuiger) verkeerdom monteert kun je deze trubbels verwachten.
De 16V TS heeft een los oliespuitertje per cylinder en niets in de drijfstang. Krassen komen inderdaad door klemmende zuigers of gebrek aan smering. Omdat je bij pingelen tijdelijk de zuiger nogal vervormt, zie je vaak dat er bij pingelen ook krassen in de wanden komen. Je hoeft dit niet aan de zuigervorm terug te zien, maar je zult uiteraard wel krassen op de zuiger terug zien. Deze zullen vooral onderop en in het midden van de zijwand zitten. Als je bovenop de zuigerbodem te hard drukt, zal de vervorming dat deel harder naar buiten drukken. De zuiger zal na de drukpuls weer terugveren in z'n oorspronkelijke vorm, dus bij passen en meten zal hij genoeg speling hebben.

Iwema
Junior Member
Junior Member

zo nov 28, 2010 17:05

Als een motor veel pingelt geeft dit meestal schade aan de zuigerveren.
Mijn guillia had na revisie ook een "pingel "in het blok.
Na veel zoeken bleek dat de kop scheef gevlakt was
Aan de laagste kant kwam de zuiger bij hogere toerentallen tegen de kop.
Aan de kop was nooit iets te zien. (ik heb hem er 3 keer afgehaald)

Na plaatsing van een nieuwe kop was het probleem weg.

Hugo

www.iwemalpg.com

Terug naar “Algemene Technische vragen”