ma okt 25, 2010 11:23
Valse lucht geeft een te arm mengsel. Dat kan pingelen veroorzaken. Als er bij een van je gasinjectoren (ik neem aan dat dit een 16V twinspark is met LPI) het voetje los zit, zuig je behoorlijk valse lucht aan. Een loszittend rubber tussen je plenum en je inlaatspruitstuk kan ook nog zo'n effect geven. Als je MAF of je lambdasonde niet goed meer zijn, hoef je niet altijd een storingslampje te krijgen op je dashboard, maar je mengsel kan ook verkeerd zijn. Ook dan kan je last van pingelen krijgen. Het zelfde geldt voor de temperatuursensors van de inlaatlucht en de koelvloeistof.
Los daarvan, als de revisie goed is gedaan, zou je weinig olieverbruik moeten hebben. Weet je welke zuigerveren er gebruikt zijn en welke hoonsteen en groefdiepte voor gekozen is? Zijn de cylinderwanden wel helemaal vrij van slijpvuil gemaakt? Je moet ze echt oppoetsen met een witte doek/tissue en WD40 of zo tot je ziet dat je geen verkleuring meer krijgt van je poetslap.
In een ander topic werd iemand "verboden" door het revisiebedrijf om op gas te rijden tot de motor was ingelopen. Dat was in dat topic meen ik 7500 km. Nou heb ik daar vrij hard geroepen dat ik het onzin vond, maar ik zou toch even vragen wat jouw revisieboer daar van vindt. Al was het maar om een eventuele garantieclaim te kunnen maken als het nieuwe blok weer olie blijft verbruiken.
Je weet niet of je motor voor de revisie ook al pingelde? Dat zal wel helpen met het zoeken naar een mogelijke oorzaak. Heb je ook naar de cylinderkop gekeken? Zijn daar ook sporen van pingelen te vinden? Zijn de oliekanalen voor de klepbekers goed schoon in je kop? Zijn de klepbekers nog wel goed? Klepbekers die niet goed meer zijn, niet meer goed in de kop passen of verstopte oliegaatje (in de beker zelf) hebben, zullen ook rauw lopen veroorzaken. Je nokkenassen kunnen er perfect uitzien, je kan een gloednieuwe versteller plaatsen, maar met slecht functionerende hydraulische klepbekers zal je blok niet mooi rond lopen.
Laatst gewijzigd door
WhizzMan op ma okt 25, 2010 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.