tmt_no1

problemen met starten en slaat soms af

di nov 09, 2010 12:47

Sinds een paar weken start mijn alfa (156, bj 1999) soms niet meer. De lampjes van de accu en injectie blijven dan branden. Ik moet dan ongeveer 10 minuten wachten en dan start ie opeens wel weer. Het is niet precies te voorspellen wanneer de auto niet aanslaat maar meestal gebeurd dit als ik een grote afstand heb gereden en de auto daarna binnen een uur weer wil starten. Sinds vorige week viel mijn auto voor de stoplichten opeens helemaal uit en startte ook niet meer. Pas na een half uur kon ik hem weer startte. Vandaag gebeurde hetzelfde, toen ik reed hield mn alfa opeens in (alsof mn brandstof op was) daarna nog ongeveer 100 meter gereden en toen sloeg ie weer af en kon ik hem niet meer startten. Na een half uur proberen te startte vertelde een man mij dat als ik de sleutel uit het contact haal de auto reset en dat hij daarna misschien wel weer zou starten. Dit geprobeerd en het werkte.
Ik ga zo snel mogelijk met mn alfa naar de garage maar ik vroeg me af of iemand enig idee heeft wat er mis kan zijn?!
ook maakt mn auto een soort tikkend/ scheurend geluid als hij in zn vrij staat, geen idee of dit er mee te maekn kan hebben..?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: problemen met starten en slaat soms af

di nov 09, 2010 13:50

Je symptomen wijzen op slechte contacten in de kabelboom van het motormanagement. Er zitten een stel relais onder een zwart kapje bij je accubak. De voeten daarvan zijn vaak geoxideerd. Je ziet het niet altijd duidelijk, totdat je de voeten losmaakt van de bak en aan de onderkant kijkt.

Wat ook kan, is dat je krukaspositiesensor (BDPsensor) niet helemaal fris meer is. Dan zou het lampje van je injectie niet aan moeten blijven, maar misschien dat je meerdere problemen hebt die onafhankelijk van elkaar storingen veroorzaken.

Een klikkend/schurend geluid kan van alles als oorzaak hebben. Een vuile stationairregelklep, een druklager van je koppeling, iets wat aan de multiriem of distributieriem vast zit, zoals een rol, spanner of een lager van je dynamo, aircopomp of iets dergelijks. Je zult wat meer moeten (laten) zoeken naar de plek waar het precies vandaan komt voordat er iets zinnigs over te zeggen is.

Een sleutel uit het kontakt halen reset helemaal niets bij mijn weten, bij jouw auto.

Terug naar “Algemene Technische vragen”