Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Alfetta GTV6 Kortsluiting

do sep 16, 2010 16:42

Hoogstwaarschijnlijk is er kortsluiting geweest in mijn GTV6.

Ik moest de GTV6 ophalen en een ritje maken naar Amsterdam.
Toen bleken er een aantal elektronische problemen te zijn.

Wat doet het wel.
- Starten gaat nog steeds. Contact maken en je hoort de pomp lopen.
- Door starten en de motor springt meteen aan.
- De knipperlichten doen het ook nog, maar heb ik zo min mogelijk gebruikt.
- Lichten heb ik maar helemaal niet aangehad.

- Het rode lampje van de generator brand fel en blijft fel branden.

Ik besluit de gok te wagen en naar Amsterdam te rijden (ongeveer 60 km).

Wat doet het niet:
- Geen enkele meter in mijn dashboard (toeren, snelheid, temp water, oliedruk et cetera)
- Ramen gaan niet meer open of dicht
- Generatorlamp is de enige lamp die het wel doet en blijft fel branden gedurende de reis, wat mij doet vermoeden dat ie wel laadt.
- Koeling doet het volgens mij ook niet. Als ik aan de extra ingebouwde schakelaar trek gaan de fans niet draaien.

Als ik mijn zekeringkast naloop blijkt de 7-de zekering van links te zijn doorgebrand.
Helaas heb ik deze zekeringen niet liggen.

Met een minimum aan files kom in in Amsterdam aan en parkeer de wagen zo snel mogelijk in de garage.
Waarschijnlijk is er ergens sluiting gemaakt zodat minimaal één zekering de geest heeft gegeven.
Wat zou het andere kunnen zijn?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfetta GTV6 Kortsluiting

vr sep 17, 2010 09:12

Massa aansluitingen zeker nalopen Roy! :wink: Kijk anders eens of hoofdmassa, dikke kabel ook afdoende werkt (zet eens een startkabel erbij? ) check achterin of polen en aansluitingen goed zijn.
Zekeringkast van achter eens goed bekijken (reinigen en controle op vocht aldaar - kan via de doorvoer die ik eerder zag bij jouw auto)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

vr sep 17, 2010 10:50

Het dynamolampje geeft aan dat een deel van de gezekerde +15 aansluitingen spanningsloos is!
Daarom werken er zaken niet/ oorzaak zit hem in de doorgebrandde zekeringen. De dynamo geeft niet alleen een hoofdplus, maar ook een kleine plus (met max 4 amp) aan je veld: Df. Dat is de dunnere draad (bekrachtiging) daar zit je lampje aan en dat gaat uit omdat je er +15 opzet met contact aan. Lampje heeft dan twee kanten +. Nu dus + vanuit Df (dus dynamo ok) en die plus gaat door het lampje naar allerlei dingen die normaal +15 krijgen maar nu niet (en nu dus stroom uit Df vd dynamo trekken!) Als je start zal je dynamo NIET laden, als je nog wat rest magnetisme hebt en je geeft wat gas dan pakt de dynamo vaak wel op. Owee als je een week of twee stilstaat, dan doet je dynamo het niet meer omdat er geen Df is en geen restmagnetisme.

Advies: alle zekeringen in ere herstellen en de sluiting zoeken. Pak desnoods een 55Watt lamp in plek van een zekering om te zien of er sluiting in het circuit zit.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 18, 2010 22:14

Dit heb ik vandaag gedaan:

Goed, vandaag toch maar even kijken naar de wagen.

Zekering 7 is kapot;
In ieder geval zijn alle andere 13 zekeringen wel goed.

Zekering 7:
- Feux de recul :alarmlichten
- Emetteur impulsion: geen idee, Zendpuls?? Waarschijnlijk km-teller.
- Compte tours : toeren teller
- Condittionneur d'air: lucht ventilator
- Instruments leventres: raambediening?

Relais D schakelt de koelfans aan.
Kilometerteller doet het ook niet, dus ik denk dat dit Emetteur impulsion is.

Ik heb het dashboard los gehad en alle draden die daar zitten nagelopen. Is er wat verkeerd gegaan bij mijn schakelaars of olie temp meter? Nee, alles zit nog goed. Is de zekeringen kast nat of gesmolten aan de achterkant?
Nee, ook daar ziet alles er keurig uit. Ik heb alle losse draden in de cabine verwijderd. Ik vond zelfs nog kroonsteenjes. Weg met die meuk. Ik heb zeker een vuist vol draden verwijderd.

Goed een nieuwe zekering 7 erin en contact maken.
Verrek, de zekering blijft goed. Ik zie mijn dashboard verlichting aangaan en start de motor. Ah, ook de dynamo gaat uit en poef, daar gaat de zekering weer.
Ik loop naar achter om te kijken of de dynamo wel laadt. Dat doet ie inderdaad. Bijna 14 volt staat er op de accu bij stationair draaien. Dat was 12,5 bij motor uit.

Ik doe de motor weer uit omdat ik weet dat de koel-fans niet werken.
Hier richt ik mijn aandacht op. Een van de stekers heeft een los draadje. Deze is afgebroken net onder de steker en zit tegen de andere draad aan.
Ok, dit is kortsluiting, maar mag niet voor het doorbranden van zekering 7 zorgen. De brand namelijk al door zonder dat de koelfan wordt bekrachtigd.
Kortsluiten van het thermisch contact werkt niet. Ik hoor het relais niet schakelen en de rechter koelfan draait ook niet.

Wat een rotzooi die Dinitrol. Het zit overal en is een vieze kleverige dunne massa. Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”