cuoresportivo33
Member
Member

Montage onderste draagarm 105 serie

di aug 17, 2010 19:46

Ik heb de bussen van de onderste draagarm (voorwielophanging) van mijn bertone vernieuwd.

Nu wil ik de boel weer in elkaar zetten, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dit hoort te zitten.

Over de as zit eerst een vulring, dan zou de bus moeten volgen, en tot slot nog een vulring + borging + moer.

Als ik de boel aandraai kan de arm niet bewegen, aangezien de bus wordt ingeklemd.
Is hiervoor een bepaald aanhaalmoment? Lijkt mij toch dat de bus over de as moet kunnen draaien, anders trekt het rubber van de bus kapot.

Verder vroeg ik me af of er vet over de as heen moet bij montage?

Afbeelding

don515jz
Full Member
Full Member

RE: Montage onderste draagarm 105 serie

wo aug 18, 2010 11:01

Ik neem aan dat je de bus er op juiste wijze heb ingeperst, zonder beschadigingen en met het "sponsje" van de moer af.
De binnenste vulring heeft een schuinekant in het gat, deze wijst van de bus af en de verdere volgorde is zoals op de tekening.
Let ook even op het verschil tussen de voor en de achterkant van de draagarm, aan de achterkant lopen de stuurstangen en daarvoor is een uitsparing in de arm gemaakt.

Met het vastzetten klem je de binnenste deel van de bus vast en deze mag niet kunnen draaien op de astap het moment weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat is wel op te zoeken.
Let op, deze bus is geen scilentblock zoals in de andere delen van de wielophanging, maar deze bus is eigenlijk een kogelvormig lager.
Hier zit geen rubber in, zaag een van die oude bussen maar eens door en bekijk hoe de constructie is.
Als je de as waar je hem op monteert in de bankschroef zet dan moet je een helft van de draagarm 360º kunnen draaien. Ook is er zijdelingse beweging mogelijk.
In eerste instantie zal dit zwaar gaan, maar als er eenmaal beweging in zit moet het verdraaien vrij soepel gaan en niet te veel kracht kosten.
Dit is uiteraard ook afhankelijk van de kwaliteit van de bussen, imitatie of origineel.

Wanneer ik deze onderdelen monteer dan doe ik vet op de astap, niet om te smeren, maar meer om te voorkomen dat er vocht in komt (antiroest).

Succes.

cuoresportivo33
Member
Member

RE: Montage onderste draagarm 105 serie

vr aug 20, 2010 11:20

Bedankt voor de informatie!
Het is inmiddels gelukt, Aangezien de bussen nieuw waren zaten ze gewoon erg vast, na wat bewegen gingen ze steeds soepeler.

Bertoontje
Full Member
Full Member

Re: RE: Montage onderste draagarm 105 serie

za aug 21, 2010 09:55

Bedankt voor de informatie!
Het is inmiddels gelukt, Aangezien de bussen nieuw waren zaten ze gewoon erg vast, na wat bewegen gingen ze steeds soepeler.
mooi dat het gelukt is! Op welk aanhaalmoment heb je ze gezet?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”