Rainier155
Guru
Guru

RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000

di aug 17, 2010 12:10

Er zijn hier op het forum ook wel is mensen geweest die de oude balansasriem terug hebben laten zetten..... om vervolgens na 1000km met distributieschade te staan omdat die balansasriem gebroken was en tussen de distrubutie terecht kwam. :P
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Bullettooth
Full Member
Full Member

RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000

di aug 17, 2010 12:34

Balansas riem kun je op 155 en 156 (fase 2) weglaten. (fase 3 en JTS NIET).

Voordeel:
Motor loopt iets makkelijker door de toeren.
Goedkoper. (geen riem en spanner meer nodig).

Nadeel:
Motor loopt rauwer (duidelijk bij hoger toeren waarneembaar).
De keerringen worden statische afdichtingen en daar zijn ze eigenlijk niet voor gemaakt, kans op lekken is op den duur aanwezig.

De reden dat deze gemonteerd worden is om de trillingen van de 2de orde (4.cil. 4 takt) op te vangen. Uiteraard is het beter voor auto/motor dar er minder trillingen zijn, maar echt kapot gaat het niet.
Anderzijds is dit puur gedaan omdat auto tegenwoordig voorals comfortabel, stil en trillings vrij dienen te rijden.

Het is waarschijnlijk goedkoper om balansassen te monteren dan het hele draaiende gedeelte perefect te balanseren om zo een soepeler en stillere loop te genereren.

Tot slot een mooi praktijk voorbeeld:
Tijdens mijn stage bij Nedcar PD&D, heb ik onderzoek gedaan naar geluid en trillingen in en aan auto's. Op dat moment was men bezig met de S40 2.0 LPT (low pressure Turbo) voor de USA markt. Deze 2.0 (4.cil.) was een afgeleide van de 2.5 (5.cil.) met dito bevestigings materialen en steunen/brackets.

Toch ging hier bij elke test auto de bracket die de stuurpomp leiding vast hielt kapot. Die kwam omdat de beugel was ontworpen voor een 5.cil, deze kent andere trillingen en het toeval wilde dat de bracket precies in resonatie kwam bij montage op een (sterke) 4.cil.

Bracket is dan ook voor productie aangepast!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Tymen QV
Full Member
Full Member

Re: RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000

di aug 17, 2010 12:48

Lijkt me nou niet bepaald nuttig om elkaar te gaan overhalen om het wel/niet te doen.

Conclusie, er zijn mensen die de riem hebben weggelaten, anderen niet :P
:wink: :thumbs:

Mvg

Tymen QV 8)
----------------

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000

di aug 17, 2010 13:10

Er zijn hier op het forum ook wel is mensen geweest die de oude balansasriem terug hebben laten zetten..... om vervolgens na 1000km met distributieschade te staan omdat die balansasriem gebroken was en tussen de distrubutie terecht kwam. :P
Als je de riem niet wil vervangen dan kun je deze idd beter weg laten.
Heel dom om een oude riem terug te leggen, en dus eigen schuld als je daardoor distributie schade oploopt

Tot slot een mooi praktijk voorbeeld:
Tijdens mijn stage bij Nedcar PD&D, heb ik onderzoek gedaan naar geluid en trillingen in en aan auto's. Op dat moment was men bezig met de S40 2.0 LPT (low pressure Turbo) voor de USA markt. Deze 2.0 (4.cil.) was een afgeleide van de 2.5 (5.cil.) met dito bevestigings materialen en steunen/brackets.

Toch ging hier bij elke test auto de bracket die de stuurpomp leiding vast hielt kapot. Die kwam omdat de beugel was ontworpen voor een 5.cil, deze kent andere trillingen en het toeval wilde dat de bracket precies in resonatie kwam bij montage op een (sterke) 4.cil.

Bracket is dan ook voor productie aangepast!
Sluit mij aan bij dit verhaal. Wij doen ook trillingsmetingen en daar zit echt erg veel in. Van steunen die scheuren tot sensoren die vroegtijdig stuk gaan.
Daarom kun je nooit met zekerheid zeggen of je met of zonder assen werkelijk verschil gaat merken qua levensduur.op de lange termijn.
Wil je dit zeker weten dan zul je metingen moeten doen.
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”