Foxthreat

Afa 146 1.4 16v T.Spark

wo aug 11, 2010 13:05

Hey. Ik heb laatst mijn luchtffilter vervangen bij mijn Alfa Romeo 146 1.4 16v T.Spark (1998) en een paar uur adaarna kwam er een raar kloppend geluid die lijkt van onder mijn mototr te komen. De auto wilt soms ook niet op toeren komen in neutraal en slaat af al je gas induwt. En andere keer start hij al hij moet en draait op 1000 toeren en versnelt zonder probleem maar blijft toch een raar Kloppen/spuggend geluid maken. Ik heb de luchttoever nagekeken en vind er niets dat mis is. Weet iemand van jullie misschien waaraan dit zou kunnen liggen?

Bedankt.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Afa 146 1.4 16v T.Spark

wo aug 11, 2010 16:25

Valse lucht? Misschien een vaccuüm slang vergeten aan te sluiten.Stekkertje losgehaald? Ik verwacht dat 1 van deze dingen je probleem zullen zijn.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Foxthreat

RE: Afa 146 1.4 16v T.Spark

do aug 12, 2010 17:56

Dat dacht ik eerst ook maar ik heb alle stekkers nagecheckt en er lijkt niets mis daar. Alles slangen sitten ook vast en ik zie nergens een scheur waar valse lucht zou kunnen binnekomen.
Zou het misschien aan de injectie of benzinefilter kunnen liggen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Afa 146 1.4 16v T.Spark

do aug 12, 2010 19:16

De vraag is of deze twee dingen met elkaar te maken hebben of niet.

Bij het vervangen van je luchtfilter heb je als het goed is een grote rubber slang met 2 stekkers er op los gehad. Eigenlijk zijn het 2 slangen met een zwarte plastic buis in het midden. De eerste stekker die "los" in het rubber zit is de temperatuursensor van je inlaatlucht. De tweede zit op de zwarte plastic buis en dat is je MAF (luchthoeveelheidsmeter). Beide slangen hebben de neiging te scheuren in de plooien. Je ziet het dus niet zo duidelijk van buiten. Daar kan dus je probleem al zitten.

Verderop zit de gasklep, daar zitten ook twee stekkers. 1 die op de sensor zit die meet welke stand je gasklep heeft, de andere zit aan de stationairregelklep. Het kan zijn dat daar vuil in zit of dat die niet goed gangbaar is.

Dit zijn dingen die je zelf goed kan controleren die misschien verstoord zijn door je filterwissel.

Een kloppend geluid van onder in de motor kan een heel serieus mechanisch defect zijn, maar het kan ook zijn dat je motor maar op 2 of 3 cylinders loopt en dat het geluid daar van komt.

Door een forum heen is het lastig diagnose te stellen. Je kan twee dingen doen.

1) maak een filmpje met duidelijk geluid er bij, zet het op youtube en post hier de link. Dan kunnen mensen meeluisteren en kijken.
2) ga er mee naar een kenner van deze motor, of in ieder geval een goede monteur.

Ik zou in ieder geval oppassen met doorrijden. Als je een serieus mechanisch probleem hebt, zou het goed kunnen dat je al te laat bent en dat je een dure motorrevisie moet doen of afscheid van de auto nemen of zo. Je hebt ook goed kans dat je er nog op tijd bij bent. Het kan ook best dat er inderdaad een stekkertje los zit of dat je een defecte bobine hebt, of water bij je bougieschachten of zo iets. Dat zou dan een meevaller zijn. Het blijft een gok om met zo weinig informatie iets zinnigs te zeggen en het is onverstandig om je te adviseren om er lekker mee door te rijden zonder te weten wat er echt aan de hand is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”