do aug 12, 2010 19:16
De vraag is of deze twee dingen met elkaar te maken hebben of niet.
Bij het vervangen van je luchtfilter heb je als het goed is een grote rubber slang met 2 stekkers er op los gehad. Eigenlijk zijn het 2 slangen met een zwarte plastic buis in het midden. De eerste stekker die "los" in het rubber zit is de temperatuursensor van je inlaatlucht. De tweede zit op de zwarte plastic buis en dat is je MAF (luchthoeveelheidsmeter). Beide slangen hebben de neiging te scheuren in de plooien. Je ziet het dus niet zo duidelijk van buiten. Daar kan dus je probleem al zitten.
Verderop zit de gasklep, daar zitten ook twee stekkers. 1 die op de sensor zit die meet welke stand je gasklep heeft, de andere zit aan de stationairregelklep. Het kan zijn dat daar vuil in zit of dat die niet goed gangbaar is.
Dit zijn dingen die je zelf goed kan controleren die misschien verstoord zijn door je filterwissel.
Een kloppend geluid van onder in de motor kan een heel serieus mechanisch defect zijn, maar het kan ook zijn dat je motor maar op 2 of 3 cylinders loopt en dat het geluid daar van komt.
Door een forum heen is het lastig diagnose te stellen. Je kan twee dingen doen.
1) maak een filmpje met duidelijk geluid er bij, zet het op youtube en post hier de link. Dan kunnen mensen meeluisteren en kijken.
2) ga er mee naar een kenner van deze motor, of in ieder geval een goede monteur.
Ik zou in ieder geval oppassen met doorrijden. Als je een serieus mechanisch probleem hebt, zou het goed kunnen dat je al te laat bent en dat je een dure motorrevisie moet doen of afscheid van de auto nemen of zo. Je hebt ook goed kans dat je er nog op tijd bij bent. Het kan ook best dat er inderdaad een stekkertje los zit of dat je een defecte bobine hebt, of water bij je bougieschachten of zo iets. Dat zou dan een meevaller zijn. Het blijft een gok om met zo weinig informatie iets zinnigs te zeggen en het is onverstandig om je te adviseren om er lekker mee door te rijden zonder te weten wat er echt aan de hand is.