sanscorp

Slecht starten Alfa 156

zo mei 02, 2010 21:30

Allereerst zal ik mij even kort voorstellen:
Ik ben Sander, 24 jaar jong en woon in 't dorp Almere.
Sinds 2,5 maand ben ik de trotse eigenaar van een Alfa 156 1.9 JTD met het bouwjaar 2002.
Ondertussen heb ik 7000km gereden en hoop dit nog lang vol te kunnen houden!

Het is even een heel verhaal maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

De Bella start slecht na enige tijd stilgestaan te hebben, voor de problemen was het 1 á 2x rond voordat de auto aansloeg.

Geluiden downloaden:
Starten vóór bezoek aan dealer: www.studio-lahaye.nl/starten.wav

KOUDE start na bezoek aan dealer: www.studio-lahaye.nl/koud.wav
WARME start na bezoek aan dealer: www.studio-lahaye.nl/warm.wav

Het begon met slechter starten, 3x rond voor aanslaan, vervolgens werd het slechter, 5-10x rond voor aanslaan.
Daarna is de auto bij de dealer geweest en is het 1 dag goed geweest.
Na die ene dag ging het weer fout: Na 15 uur stilstaan ('s nachts) moest ik weer 7x rond voordat de auto aansloeg.
Zowel direct na het uitzetten en meteen weer starten heeft de auto er ietswat moeite mee (3x rond, dus wel minder erg dan na lang stilstaan)

Het volgende heb ik al geprobeerd / gecontroleerd / vervangen:
- Accu --> Opgeladen, met hulp geprobeerd te starten, geen verschil.
- Retourleiding --> Vervangen door dealer
- Slangklemmen --> Standaard éénmalige klemmen verwijderd en aandraaibare geplaatst.
- ECU uitgelezen --> 1x foutcode P0191 (brandstofdruk) na afslaan (dit was voor het vervangen van de retourleiding, dit symptoom is verdwenen!!!!)
- ECU gereset --> met accupolen loshalen en d.m.v. Examiner.
- Brandstofdruk gecontroleerd: deze is bij stationair 300 bar (vereiste is 300 bar) ook tijdens rijden gemeten, dit is in orde, de pomp kan van 800rpm tot 4000rpm aan de drukeis voldoen.
- Brandstoffilter is vervangen door een nieuwe.
- De startmotor gaat goed rond, dit is het probleem niet, de 250rpm word makkelijk gehaald

MIJN vermoeden is toch dat de diesel terugloopt naar de tank waardoor de pomp eerst alles op moet pompen voordat het het blok bereikt.
Als de slangen niet lek zijn, het brandstoffilter goed en de klemmen vervangen zijn, waar kan slecht starten dan nog meer aan liggen??

p.s. het bezoekje aan de dealer heeft mij 150 euro gekost (retourleiding, 5 klemmen en arbeidsloon)
Iets wat ik zelf makkelijk had kunnen vervangen, ik wil me nu dus weer 150 euro uitsparen!

Zeer bedankt alvast.

Groet,
Sander.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Slecht starten Alfa 156

ma mei 03, 2010 00:13

Er zit ergens een klep die dat teruglopen moet voorkomen, dus je hypothese kan maar zo kloppen. Wat ook kan is dat je injectors toch niet zo goed zijn en je met een flesje Forte in de tank een en ander weer redelijk kan oplossen. Voor uitlezen is wel wat te regelen, ik heb Unidag op mijn laptop en de bijbehorende kabel, dus af en toe eens kijken of er geen nieuwe dingen in je ECU staan is vast iets op te vinden wat geen E150 kost. ;)

sanscorp

Re: RE: Slecht starten Alfa 156

ma mei 03, 2010 07:19

Er zit ergens een klep die dat teruglopen moet voorkomen, dus je hypothese kan maar zo kloppen. Wat ook kan is dat je injectors toch niet zo goed zijn en je met een flesje Forte in de tank een en ander weer redelijk kan oplossen. Voor uitlezen is wel wat te regelen, ik heb Unidag op mijn laptop en de bijbehorende kabel, dus af en toe eens kijken of er geen nieuwe dingen in je ECU staan is vast iets op te vinden wat geen E150 kost. ;)
Uitlezen kan ik zelf gelukkig ook, er staan geen nieuwe dingen in.

Kan je mij ook vertellen waar deze klep zit en hoe ik eventuele problemen kan verhelpen met deze klep?

Bedankt!

md11
Newbie
Newbie

do mei 27, 2010 00:19

zijn je voorgloeibougies nog goed?
GTV V6 tb 1999
DUCATI 900SSie

sanscorp

do mei 27, 2010 06:18

Bedankt voor je antwoord.
Gelukkig is het probleem al lang verholpen, er zijn hier helaas vrij weinig reactie geweest :)

Het lag uiteindelijk aan 1 injector die defect was waardoor de HD pomp niet genoeg druk op kon bouwen tijdens het starten.

Na het testen van 4 injectoren heb ik er zelf 1 vervangen, alle problemen zijn opgelost.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

do mei 27, 2010 08:36

EGR klep die niet meer volledig vrij kan bewegen?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

sanscorp

Re: RE: Slecht starten Alfa 156

do mei 27, 2010 09:33

Het lag uiteindelijk aan 1 injector die defect was waardoor de HD pomp niet genoeg druk op kon bouwen tijdens het starten.
Na het testen van 4 injectoren heb ik er zelf 1 vervangen, alle problemen zijn opgelost.
Nee geen EGR klep, deze is prima in orde :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”