Allereerst zal ik mij even kort voorstellen:
Ik ben Sander, 24 jaar jong en woon in 't dorp Almere.
Sinds 2,5 maand ben ik de trotse eigenaar van een Alfa 156 1.9 JTD met het bouwjaar 2002.
Ondertussen heb ik 7000km gereden en hoop dit nog lang vol te kunnen houden!
Het is even een heel verhaal maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
De Bella start slecht na enige tijd stilgestaan te hebben, voor de problemen was het 1 á 2x rond voordat de auto aansloeg.
Geluiden downloaden:
Starten vóór bezoek aan dealer: www.studio-lahaye.nl/starten.wav
KOUDE start na bezoek aan dealer: www.studio-lahaye.nl/koud.wav
WARME start na bezoek aan dealer: www.studio-lahaye.nl/warm.wav
Het begon met slechter starten, 3x rond voor aanslaan, vervolgens werd het slechter, 5-10x rond voor aanslaan.
Daarna is de auto bij de dealer geweest en is het 1 dag goed geweest.
Na die ene dag ging het weer fout: Na 15 uur stilstaan ('s nachts) moest ik weer 7x rond voordat de auto aansloeg.
Zowel direct na het uitzetten en meteen weer starten heeft de auto er ietswat moeite mee (3x rond, dus wel minder erg dan na lang stilstaan)
Het volgende heb ik al geprobeerd / gecontroleerd / vervangen:
- Accu --> Opgeladen, met hulp geprobeerd te starten, geen verschil.
- Retourleiding --> Vervangen door dealer
- Slangklemmen --> Standaard éénmalige klemmen verwijderd en aandraaibare geplaatst.
- ECU uitgelezen --> 1x foutcode P0191 (brandstofdruk) na afslaan (dit was voor het vervangen van de retourleiding, dit symptoom is verdwenen!!!!)
- ECU gereset --> met accupolen loshalen en d.m.v. Examiner.
- Brandstofdruk gecontroleerd: deze is bij stationair 300 bar (vereiste is 300 bar) ook tijdens rijden gemeten, dit is in orde, de pomp kan van 800rpm tot 4000rpm aan de drukeis voldoen.
- Brandstoffilter is vervangen door een nieuwe.
- De startmotor gaat goed rond, dit is het probleem niet, de 250rpm word makkelijk gehaald
MIJN vermoeden is toch dat de diesel terugloopt naar de tank waardoor de pomp eerst alles op moet pompen voordat het het blok bereikt.
Als de slangen niet lek zijn, het brandstoffilter goed en de klemmen vervangen zijn, waar kan slecht starten dan nog meer aan liggen??
p.s. het bezoekje aan de dealer heeft mij 150 euro gekost (retourleiding, 5 klemmen en arbeidsloon)
Iets wat ik zelf makkelijk had kunnen vervangen, ik wil me nu dus weer 150 euro uitsparen!
Zeer bedankt alvast.
Groet,
Sander.