wynand2000

156 loopt slecht op benzine ,goed op gas, hoe kan dat nou?

wo mei 26, 2010 13:12

ik heb een 156 1.6 gekocht met kapot inlaatspruitstuk, inmiddels een nieuw spruitstuk/1 nieuwe injector/ nieuwe brandstofregenereerklep/en 1 bobine nieuw.
op LPG loopt de motor heel netjes.
op benzine kan ik als hij koud is wel gas geven maar er gebeurd weinig tot niets, als hij warm wordt komt hij stotterend op gang.
ik heb op de laptop met fiatecuscan gezien dat de lambdasonde als hij koud is stationair zo`n 400mv aangeeft en als hij warm wordt gaat dat naar zo`n 40mv en dat lijkt mij wel heel weinig.
ook geeft fiatecuscan aan dat de lambda op `bottom limit`staat
kan het nou de lambda zijn of niet???
ik kan wel dingen blijven vervangen maar waar is het einde dan?

ik wil heel graag ervaringen horen

gr Wynand

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 156 loopt slecht op benzine ,goed op gas, hoe kan dat no

wo mei 26, 2010 21:26

Als hij op gas goed loopt, zou ik gaan kijken naar je benzineopbrengst. Is je benzinefilter niet verstopt? Doet je pomp het wel goed? Zijn je injectoren wel schoon?

Test ook op gas wat de lambdasonde doet. Je kan beter een multimeter pakken en die met de pennetjes achterin de stekker prikken (zwarte en grijze draad) zodat je gewoon met draaiende motor kan kijken hoeveel volt je pakt. Bij warme, stationair draaiende motor, moet het voltage meerdere keren (hooguit eens per 2 seconden, als het langer duurt is ie vuil) per seconde wisselen tussen iets boven en iets onder de 0.45 volt. Als ie dat op gas doet, is je lambda prima. Als hij dat op benzine niet doet, moet het haast wel in de benzineaanvoer zitten.

wynand2000

wo mei 26, 2010 22:00

eindelijk ben ik eruit.
hij loopt als een speer, ik vond op google een alfasite in engeland en daar stond hoe ik de LMM kon reinigen, wat denk je? na 2 maanden zoeken is er zo`n simpele oplossing, en het gaf echt enorme klachten die ik nergens kon vinden op google en waar het meest lijkende de lambda moest zijn.
ga even een gat in de lucht springen, ben superblij!!

groeten Wynand

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 27, 2010 07:33

Reinigen? Dan zat er stof voor of zo neem ik aan. Hoe komt dat daar dan, want je hebt toch een luchtfilter?

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

do mei 27, 2010 08:27

En gek dat ie het op gas wel goed deed. Dan is de lmm net zo belangrijk als op benzine.
In dit geval had ik ook ingezet op benzinefilter.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

wynand2000

do mei 27, 2010 08:30

ik snap er ook helemaal niks van, het zag er ook niet zo vies uit maar blijkbaar is het zulk gevoelig metaal wat erin verwerkt zit.
ik heb de 2 speciale boutjes losgedraaid waarmee hij in het huis zit(gewoon de buitenkant van de boutjes gepakt met een waterpomptang)
toen de meter eruit getrokken, eerst de plaatjes met wd 40 ingespoten, 3 minuten laten inwerken, daarna met remmenreiniger schoongepoten en vetvrij gemaakt.
en nogmaals ik heb op een paar forums meerdere malen de klacht neergezet , maar nooit dacht iemand dat bij zulke extreme klachten het toch de LMM zou zijn.
het mooie is dat het 10 minuten kost en geen 31 -240!! euro(ongelooflijk die verschillen in de prijzen) en je kunt meteen de LMM uitsluiten, je koopt je gek aan sensors tegenwoordig , omdat je overal leest dat niemand het antwoord weet en je dan maar aan het vervangen slaat.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 27, 2010 22:24

Je hebt hem dus alleen even ontvet. Tsja, dat kan soms helpen. Ik hoop voor je dat dit de oplossing gaat zijn, maar je hebt de statistiek tegen.

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

do mei 27, 2010 22:33

sportluchtfilter dat je zelf moet inspuiten met olie op je auto..?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

wynand2000

vr mei 28, 2010 07:57

nee geen sportluchtfilter, de auto is echt zo standaard als wat, tot em met de `prachtige` wieldoppen!!
hij startte en liep gister n en vandaag als een zonnetje, terwijl ik er eerder niet mee kon rijden :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”