mmwillems

ECU foutcode P1670 en P1671

vr apr 23, 2010 21:59

Mijn alfa 156 2.0 JTS geeft problemen met de benzine toevoer. Bij autoweg snelheden waarbij flink doorgetrokken wordt houdt de motor soms in om even daarna weer door te trekken. Soms gaat dan ook het motormanagement lampje branden. #-o In eerste instantie leek het een bobine probleem maar na het vervangen hiervan is de fout niet weg. De met alfa diag uitgelezen foutcodes zijn:

P1670
Failed Component Code: Pressure Rail
Fault Symptom: Signal below minimum
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test not complete for this Error.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 40 count
Environmental Condition One: Engine Speed: 2320 rpm
Environmental Condition Two: Relative Load: 30 %
Environmental Condition Three: Engine Coolant Temp: 84.75 °C
Environmental Condition Four: Air Temp: 55.5 °C
Environmental Condition Five: Throttle Valve Angle: 10.98 °
Environmental Condition Six: Battery Voltage: 13.01 volts

P1671
Failed Component Code: Rail Pressure Regulation Valve
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test not complete for this Error.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 40 count
Environmental Condition One: Engine Speed: 2960 rpm
Environmental Condition Two: Relative Load: 12 %
Environmental Condition Three: Engine Coolant Temp: 88.5 °C
Environmental Condition Four: Air Temp: 29.25 °C
Environmental Condition Five: Throttle Valve Angle: 7.06 °
Environmental Condition Six: Battery Voltage: 13.16 volts

Heeft iemand van jullie tips over de mogelijke oorzaak, ik vermoed dat een sensor kuren heeft, alleen welke of is er iets ernstigers aan de hand. :driving:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: ECU foutcode P1670 en P1671

vr apr 23, 2010 23:34

De sensor geeft aan dat je brandstofdruk te laag is en je auto houdt in. Als je sensor kuren zou geven, zou waarschijnlijk de druk niet dalen (en dus je auto inhouden), of je zou geen foutmelding krijgen. Ik denk dat je er serieus rekening mee moet houden dat je pomp of de drukregelaar inderdaad niet fris is. Een andere reden kan natuurlijk nog zijn dat je een verstopt brandstoffilter hebt.

Als je brandstoffilter niet verstopt is, zou ik toch de druk eens mechanisch laten nameten en eventueel zelfs die klep te laten vervangen als die meting niets oplevert. Omdat het probleem niet altijd voorkomt, is het natuurlijk lastiger om een diagnose te stellen, dus je kunt niet veel meer dan interpreteren wat er in de computer aan codes staat. Het is rot dat je niet zonder zeker te weten misschien dure onderdelen moet (laten) vervangen, maar soms hoort dat er helaas bij...

Engine
Advanced Member
Advanced Member

za apr 24, 2010 09:15

Sluit me hier bij aan, deze combinatie van foutcodes geeft echt een hint (+ jouw klacht) dat de brandstofdruk te ver inzakt. Of een aanvoer probleem (opvoerpomp, brandstoffilter, hoge druk pomp) of een afvoer probleem (rail druk regelventiel, lekkage via de injectoren). De sensor is waarschijnlijk niet stuk maar geeft gewoon aan wat er gebeurt. Als de aanvoerkant OK is (filter checken en het mooist nog is de aanvoerduk + de raildruk meten) dan zou ik toch neigen naar die regel klep te vervangen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

mmwillems

di apr 27, 2010 22:54

Even een update, mijn garagist heeft geconcludeerd dat de hoge drukpomp inderdaad problemen geeft. De druk zakt tijdens de storing helemaal weg naar 6 bar. Dat is volgens mij de druk van de aanvoer pomp in de brandstof tank. De hoge drukpomp valt dan dus helemaal even uit. Bij gas even loslaten en daarna weer gas geven bouwt de druk zich weer op. Nieuw prijs van een hoge druk pomp is rond de (slik) :( € 1200,-. Heeft iemand van jullie een idee waar ik aan een revisie pomp kan komen of nog andere suggesties.

Alvast bedankt =D>

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 27, 2010 23:50

Is het de pomp, of is het de klep die de druk moet regelen die blijft hangen?

mmwillems

vr apr 30, 2010 19:34

Zoals het er nu naar uitziet is het inderdaad de hoge druk pomp. Deze is vervangen door een sloop exemplaar van € 250,-. Dat zijn nog eens andere prijzen dan de originele. Na een aantal flinke testritten is het probleem niet meer terug gekomen . De gasklep geeft een andere ECU foutmelding.
:driving:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 30, 2010 19:58

Niet de gasklep, maar de regelklep. De pomp levert een druk die alleen afhankelijk is van het toerental van de motor. Deze wordt bijgeregeld naar de gewenste druk door een klep die door de ECU aangestuurd wordt. Als die klep blijft hangen, krijg je ook deze foutmelding. Het lijkt er op dat je het probleem met een tweedehands pomp opgelost hebt gekregen, dus mijn antwoord is puur om mijn verhaal te verduidelijken.

mmwillems

za mei 01, 2010 21:18

Oke bedankt voor de verduidelijking. Ik denk inderdaad, zoals het er nu naar uitziet, dat het toch aan de pomp heeft gelegen. Mocht de storing op korte termijn weer terug komen dan wordt mijn oude pomp weer terug gezet en gaat de huidige pomp retour. De optie regelklep is dan eventueel de volgende stap.

Terug naar “Algemene Technische vragen”