Kakel
Full Member
Full Member

Rammelende kat

wo apr 28, 2010 16:07

Hee hallo,

Van de week had ik ineens een flinke rammel in mijn uitlaat. Vermogen daalde en had daardoor moeite om boven de 60 te komen. Tijdje daarna is het vermogen ineens weer terug. Dit probleem heeft zich hierna nog 1x voor gedaan. Door tegen de uitlaat te tikken heb ik kunnen lokaliseren waar het probleem zich bevindt. Het is mijn kat die herrie maakt.

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan gaan doen. Ga ik:
A nieuwe kat scoren
B katvervanger scoren
C kat leeg halen

Wat is het nut van een katvervanger eigenlijk en geeft dat problemen bij de APK volgend jaar als die gemonteerd is?
Nu:
156 SW
Frans leasehok
Kia Sorento

Gehad:
33 1.7 16 KlepperT Quuf
33 1.7 I.E. met ABS
33 1.4 I.E.

indy
Advanced Member
Advanced Member

RE: Rammelende kat

wo apr 28, 2010 16:45

Hangt een beetje van het bouwjaar af. Als je geen viergas hoeft te meten en hij zijn co haalt moet dat geen probleem zijn.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gerrets
Guru
Guru

wo apr 28, 2010 16:50

Geen hitteschild om je uitlaatspruitstuk zitten, deze raken ook wel een los en gaan irritant rammelen.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 28, 2010 17:58

Als je nieuwe kat gaat scoren, ik heb er hier nog 2 rondlopen. Erfenisje van ex mogen alle2 naar goed adres. :lol:
Sorry ligt aan mooie weer denk ik.
Maar idd bouwjaar is belangrijk, van voor 91 (uit mn hoofd) kan je kat gewoon leeg stampen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Kakel
Full Member
Full Member

Re: RE: Rammelende kat

wo apr 28, 2010 18:38

Als je nieuwe kat gaat scoren, ik heb er hier nog 2 rondlopen. Erfenisje van ex mogen alle2 naar goed adres. :lol:
Sorry ligt aan mooie weer denk ik.
Maar idd bouwjaar is belangrijk, van voor 91 (uit mn hoofd) kan je kat gewoon leeg stampen.
Katten zijn gaaf. Alleen heb ik er met mijn meisje al 3 :D

De Quuf komt uit 93. Dus leegstampen is geen optie?
Geen hitteschild om je uitlaatspruitstuk zitten, deze raken ook wel een los en gaan irritant rammelen.
Hitteschild zou eventueel kunnen natuurlijk maar volgens mij heb ik geen hitteschild om mijn kat heen zitten. Zowel dan vind ik het weer gek dat hij vermogen verliest. De rammel en het vermogensverlies zijn echt op exact hetzelfde moment gekomen....

Ter illustratie, mijn pijp ziet er zo uit. (plaatje gestolen uit een ander tophik)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kakel op wo apr 28, 2010 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
156 SW
Frans leasehok
Kia Sorento

Gehad:
33 1.7 16 KlepperT Quuf
33 1.7 I.E. met ABS
33 1.4 I.E.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 28, 2010 18:41

Goed spek tegenaan binden!

Een lege kat maakt meer herrie, net als een katvervanger (dat is in principe gewoon een leeg stuk buis). Afhankelijk van de keurmeester en het bouwjaar heb je een kans dat je door de APK komt zonder inhoud in je katalysator, maar ik zou er niet op rekenen. Een tweedehands katalysator die wel goed in elkaar zit alvast klaar leggen lijkt me geen slecht plan. Op zich heb je nog bijna een jaar om te zoeken, dus ik zou het kalmpjes aan doen.

De inhoud van deze kan je kapotslaan en voor geld (een tientje of twee, drie? wat is de huidige prijs?) nog kunnen verpatsen aan iemand die adverteert dat ie oude katalysators zoekt. Dan heb jij geen restrictie meer in je uitlaat en kan je lekker door boxeren tot de volgende APK.

Kakel
Full Member
Full Member

Re: RE: Rammelende kat

wo apr 28, 2010 18:46

Goed spek tegenaan binden!

Een lege kat maakt meer herrie, net als een katvervanger (dat is in principe gewoon een leeg stuk buis). Afhankelijk van de keurmeester en het bouwjaar heb je een kans dat je door de APK komt zonder inhoud in je katalysator, maar ik zou er niet op rekenen. Een tweedehands katalysator die wel goed in elkaar zit alvast klaar leggen lijkt me geen slecht plan. Op zich heb je nog bijna een jaar om te zoeken, dus ik zou het kalmpjes aan doen.

De inhoud van deze kan je kapotslaan en voor geld (een tientje of twee, drie? wat is de huidige prijs?) nog kunnen verpatsen aan iemand die adverteert dat ie oude katalysators zoekt. Dan heb jij geen restrictie meer in je uitlaat en kan je lekker door boxeren tot de volgende APK.
Oh rustig aan zal ik het absoluut wel doen. Zeker als hij weer vermogen verliest ;)

En herrie maken is juist goed! Vind de Quuf nog niet zo klinken als ik wil. Andere demper er op icm lege kat lijkt me wel wat. En een reserve tik ik wel ergens op de kop. Dan maar 1x per jaar wisselen.
Nu:
156 SW
Frans leasehok
Kia Sorento

Gehad:
33 1.7 16 KlepperT Quuf
33 1.7 I.E. met ABS
33 1.4 I.E.

Terug naar “Algemene Technische vragen”