Gerben
Member
Member
Contacteer: Website

Storing Spider 916

do apr 22, 2010 22:41

Ik heb een spider 916 3.0V6 van 1996 met de volgende storing.
Zeer regelmatig gaat het storingslampje branden met uitkomst 8F "signaal kloppen kortsluiting naar massa".
Een klopsensor is vervangen(deze was gebarsten) ,andere kan je niet bij zonder zeer ingrijpende dingen uit te bouwen!
Ik heb er wel een nieuwe sensor aan gehad maar dat maakt geen verschil.
Lampje brand niet altijd maar gaat zeer regelmatig aan.
Stekkers al gecontroleerd,diverse keren uitgelezen en gewist.
Soms kan ik de storing wissen,soms ook niet en is dan dus permanent aanwezig.
Iemand een idee?
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Storing Spider 916

do apr 22, 2010 23:15

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je kabelboom beschadigd is en dat daar de kortsluiting van komt. Je zou met een multimeter de desbetreffende pinnetjes op de grote multistekker op je ECU kunnen doormeten op sluiting naar de massa. Door een goede sensor door te meten en daarna te kijken of je een duidelijk lagere weerstand meet, kan je in ieder geval zien of het je ECU is, je kabelboom, of toch de sensor.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 23, 2010 07:19

Weet je zeker dat je de goede klopsensor hebt? Ook al zien ze er allemaal hetzelfde uit er zijn 2 duidelijke verschillende types: gewone klopsensor en klopsensor + interne weerstand.
Een klopsensor is een piezo element namelijk die geen elektrische verbinding maakt in rust. Voor ECUs die een elektrische circuit diagnose willen doen moet er dus paralell aan de piezo een elektrische weerstand worden ingegoten. Jij hebt een ECU die zo'n diagnose kan doen en zal dan ook zo'n type klopsensor moeten hebben.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Storing Spider 916

vr apr 23, 2010 07:27

Weet je zeker dat je de goede klopsensor hebt? Ook al zien ze er allemaal hetzelfde uit er zijn 2 duidelijke verschillende types: gewone klopsensor en klopsensor + interne weerstand.
Een klopsensor is een piezo element namelijk die geen elektrische verbinding maakt in rust. Voor ECUs die een elektrische circuit diagnose willen doen moet er dus paralell aan de piezo een elektrische weerstand worden ingegoten. Jij hebt een ECU die zo'n diagnose kan doen en zal dan ook zo'n type klopsensor moeten hebben.
Als hij de verkeerde sensor heeft, zal hij altijd een foutmelding moeten krijgen. Dit is een onregelmatig optredende storing, dus er is sowieso iets anders gaande. Dat hij ook een verkeerde sensor heeft geplaatst is misschien wel mogelijk, maar dat is niet consistent met deze symptomen.

Gerben
Member
Member

za apr 24, 2010 23:24

Wat me nu is opgevallen is dat de storing ongeveer een minuut na het starten er in komt.
Soms gaat het lampje onder het rijden uit ,maar hij brand meestal continu.
Ik heb de sensor op chassis nr besteld,dus dat moet goed zijn denk ik.
Ik kan het nr nu niet meer controleren :oops: zit nu al op zijn plek en daar kan je niet bij.
Zelf ben ik ook bang voor bedrading.
Als ik de sensors er gewoon los aanhang,dus niet op hun orginele plek evt aan massa,kan ik het lampje dan ook gewoon uitzetten met de diagnose apparatuur?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 25, 2010 10:25

Wat me nu is opgevallen is dat de storing ongeveer een minuut na het starten er in komt.
Soms gaat het lampje onder het rijden uit ,maar hij brand meestal continu.
Ik heb de sensor op chassis nr besteld,dus dat moet goed zijn denk ik.
Ik kan het nr nu niet meer controleren :oops: zit nu al op zijn plek en daar kan je niet bij.
Zelf ben ik ook bang voor bedrading.
Als ik de sensors er gewoon los aanhang,dus niet op hun orginele plek evt aan massa,kan ik het lampje dan ook gewoon uitzetten met de diagnose apparatuur?
Je kan het lampje er ook uitdraaien, dan is het ook uit. Zo los je toch geen problemen op?

De storingsmelding geeft aan dat er iets niet in orde is. Dan moet je niet gaan denken dat het systeem stuk is, maar dat de melding gewoon waar is. Pas als je aan kan tonen dat de melding vals is, ga je het systeem verdenken.

De druksensor wordt gebruikt om te bepalen hoe lang de injectors open moeten, als jij de sensor in de buitenlucht hangt gaat de pomp lopen tot er iets kapot gaat en wordt er tot die tijd veel te veel brandstof ingespoten.

Ik zou als ik jou was hier van afblijven en met de auto naar een vakman gaan, op deze manier is het wachten op grote motorschade en benzine die onder hoge druk (50 tot 120 bar) onder een motorkap vrij gaat komen. Bij die druk, zal de benzine zich gewoon door je huid heen dringen en kan je er behalve hele lelijke wonden ook een vergiftiging van oplopen. Als jij denkt dat je met een sensor los ophangen je auto kan repareren lijkt het me niet veilig om met zulke brandstofdrukken te gaan werken.

A-Repair
Full Member
Full Member

zo apr 25, 2010 14:56

WizzMan, sinds wanneer bepaalt een klopsensor de brandstofdruk, en hoe kom jij aan 50 tot 120 bar benzinedruk bij een 3 ltr. 12 V ?
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gerben
Member
Member

zo apr 25, 2010 19:28

Dat verhaal met die benzine druk snap ik ook niet helemaal.
Ik denk dat Wizzman zich een beetje verward met een andere storing :?:
Ik bedoel met die sensors er los aan te hangen,om te testen of ik de storing dan wel kan wissen.
Dan weet ik waar ik moet zoeken,zeker met dat verhaal dat er twee soorten sensoren zijn.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 25, 2010 19:54

WizzMan, sinds wanneer bepaalt een klopsensor de brandstofdruk, en hoe kom jij aan 50 tot 120 bar benzinedruk bij een 3 ltr. 12 V ?
Groeten, Arie
Ai, ik zit hier twee problemen door elkaar te halen. Ergens anders was iemand bezig met een druksensor van een JTS. Daar moet je vooral niet mee rommelen, vandaar. Sorry, niiets gezegd.

Vooral even proberen of de storing verdwijnt met een sensor los monteren inderdaad. Als dat de oplossing levert moet je uiteraard de sensor wel op z'n goede plekje zetten, anders heb je toch nog een klein kansje op motorschade.

Terug naar “Algemene Technische vragen”