Dennis Otten
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Zwaar rokende bertone....blauw

vr apr 09, 2010 22:27

sinds vorig weekend is mijn 2lt bertone ineens zwaar gaan roken. De motor rookt alleen uit de carterontluchting. Ik heb vervolgens compressie gemeten en nu bljkt dat er op de voorste 2 cilinders geen compressie zit. En het luchtfilter is bij de carterontluchting helemaal vol met olie.

Vorig jaar heb ik heel het blok aangepakt en in feite alles vernieuwd behalve de zuigers en cilinders.

Zou het kunnen dat de koppakking is doorgeslagen tussen de twee cilinders of zijn de zuigerveren misschien bij de twee cilinders versleten (wel een beetje raar 2 cilinders naast elkaar?)

Heeft iemand een suggestie voordat ik morgen de kop van de motor af ga halen?

Alvast bedankt,
Dennis
Alfa Giulia, Ducati Pantah 900ie

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Zwaar rokende bertone....blauw

za apr 10, 2010 08:46

Heb je gekeken of je koelvloeistof en olie ook nog schoon zijn? Op twee cylinders tegelijk compressie weg is natuurlijk wel raar als het geen doorgeslagen koppakking is, maar heeft de motor goed gelopen recentelijk, of stond hij al een tijdje stil? In het laatste geval kan het natuurlijk ook zo zijn dat bij de stilstand je zuigerveren zijn gaan "plakken" en dat ze nog los kunnen komen.

indy
Advanced Member
Advanced Member

za apr 10, 2010 11:05

Beetje olie op de zuigers.En dan weer even de compressie meten. Als de comressie hoger wordt zijn het de zuigerveren. En je kan ook nog een lektest doen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

za apr 10, 2010 12:31

Zo te lezen is er een lek tussen verbrandingsruimte en carter, je hebt dus behoorlijk carterdruk.
In de koppakking zitten O-ringen voor de oliekanalen, maar dat daardoor verbrandingsgassen in het carter terecht komen lijkt me sterk.
Lijkt eerder op een probleem met zuiger, zuigerveer en/of cilinderbus.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Dennis Otten
Full Member
Full Member

za apr 10, 2010 17:46

Heb de motor vandaag gesloopt en de zuigerveren zijn bij 2 cilinders gebroken.....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 10, 2010 20:23

Uit elkaar gehaald toch hopelijk. ;)

Vervelend, maar je vermoeden was toch de goede kant op en je weet nu tenminste waar je aan toe bent.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Zwaar rokende bertone....blauw

za apr 10, 2010 21:41

Vorig jaar heb ik heel het blok aangepakt en in feite alles vernieuwd behalve de zuigers en cilinders.
ik wil niet vervelend doen maar waarom heb je zoveel aan de motor vernieuwd en niet de zuigerveren/olieschraapveren vernieuwd?
Dat staat kwa kosten vaak niet in verhouding tot de rest en nu kost het je, behalve de tijd en energie, ook weer het geld voor een nieuwe koppakking.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Dennis Otten
Full Member
Full Member

za apr 10, 2010 22:05

Tja ik zag de hoonsporen nog zitten.....

Verkeerde zuinigheid :? was ook de eerste keer dat ik een alfa blok heb aabgepakt.. goede les voor de volgende keer :D

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo apr 11, 2010 08:25

al doende leert men, bijkomend voordeel is dat het blok geen geheimen voor jou meer heeft :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Zwaar rokende bertone....blauw

ma apr 12, 2010 19:11

Heb de motor vandaag gesloopt en de zuigerveren zijn bij 2 cilinders gebroken.....
Was mijn diagnose op afstand toch goed :wink: . Succes met de reparatie. Kijk ook goed of er geen krassen in de bussen zitten en pas ervoor op dat de bussen niet bewegen in het blok #-o (bijv. tijdens rondddraaien van de krukas met gedemonteerde kop).
Eronder zit een hele dunne O-ring die ervoor moet zorgen dat er geen koelwater in het carter kan komen.
Plus dat als er een bus niet op de juiste hoogte zit, de koppakking niet goed afdicht.
Als de bussen wel hebben bewogen, dan alles demonteren en de onderkant bus + passing in het blok grondig schoonmaken en nieuwe O-ringen monteren.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”