juulke
Member
Member

Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.

za apr 03, 2010 21:00

Het heeft een tijdje geduurd maar als het goed is komt op kortere termijn mijn TS in de Giulia te liggen. (Ik moet wel want de auto moet mee met de buitenlandrit en er zit nog geen moter in).

Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een Bosch electronische ontsteking zoals beschreven in het boek van Jim Kartalamakis?

Ik heb ter lering en vermaak reeds een uitgesleten Bosch verdeler uit elkaar getrokken en gekeken hoe ik dat met de geo driehoek moet doen. Blijft over het geklooi met de veertjes, wie heeft hier al welke veertjes voor gebruikt (met goed resultaat).

Ciao,

Juulke

GiuliaReis
Full Member
Full Member

Re: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.

zo apr 04, 2010 10:19

ombouwen van een Bosch electronische ontsteking zoals beschreven in het boek van Jim Kartalamakis?
Kun je hier wat meer over kwijt? Details?
Thoughts of an idle mind

juulke
Member
Member

RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.

zo apr 04, 2010 11:21

Ik wil niet respectloos lijken maar iemand die deze vraag niet snapt kan mij helaas ook niet helpen.

Het komt erop neer dat als je een TS naar carbs ombouwd je toch op een of andere manier 8 bougies moet zien te laten vonken.

Dit kan door twee electronische ontstekingen Bosch of Marelli aan elkaar te knopen.
Feit is dan dat deze ontstekingen de verkeerde ontstekingscurve's hebben voor deze toepassing.

Bij een Bosch kun je hieraan een beetje klooien door de maximale vervroeging te begrenzen en door andere veertjes te plaatsen.
Dit is deels beschreven in het boek van Jim K.

Veel trie and error werk, vandaar dat ik wilde weten of iemand het wiel al heeft uitegvonden.

Ciao,

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 04, 2010 12:52

misschien is dit iets?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.

zo apr 04, 2010 13:13

Ik wil niet respectloos lijken maar iemand die deze vraag niet snapt kan mij helaas ook niet helpen.

Het komt erop neer dat als je een TS naar carbs ombouwd je toch op een of andere manier 8 bougies moet zien te laten vonken.

Dit kan door twee electronische ontstekingen Bosch of Marelli aan elkaar te knopen.
Feit is dan dat deze ontstekingen de verkeerde ontstekingscurve's hebben voor deze toepassing.

Bij een Bosch kun je hieraan een beetje klooien door de maximale vervroeging te begrenzen en door andere veertjes te plaatsen.
Dit is deels beschreven in het boek van Jim K.

Veel trie and error werk, vandaar dat ik wilde weten of iemand het wiel al heeft uitegvonden.

Ciao,
Rob wil denk ik weten wat Jim K dan precies heeft geschreven zodat hij er iets zinnigs over kan zeggen, hij zal wellicht het boek niet hebben? Zonder verdere info over het systeem is het moeilijk helpen natuurlijk ;)

GiuliaReis
Full Member
Full Member

zo apr 04, 2010 15:23

Idd Yuri, Juulke bedankt voor de uitleg.
Thoughts of an idle mind

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma apr 05, 2010 16:05

ik :wink:

Heb de maximale verdraaiing beperkt dmv. een laspit. Veren heb ik volgens mij niet meer hoeven te veranderen. Gemeten op verdeler testapparaat.

Verdelerkap van een nissan prairie gebruikt. Hiervoor een pasbus en een baseplate gemaakt. Tevens een deel van het verdelerhuis iets verjongt.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0 Hier misschien nog wat info welke zinvol voor je is.
Shut up and ride!

juulke
Member
Member

di apr 06, 2010 21:59

@Bralfa Ok, zal eerst de vervroeging maar eens gaan beperken en met dezelfde veertjes proberen. Ik wil eventueel in een later stadium naar iets moois ombouwen maar dat kost gewoon allemaal meer geld.
Ik ben een beetje huiverig om zo'n "zware" 8 voudige verdeler om te bouwen. Heb reeds twee maal eerder meegemaakt dat de Bosch verdeler op een gegeven moment te veel speling op de as had. Extra gewicht bovenin en dan misschien ook nog niet helemaal geblanceer zal hem geen goed doen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”